@roel ik heb de 9.9.51 versie nog geinstalleerd staan. De app geeft aan dat de .52 beschikbaar is. Komt de update vanzelf of kan ik de update ergens forceren? Ik heb de app al opnieuw opgestart, maar nog geen resultaat
Maandagmiddag heb ik de update naar 9.9.51 ontvangen, omstreeks 15.20. Sinds dat moment ben ik mijn opbrengst van de zonnepanelen kwijt. Vandaag is dit helaas niet teruggekomen, de grafiek flat lined de hele dag.
Ik heb een homey pro (2026) dus ik maak gebruik van de Energy API. Onder Energy is de opbrengst gewoon te zien. Dus ik weet even niet waar ik nu moet zoeken om dit te herstellen.
Iemand een idee?
Kijk even in de wikiâŠen zoek op testversie,
Ik krijg steeds het volgende te zien, ook als het via âaan de slagâ opnieuw instel.
Heb vanmiddag niet echt tijd gehad om te kijken, maar ik denk in het dashboard wel gezien te hebben dat de opwek (w) zichtbaar was. Maar in de grafiek is niks te zien, net als de hele opbrengst van de dag.
ticket krijg ik niet weg, omdat ik nog in versie 9.9.51 zit. Zodra die binnenkomt, zal ik die versturen, mits er hier al een oplossing komt.
HomeConnect vraag. Ik heb de wasmachine en droger in Homey en daar verbinding gemaakt met HomeConnect. In SlimLaden kan ik echter niet verbinden met HC. Met het stappenplan kom ik er ook niet uit. Mogelijk staat iets niet goed in de developer portal?
Krijg deze melding:
âerrorâ: âunauthorized_clientâ,
âerror_descriptionâ: âclient or redirection URI not authorizedâ,
âstateâ: âc5bb525c-a2af-4baa-9e75-9aae32dc20faâ
Bij âKoppel met adres plakkenâ open ik de Inloglink, vraagt of ik de juiste user ben (mijn account). Vraagt toestemming. Loopt door naar niets. De link die ik zie bij toestemming vragen is de enige die te kopiĂ«ren valt. Na accepteren kom ik niet op de (lege) pagina zoals in het stappenplan staat.
Vandaag is mijn Venus E binnen gekomen, maar ik krijg hem niet in slimladen naast mijn Venus A. Zie ik wat over het hoofd?
Mijn probleem is opgelost! Herstart homey, en opnieuw doorlopen setup heeft het probleem nu opgelost.
Ik weet niet of ik de logica van de energieprijzen helemaal snap in relatie tot het dynamisch contract.
De inkoopvergoeding is: 0,01815 per kWh
De inkoopvergoeding teruglevering is: -0,01271 per kWh
Er is geen veld voor inkoopvergoeding teruglevering, dus heb ik het verschil tussen inkoopvergoeding en inkoopvergoeding ( 0,01815 - 0,01271 = 0,00544 ) ingevuld bij terugleverboete. Is dat de juiste manier?
En moet ik het vinkje âTerugleverboete / bonus toepassenâ AAN zetten?
Het is me niet duidelijk hoe dit werkt met de âTerugleverbonus (%)â
- Zet in het portaal bij zijn app als Redirect URI
https://callback.athom.com/oauth2/callback, met de Authorization Code Grant Flow. - Wacht een kwartier.
- Gebruik daarna alleen de knop âKoppel met Home Connectâ, niet âadres plakkenâ.
- Op een telefoon kan hij het adres in de inlog-browser niet kopiëren. Ook daarom is de automatische knop de betere keuze.
Kijk ook nog even in de wiki.
Dit is niet gemaakt een andere opslag voor levering tov teruglevering. Je kunt via een backlog ticket dit aanvragen, is ook de eerste keer dat ik dit zie van een dynamische energie leverancier.
Is iig niet de terugleverboete / bonus. Je kunt kiezen om Leverancieropslag terug op AAN te zetten echter dan zal je echte energie rekening hoger zijn, of die uit te zetten en dan zal de rekening lager uitvallen.
