[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Toch maar weer eens een interesse vraag;

iedere 24 uur wordt er een rapportje gegenereerd door SL waarbij wordt aangegeven hoe de voorspelling, werkelijk verbruik, en de delta tussen die 2.

Het valt me op dat na een kwartaal self-learning van SL de afwijking nog zo hoog is. Je zou denken dat door self learning de waarden worden bijgesteld zodat het verschil voorspelling vs verbruik kleiner wordt. Hebben anderen dat ook of ben ik ‘speciaal’ ?

Je afwijkingen zijn nog niet echt groot…

Als ik kijk naar wat er dan gebeurt:

• mijn zonnepanelen rapporteren pas vanaf 18u. Daardoor lijkt het alsof ik plots veel verbruik.
  • mijn laadplan vond het interessant om 's nachts wat bij te laden

Misschien zijn er bij jou ook wat redenen voor?

Is er eentje voor @Roedi_de_Lion om te beantwoorden.
Maar een batterij-agnostische tussenlaag is in het verleden al wel eens ter sprake gekomen. Toen leek dat alvast niet direct interessant.
Tijden veranderen, en nu ondersteunt SL heel wat meer batterijen… Dus misschien komt het er wel van (of is het al aanwezig, maar zien wij het niet?).

Goedemorgen!

Na een update van 148 naar 150 op Marstek Veneus V3 krijg ik deze foutmeldingen, terwijl in de Marstek app de Marstek P1 meter gekoppeld lijkt.

Ik kan niet meer handmatig bijvoorbeeld de accu laten ontladen.

Iemand dit eerder gehad?

Heb geen laadpaal, maar wel een warmtepomp die (op dit moment) nog gaat bijverwarmen wanneer hij er zin in heeft.

Heb ik wel als kritiek device opgeveord, maar weet niet of hij mee wordt gerekend in de dagstaat (@Roedi_de_Lion ?)

Maar inderdaad, @eMTee jouw afwijkingen zijn flink(er) te noemen ten opzichte van die van mij.

Ik blijf voorlopig op 147.1. Lees veel problemen met 150. Zal wellicht niet voor elke versie accu of versie 150 firmware (150.XXX) gelden maar ik heb nu een superstabiele configuratie en dat wil ik zo houden.

ik heb de laatste tijd soort gelijke meldingen, maar weet niet zo goed of ik ze kan negeren of zelf actie moet ondernemen gezien de batterijen het wel gewoon lijken te doen na een x aantal min onderbreking.

@Roedi_de_Lion, vraag over de Terugleverbonus (%) bij de prijzen. Het lijkt erop dat het percentage over de hele verkoopprijs wordt berekend, dus inclusief energiebelasting en btw, en niet over de kale beursprijs. Klopt dat, en is dat zo bedoeld?

Achtergrond: ik zit bij NextEnergy, die sinds april een zonnebonus van 50% geeft. Volgens hun voorwaarden is dat 50% van de kale EPEX-prijs, alleen tussen 06:00 en 22:00 en niet voor stroom die uit de thuisbatterij wordt teruggeleverd. Ik wil zeker weten dat ik het goed instel.

1 oktober dus nog 3 maanden profiteren van salderen. Plaatje 1 = met salderen. Plaatje 2 = zonder salderen.

Is er een SSL certificaat verlopen @Roedi_de_Lion op je host?

Morgen van plaatje 2 zal nog wel veranderen, zoveel ontladen lijkt me niet handig, maar met nieuwe prijzen voor overmorgen zal dat wel anders worden

Werkt bij mij gewoon zowel app als web. Certificaat verloopt 9-11-2026

Snap er niks van. Krijg het certificaat error op iPad en laptop, niet op iPhone

Router getrapt, problem solved :innocent:

Als ik met iemand kan overleggen over testen op een Deye hybrid, please laat het weten :slight_smile:

En hier zijn ook enkelen (en ik) actief; Homey SlimLaden Thuis & Auto

@Roedi_de_Lion een vraag naar aanleiding van mn eigen opmerking: In de slim laden app wordt soms de redenering gegeven “Goedkoop laden: €0.313/kWh, 4726W (2727W net + 1999W zon), winst €0.374” zijn deze waardes “4726W (2727W net + 1999W zon)” beschikbaar as tag om in een flow te gebruiken? Aangezien ik een niet ondersteunde batterij gebruik zou ik deze waardes namelijk graag gebruiken om mijn batterij aan te sturen. Ik zag wel de vermogen tags, maar die slaan op het werkelijk vermogen, niet het gewenste vermogen zover ik begreep.

Je kan een ticket aanmaken.

SlimLaden v9.9.47 — wat is er nieuw

Alles sinds 9.9.42 (9.9.43 t/m 9.9.46 kregen alleen een korte regel).

