[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Hoe kan ik een EV Laden auto weer verwijderen?

Gaat alleen vanuit thuis netwerk. Ga naar Apparaat-Configuratie → Stap 3: Apparaat Monitoring → Selecteer apparaat en dan helemaal onderaan Verwijder.

Ik lijk die niet direct te vinden?

Hier onderaan toch?

Deze zit er ook in nu he.

Ik heb de Wiki toegevoegd aan de menu-headers. Druk je hier op “Besturing” dan gaat hij naar de wiki, naar het hoofdstuk besturing.

Handig :+1:

Ik heb je een pm gestuurd, thanks!

Hoop dat we even naar Deye kunnen kijken :slight_smile:

Het heeft even geduurd maar ik heb het wachtwoord. Instellen in SlimLaden was uiteindelijk vrij makkelijk. Nu kijken hoe het gaat.
Wat rest is een partij vinden die de facturatie kan doen zonder dat ze alles dichtgooien.

In Laadplan staat de accu op 100% al een aantal kwartieren, in het overzicht links staat hij echter op 98% en dat is ook de juiste waarde (accu heeft daadwerkelijk maar 98%). Ook bij ontladen vanmorgen stond in Laadplan dat hij tot 2% ontladen was (max ingestelde ontlaadpercentage), maar in werkelijkheid had hij nog 4%. Herstart SlimLaden maakt geen verschil. Meer mensen die dit hebben (gehad)? Oplossingen?
Ook ff ticket ingeschoten.

Edit: herstart lijkt toch geholpen te hebben, gaat nog 2% bijladen. Houdt het in de gaten.

Bij ons gaat het met EV comany. Ik kan overal bij

Zou je deze eens kunnen testen:

Voor mensen met een niet ondersteunde batterij, die wel wordt aangestuurd via homey heb ik de volgene flows:
(mijn setup: SMA STP5.0SE + BYD HVM+ 19.3kWh + SMA homemanager 2.0)
Aangestuurd via modbus op Homemanager. Vergeet commandos na 1 uur. default/fall-back modus na 1 uur is Nul-Op-Meter. (let op: ik stuur STOP commando ook als NOM naar batterij)

De reden dat ik mijn eigen variabele gebruik ipv de tag, is omdat er soms een mismatch was tussen de manier van naamgeving. indien mensen op of aan merkingen hebben staan mn DMs open

Wat betreft deye. Ik heb nu de deye/solarassistant data in Homey. Kan Slimladen mijn solarassistant data nu gebruiken voor alle berekeningen?

Zo ja kan ik hiermee verder testen. Wel nog de dongle inderdaad zien uit te lezen, ik heb deze voor GBB al toen aangepast op die hideconfig pagina…

kom een bugje tegen in de verwachte winst statusbalk waarbij de verwachte waarde gefixeerd blijft tussen Max Winst - Max Eigen en Zon optimaal.

image

image

image

GEbruik natuurlijk de laatste test versie 9.9.51

HEb even een ticket aangemaakt @Roedi_de_Lion

De verwachte winst is nu statisch geworden. Wordt bepaald aan het begin van de dag rond 0.30 uur. Blijft daarna heel dag gelijk.

Is dat ongeacht het gekozen laadplan dan? Is toch niet “logisch” ? Maar misschien zie ik het verkeerd…

Mijn idee achter de strategieen is op basis van het hoogste rendement of efficiency de juiste keuze te maken. Prijs is hier tot eind 2026 een belangrijke drijfveer

Probeer deze: zet het Laadplan op ‘Beide dagen’. Speel dan met de verschillende plannen.

dat is een goede tip idd @eMTee , daar kan ik wat mee!

SlimLaden v9.9.52 — wat is er nieuw

Alles sinds 9.9.49 (9.9.50 en 9.9.51 kregen alleen een korte regel).

Je thuisbatterij

:battery: NIEUW: meerdere Anker-batterijen via één Modbus-aansluiting
Bij sommige Anker SOLIX-opstellingen spreek je alle batterijen aan via één adres; dat adres meldt dan de capaciteit en het vermogen van het hele systeem. In de setup kies je nu meerdere batterijen via 1 Modbus-aansluiting. SlimLaden ziet ze dan als één accu met de capaciteit en het vermogen van alle batterijen samen, en maakt maar één verbinding. Heb je zo’n opstelling, doorloop de setup na de update opnieuw en kies deze optie

:balance_scale: Anker regelt nul-op-de-meter weer altijd zelf
Bij meerdere Ankers nam SlimLaden het nul-op-de-meter-regelen sinds kort over in software. Dat is teruggedraaid: een Anker doet het weer zelf, op de meter in je Anker-systeem. Alleen als een kritisch apparaat aan staat, stuurt SlimLaden nog bij. Nog niet opgelost: heb je drie Ankers met elk een eigen adres, dan kunnen die elkaar op één meter tegenwerken. Zie je de teruglevering heen en weer schieten, laat het dan weten.