Iig dien je Energiebelasting Terug en BTW terug op AAN te zetten tot 01-01-2027
Claude zegt:
Juiste instellingen voor Paul:
| Veld | Waarde |
|---|---|
| Energiebelasting | 0,09161 (= 0,11085 / 1,21) |
| Leveranciers-opslag | 0,01500 (= 0,01815 / 1,21) |
| Terugleverboete / -bonus | 0,01050 (= 0,01271 / 1,21; positief = boete) |
| Energiebelasting terug | aan |
| Leveranciersopslag terug | uit |
| Terugleverboete / bonus toepassen | aan |
| BTW terug | aan |
Daarmee rekent SlimLaden een terugleverprijs van (EPEX + energiebelasting â 0,0105) Ă 1,21. Dat is precies EPEX â 0,01271 plus de gesaldeerde energiebelasting, zoals op zijn contract.
SlimLaden v9.9.53 â wat is er nieuw
Alles sinds 9.9.52.
Meerdere Zendures lopen niet meer uit elkaar
Iemand met twee even grote SolarFlow 800 Plussen zag ze steeds verder uit elkaar lopen: 60 % en 95 %, en na helemaal volladen 89 % en 100 %. Beide accuâs kregen altijd precies hetzelfde vermogen, en de grenzen van 95 % en 11 % golden alleen voor het gemiddelde. Nu laadt de leegste accu het hardst en levert de volste het meest, en houdt elke Zendure zich zelf aan jouw grenzen. Na de update trekken de accuâs vanzelf naar elkaar toe; je hoeft ze niet eerst vol of leeg te zetten.
Sequentieel werkt nu ook bij Zendure
Bij meerdere Zendures deed de keuze sequentieel of parallel niets. Nu draait bij sequentieel zo min mogelijk accuâs tegelijk, en springt de volgende pas bij als de eerste het niet aankan. Bij een gemengde opstelling met alleen Zendures sprong een tweede accu wel in de lijst, maar kreeg hij geen opdracht; dat is ook opgelost. En bij parallel krijgt een grotere accu nu ook een groter deel: een 1600 AC+ naast twee 800 Plussen ontlaadt nu met 1600 W in plaats van een derde van het totaal.
Een koelkast zette de accu de hele avond stil
Iemand zonder auto zag in het laadplan vanaf kwart voor zes tot middernacht STOP staan, met als reden âEV-ladenâ. De oorzaak was een kritisch apparaat op âaltijd stoppenâ dat de hele dag aan staat: zodra het even aansloeg, rekende SlimLaden voor de rest van de dag met dat apparaat en zette de accu op slot. Zoân apparaat zet de accu nu alleen nog stil op het moment dat het echt aan staat. En staat er toch een stop door een kritisch apparaat, dan noemt het plan dat ook zo, in plaats van âEV-ladenâ.
Zendure: minder rode foutmeldingen bij een korte hapering
Na een korte hapering in de verbinding stonden er soms zes rode meldingen binnen een paar seconden, terwijl alles daarna gewoon werkte. SlimLaden stuurde dan meerdere opdrachten tegelijk, en elke losse time-out werd meteen als fout gemeld. Nu gaat er steeds één opdracht tegelijk uit, en wordt een time-out pas rood als het drie keer achter elkaar misgaat.
Duidelijkere uitleg bij de energieprijzen
Bij de prijsinstellingen staat nu dat alle bedragen zonder btw moeten (deel het bedrag op je contract door 1,21), en dat een terugleverkorting op je contract, vaak inkoopvergoeding teruglevering genoemd, bij Terugleverboete hoort. Controleer je instellingen als je bedragen mét btw hebt ingevuld.
Externe meter is niet de P1-meter
De uitleg bij de externe meter zegt nu meteen vooraan dat het hier niet om je P1-meter gaat, maar om een stekker die je accu meet.
In de app, al live â hier heb je geen Homey-update voor nodig:
- Home Connect koppelen. Bij beide koppelknoppen staat nu welk adres er in je app op het Home Connect-portaal moet staan. Elke knop heeft een eigen adres, en het portaal accepteert er maar één. Krijg je unauthorized_client, dan past het adres niet bij de knop die je gebruikt.
@wiki Release notes v9.9.53:

Hoppa
Misschien een idee om de suggestieve vermelding âterugleverboete/terugleverbonusâ een keer te veranderen in de goed dekkende term âverkoopvergoedingâ.
Ook de âleveranciersopslagâ kan beter âinkoopvergoedingâ heten. (Bron: Jeroen.nl)
Terugleverbonus hoeft eigenlijk niet meer in die boeteregel. Die heeft al zijn eigen hoofdstuk en daar wordt dus de zonnebonus bedoelt (volgens mij)