Je thuisbatterij

:electric_plug: Ontladen ging grotendeels naar accu’s die helemaal niet kunnen verkopen
Heb je een HomeWizard naast een andere accu, dan verdeelde SlimLaden het ontlaadvermogen over allemaal — terwijl een HomeWizard alleen op nul-op-de-meter kan draaien en dus nooit aan het net levert. Zijn deel verdween daardoor. Iemand met één Marstek en drie HomeWizards zag 897 W waar z’n plan 2500 W zei, en hoe voller die HomeWizards stonden, hoe minder er overbleef voor de accu die het wél kon. Nu gaan die watts naar de accu die ze kan leveren. De HomeWizards blijven gewoon je huis dekken.

:battery: Een goedkoop laadkwartier laadde soms niets
Bij meerdere accu’s kon er een verdeling in het plan staan die niet bij dat kwartier hoorde — nul watt, of een fractie van wat er stond. Je accu laadde dan niet of nauwelijks op een moment dat juist goedkoop was. Die verdeling wordt nu gecontroleerd voordat hij gebruikt wordt.

:repeat_button: Anker: nul-op-de-meter weer in de hardware bij één en twee units
Sinds 9.9.39 regelde SlimLaden de nul-op-de-meter zelf zodra je er twee of meer had. Dat bleek een stap te ver: twee Ankers deden dat aantoonbaar prima zelf, het klepperen begon pas bij drie. Vanaf nu regelt SlimLaden het zelf bij drie of meer; één en twee Ankers doen het weer in hun eigen firmware.

:low_battery: Meerdere Ankers: een oude ontlaad-opdracht bleef eindeloos doorlopen
Ging je naar nul-op-de-meter terwijl er geen nieuwe opdracht volgde, dan herhaalde één accu de laatste ontlaadopdracht die hij ooit kreeg. Die liep dan leeg terwijl de andere stilstonden. Nu wordt die stand netjes op nul gezet.

:stop_sign: Een kritisch apparaat op altijd stoppen stopte je accu niet altijd
Zei je plan al Stop terwijl je accu nog ontlaadde, dan ging er geen echte stopopdracht meer uit. Met Huidige actie handhaven aan kwam die bovendien niet langs de grendel. Iemand zag z’n auto 11 kW laden terwijl de accu anderhalf uur doorontlaadde van 100 % naar 30 %. Een apparaat op altijd stoppen gaat nu altijd voor.

:wrench: Minder verkeer naar je Marstek
SlimLaden bevestigde de stand steeds opnieuw, Dat bleek niet nodig: een Marstek houdt z’n stand gewoon vast. Nu wordt er alleen geschreven als het nodig is, met een vangnet elke tien minuten.

:sun: Solar Capture stopte doordat je eigen zon als ontladen werd geteld
Bij een Venus A die z’n paneelstroom doorgeeft aan het huis, telde die stroom mee als ontladen van de accu. Solar Capture dacht daardoor dat je accu leeggetrokken werd en haakte af, terwijl er 2 kW naar het net ging. Nu wordt per accu gekeken, niet naar het totaal.

:electric_plug: Victron laadde altijd op maximaal vermogen in plaats van het geplande
Vroeg het plan 1511 W, dan laadde een Victron op 3500 W — het laadvermogen werd simpelweg weggegooid. Nu wordt de laadstroom begrensd op wat het plan vraagt. Een strengere eigen limiet in Victron blijft staan.

:chart_decreasing: Je HomeWizard werd meegerekend als verkoper
De planner ging ervan uit dat een HomeWizard ook aan het net kon leveren. Dat kan hij niet, en daardoor stond er meer ontlaadvermogen in het plan dan er daadwerkelijk te leveren viel.

:house: De accu dekte onverwacht verbruik terwijl er een duur moment tussen lag
SlimLaden mag onverwacht verbruik uit de accu dekken als het gratis is. Daarbij werd alleen gekeken of de accu later toch nog vol zou raken, en niet of er ondertussen een beter verkoopmoment lag. Iemand zag z’n accu 's avonds van 94 % naar 87 % zakken, terwijl die lading de volgende ochtend meer had opgebracht. Nu telt dat mee.

:abacus: De kWh-kolom in je laadplan klopte niet bij het percentage
In het laadplan stonden percentage en kWh soms door elkaar: 95 % naast 3,9 kWh op een accu van 7,2 kWh. Ze kwamen uit twee verschillende berekeningen. Nu komen ze altijd uit dezelfde. En stond je accu onder je ingestelde ondergrens, dan werd dat getal stilletjes opgehoogd naar die grens — nu zie je gewoon de voorspelde stand.

Je apparaten

:fork_and_knife_with_plate: Een vaatwasser met een stille pauze werd elke keer een stukje langer
Valt een apparaat halverwege even stil en start het daarna weer, dan zette SlimLaden het hele programma opnieuw neer vanaf dat moment. Een vaatwasser van tien kwartieren werd zo dertien, en bij elke onderbreking meer. Nu wordt een herstart binnen het programma herkend als hervatting.

:stopwatch: Een uitgesteld apparaat stond twee keer in je verbruiksvoorspelling
Zette je een apparaat aan en stelde SlimLaden het uit naar een goedkoper moment, dan stond het programma zowel op het oorspronkelijke als op het nieuwe tijdstip in de voorspelling. Het dagtotaal was daardoor precies dubbel. Nu vervalt de oude plek zodra SlimLaden het apparaat zelf uitschakelt.