:electric_plug: Laden met HomeWizard-accu’s naast een Marstek
In een laadkwartier ging alles naar de Marstek, ook als die al vol was, en kregen de HomeWizard-accu’s niets. Een HomeWizard laadt op 800 W of helemaal niet, en een kleiner deel werd op 0 afgerond. Nu krijgen de HomeWizards eerst hun 800 W, de leegste eerst, en gaat de rest naar de Marstek. Een volle accu krijgt niets meer.
.

:battery: Twee accu’s: de ene vol, de andere bleef hangen
Iemand met een Marstek Venus E en een Venus A met eigen zonnepanelen zag de A doorlopen tot 100 %, terwijl de E op 93 % bleef staan. Het laadplan keek naar het gemiddelde van beide, en dat stond op 95 %: vol, dacht het plan. Nu telt een accu boven zijn eigen grens niet meer mee, dus de andere laadt gewoon door tot zijn grens.

:compass: Deye herkent zelf of hij 1-fase of 3-fase is
De keuze LV/HV in de setup gaat over de spanning van je accu, niet over het aantal fasen. Een 3-fase omvormer met een laagspanningsaccu kreeg daardoor soms de adressen van een 1-fase omvormer, en via de dongle kreeg een 1-fase omvormer juist de adressen van een 3-fase. SlimLaden vraagt de omvormer nu zelf wat hij is en kiest daar de juiste adressen bij.

:wrench: Deye via de dongle: de setup sloeg niets op, en Transparency werkte niet
Koos je hybride: Solarman-dongle + cloud of volledig lokaal (Transparency), dan vroeg de setup alles uit maar bewaarde hij het niet. En de Transparency-stand bleef om een serienummer vragen dat in die stand juist niet nodig is. Beide zijn opgelost. Koos je een van deze twee, doorloop de setup na de update opnieuw

Je auto

:level_slider: NIEUW: de laadstroom van je auto via een flowkaart
Sommige auto’s, zoals een Tesla via de Tesla-app in Homey, kunnen de laadstroom alleen met een eigen flowkaart instellen. Bij vermogen instellen kies je nu voor een flowkaart: SlimLaden geeft via de trigger EV-laadstroom gewenst door hoeveel ampère het wil, en jouw flow zet dat door naar de auto. Om de auto niet te overladen met opdrachten gebeurt dat alleen bij een verschil van minstens 1 A en hooguit eens per half uur.

:high_voltage: Een laadvermogen in kW werd als watt gelezen
Meldt je auto of laadpaal het vermogen in kW, dan rekende SlimLaden dat elke vijf minuten goed om, maar de directe metingen tussendoor niet. Van 3,4 kW werd dan 3,4 W gemaakt.

:bright_button: go-e met de stand Basic bij zon laadde op vol vermogen
Stond je go-e bij zon op Basic, dan liet SlimLaden het vermogen toch aan de paal over, alsof die de zon zelf volgt. Je auto laadde dan in een zon-blok op het volle vermogen. Nu stuurt SlimLaden bij Basic zelf het zonvermogen naar de paal. Wil je dat de go-e de zon zelf volgt, inclusief schakelen tussen 1 en 3 fasen, kies dan Eco als stand bij zon.
.

Je apparaten

:link: NIEUW: Home Connect koppelen met één knop
Een Bosch- of Siemens-machine koppelen ging met het kopiëren en plakken van een code, en dat liep vaak mis. Nu druk je in de app op Koppel met Home Connect, log je in bij Home Connect en druk je op Accepteren; de rest gaat vanzelf. De oude manier blijft werken voor wie dat liever heeft. Ook zegt SlimLaden het nu als je per ongeluk je Client ID in het codeveld plakt, en staat het juiste terugkeeradres bij de uitleg.

Verder

:bell: NIEUW: flowkaart Huidige actie veranderd, ook bij kwartierwissel
Sommige batterij-systemen vallen terug op hun eigen stand als ze een tijd geen opdracht krijgen. De bestaande kaart vuurt alleen als de actie verandert. Deze nieuwe kaart vuurt ook bij elk nieuw kwartier, zodat je flow de opdracht kan herhalen.

:battery: Zendure Mix-serie: meer dan één batterij kiezen
De setup bood bij de 3000 Mix AC+, 4000 Mix AC+ en 4000 Mix Pro maar één batterij aan. Nu kies je er tot zes.

:ring_buoy: Live meekijken liet de app soms crashen
Gaf je toestemming om live mee te kijken bij een melding en stonden de meldingen van SlimLaden in Homey uit, dan crashte de app op dat moment. Opgelost.

:mobile_phone: In de app, al live — hier heb je geen Homey-update voor nodig:

• Wiki opnieuw ingedeeld. De wiki begint met de hoofdstukken, alle batterijmerken staan samen onder Batterijen, en een tik op de titel van een scherm opent de uitleg die erbij hoort.
  • Auto verwijderen. Bij EV Laden kun je een auto nu verwijderen vanuit Inrichting.
  • Home Connect: het hele adres plakken. Na Accepteren staat de code in de adresbalk, niet op het scherm. Je kunt nu het hele adres plakken; SlimLaden haalt de code eruit.
  • Een duidelijker melding bij je laadpaal. Antwoordt je paal niet op tijd, dan staat er Laadpaal antwoordde niet op tijd in plaats van weigert de opdracht.

@wiki Release notes v9.9.52: