[App][Pro] SlimLaden voor Marstek - inclusief local API

Top. De link heb ik nu ook aangepast. met de yaml files

Vraagje… Ik ben best vaak een nieuwe test variant aan het uploaden…krijgen jullie die automatisch binnen?

Je enige manier om meerdere batterijen tegelijk aan te kunnen zetten is als ze allemaal op een eigen fase zitten en ook alleen naar de eigen fase kijken. Maar daardoor hoeven ze maar heel weinig vermogen te leveren per fase.

Als je 1 batterij aan hebt staan en die kijk naar het totaal van de 3 fases dan is het te leveren vermogen hoger, en dus veel minder verlies :slightly_smiling_face:

Dit gaat dan op het moment van nul op de meter neem ik aan. Dus in mijn app >> Als ik bij NOM actie eerst 1 batterij op NOM zet en pas de tweede op nom zet als de eerste leeg is…dan gaat het goed? Dan kan het dus wel zo zijn dat als de vraag hoger is dan bijvoorbeeld 2500W…hij de tweede niet bijschakelt.

Thnx beide voor alle info! Ben bijna thuis en zal lil de nieuwe link proberen. Heb zelf ook 2 batterijen. Eentje maak ik de yaml met a erachter en de ander b. Ik heb tevens dynamisch dus zou ze graag wel beide tegelijk aan willen kunnen zetten en uit en niet omstebeurt. Bij dure uren wil ik hem in ze zomer zo snel mogelijk leegknallen

Jisnb? =. Jeroen is niet bang?

1 Like

haha moest ff wat verzinnen, jeroen isa sam nola binkie ( kids en katten hahaha )

ben toevallig begonnen, moet ik nog speciale namen aanhouden voor bat 1 en 2?

ben nu gegaan voor Marstek a en Marstek b

na het flashen van de yaml esphome op de lilygo blijft hij doorgaan met allemaal commados etc en komt er geen nieuwe balk meer om te typen, dit lijkt me normaal dat hij direct al in zijn loep zit qua werking alsof hij aan de marstek zit ofniet? dan kan ik het cmd scherm afsluiten lijkt me, dus gedaan :smiley:

Ja klopt. Bij de topics zou ik geen spaties en vreemde tekens gebruiken.

Hmmmm… mijn Marstek.yaml was niet helemaal goed…ziek ik nu. Even aangepast.

ahh ik heb ze net aan de batterij gehangen, moet ik hem erafhalen en alles opnieuw doen? :smiley: haha

was net hier, moet ik dit leeg laten of moet ik hier iets mee

mqtt:
broker: Vul-hier-het-ip-adres-van-je-Homey-in
port: 1883
username: “Vul-hier-de-mqtt-user-in” >> Ook in de app doen, en in de broker
password: “Vul-hier-het-mqtt-wachtwoord-in” >> Ook in de app doen, en in de broker
topic_prefix: “marsteka” >>> geen spaties of vreemde tekens doen | dit is het topic
discovery: false

Je hebt toch ook maar 2 batterijen?

uhh wat is mqtt user en wat is de broker, nog nooit mqtt gebruikt moet ik hier een app voor hebben of een login ergens?

Deze moet je installeren:

Je verzint een inlog en wachtwoord. Die vul je in in de yaml, en in de broker. Deze moeten hetzelfde zijn. Ik heb die in mijn app ook dezelfde maar dat hoeft niet. Maar dan moet je 2 gebruikers aangeven in de broker.

Het werkt een beetje zo: De clients (Lilygo en mijn app) zetten een commando of informatie op een topic (onderwerp). Dat topic wordt beheerd en gerouteerd dmv een broker en andere clients kunnen zich op dat onderwerp als het ware abonneren . Voorbeeld: De lilygo zet de soc op het onderwerp(topic) “marstek/sensor/marstek_battery_state_of_charge/state” dat de batterij 18% geladen is Mijn app kijkt ook naar dat onderwerp (= geaboneerd) en haalt het percentage van 18% eraf, leest het.

ah ja oke ik ga het broker gedeelte doen en moet denk ik idd de lilygo opnieuw aanhangen en die broker gegevens in de yaml aanpassen? en dan opnieuw eff via project flashen op de lilygo

In mijn yaml en ook in andere… staat iets van ota. Dan kan je de Lilygo op afstand updaten he.

ota:

• platform: esphome
    password: “wachtwoord”

lol haha heb hem er al afgehaald, wist niet dat dit kon :stuck_out_tongue:

kan ik hier gewoon een wachtwoord kiezen en als hij eraan hangt vraagt hij bij flashen niet com of iets maar die ip optie en dan vraagt hij vervolgens om wachtwoord?

1 Like

Via ESPHome Dashboard/CLI:

• Als je esphome run marstek.yaml gebruikt → GEEN wachtwoord prompt
  • Het wachtwoord wordt automatisch uit de YAML gelezen

Via andere tools:

• Arduino IDE, PlatformIO → WEL wachtwoord prompt
  • Handmatige OTA tools → WEL wachtwoord prompt

Eerste flash (USB):

• Altijd GEEN wachtwoord nodig
  • OTA password wordt pas actief na eerste succesvolle flash

Tips:

• Gebruik altijd ESPHome’s eigen tools voor OTA updates
  • Het wachtwoord uit je YAML (regel 22) wordt automatisch gebruikt
  • Bij problemen: flash eerst via USB, dan werkt OTA weer

Kortom: met ESPHome tools geen handmatige wachtwoord invoer nodig!

voor deze ronde had ik hem toch al eraf gehaald, heb alles opnieuw geflashed, mqtt homey ip en username password ingevuld en alles staat erop.

mooi groen lampje op de lilygo bij de batterij.

zit nu in de app te kijken:

image

image moet hier het ip staan of zo laten? ik krijg steeds foutmelding bij het opslaan

verder heb ik 2 verschillende yaml gemaakt eentje met marsteka en eentje met marstekb, moet ik die 3e regel leeg laten of gewoon iets anders inzetten

Gewoon leeg laten | Broker zo laten staan | Wanneer heb je dit device toegevoegd in homey? Voeg het laadplan device eens opnieuw toe.

je moet even precies uitleggen wat je doet. Dan kan ik kijken. Sla de settings anders eens een voor een op…dan weet je waar het mis gaat.

Heb je ook alle 4 devices toegevoegd?

ja ik heb alleen maar alle apps gedownload, en bij die laadplan controller me username en password ingevuld van die broker maar ook al doe ik niets als ik wil opslaan krijg ik die melding

ik heb de app gedownload, vervolgens alle 4 de apparaten toegevoegd.

bij de laadplan controller probeer ik nu die mqtt login toe te voegen alleen ik krijg steeds die melding. voor de rest heb ik niets veranderd ( ik heb nog maar 1 batterij aangesloten met de lilygo) wilde eerst kijken of het werkte voordat ik die andere eraan hang