:on_arrow: Zet je de stekker zelf weer aan, dan laat SlimLaden los
Stond je vaatwasser op het goedkoopste moment gepland maar wilde je 'm nú draaien, dan zette SlimLaden hem meteen weer uit. Zet je de stekker zelf aan — via een knopje, een Hue-schakelaar of een eigen flow — dan vervalt het geplande moment en draait je apparaat gewoon. Een stille pauze binnen het programma verandert daar niets aan.

:level_slider: NIEUW: een gewoon apparaat aansturen vanuit een flow
Twee nieuwe flowkaarten: Laat [apparaat] draaien [meteen / op het goedkoopste moment / wachten op de zon] en SlimLaden mag [apparaat] aan- en uitzetten. Handig voor een dashboard of een fysieke knop, zodat ook anderen in huis het eenvoudig kunnen bedienen.

:counterclockwise_arrows_button: Een apparaat via een flow uitzetten liet het op gepland staan
Zette je met een flow uit dat SlimLaden mag schakelen, dan bleef het apparaat in de lijst staan als gepland op de prijs, terwijl SlimLaden er niets meer mee mocht. Die twee standen gaan nu samen uit.

Je auto

:automobile: NIEUW: drie nieuwe flowkaarten voor het laden
Wis eenmalige EV-vertrektijd — handig als een afspraak uit je agenda verdwijnt en het laadplan daarop was gebaseerd. Zet EV-vertrekdatum en -tijd met een echte datum, tot een week vooruit; de bestaande kaart kon niet verder komen dan morgen. En Zet EV-laadvermogen, zodat je dat ook vanuit een flow kunt wijzigen.

:1234: NIEUW: de accustand gaat mee in de flowkaarten
De kaarten Huidige actie gewijzigd en Geplande actie gewijzigd sturen nu ook de doel-accustand mee, plus de boven- en ondergrens. Stuur je je accu helemaal zelf aan met flows, dan weet je nu niet alleen hoe hárd maar ook tot hoevér.

:electric_plug: Geen auto aan de kabel? Dan zegt de app dat nu
Bij sommige laadpalen zag SlimLaden niet dat er geen auto hing. Je kreeg dan “nog geen plan — verschijnt binnen 5 minuten” terwijl er niets ging komen. Nu staat er: geen auto aan de kabel, het plan verschijnt zodra je inplugt.

Verder

:repeat_button: Zeven flowkaarten vuurden binnen één seconde achter elkaar
Stuur je je accu zelf aan met flows, dan meldde SlimLaden een actiewijziging terug die uit zo’n flow kwam — waarop de volgende flow weer reageerde. Dat rondje is gebroken. Daarbij ging er bij Stop een vermogen van 2500 W mee dat niet bestond; dat is nu 0.

:houses: De uitnodiging voor het Vloot-programma verdwijnt als je al meedoet
Onderaan de Slim Energy-widget stond die uitnodiging ook voor deelnemers.

:mobile_phone: In de app, al live — hier heb je geen Homey-update voor nodig:

• Lokaal verbinden met je Homey. Dat werd geblokkeerd door een instelling van onszelf. Werkt nu, ook voor de Homey SHS
  • De kWh-kolom in het laadplan. Die komt nu uit dezelfde berekening als het percentage ernaast.
  • Een andere meetbron kiezen. Laat het verbruik van een apparaat meten door bijvoorbeeld een slimme stekker; leeg laten betekent gewoon het apparaat zelf.

@wiki Release notes v9.9.47:

Het is nu ook mogelijk om slim-laden.app te gebruiken bij Homey SHS, buitenshuis:

SlimLaden v9.9.49 — wat is er nieuw

Alles sinds 9.9.47 (9.9.48 kreeg alleen een korte regel).

Je thuisbatterij

:battery: NIEUW: Indevolt SolidFlex 3000
Los en in een gemengde opstelling. Hij laadt en ontlaadt met 3000 W als hij op een eigen groep zit; aan een gewoon stopcontact is dat 800 W, en dan zet je het vermogen zelf lager. Omdat je de SolidFlex 3000 uitbreidt met blokken van 1,79 én 3,58 kWh door elkaar, tel je de capaciteit in blokken: de kast zelf is één blok, een SFA1800 is één blok, een SFA3600 telt als twee. Tot elf blokken, dat is 19,7 kWh.

:battery: NIEUW: Zendure SolarFlow Mix-serie en SolarFlow 1600 AC+
Erbij: de 3000 Mix AC+, 4000 Mix AC+ en 4000 Mix Pro — één kast van 8 kWh, zonder modules — en de SolarFlow 1600 AC+. Bij die laatste hangt het ontlaadvermogen af van het aantal modules: 1400 W met alleen de kast, 1600 W zodra er een uitbreiding bij zit. In de keuzelijst voor een gemengde opstelling ontbraken een paar Zendures; een 800 Plus naast een 1600 AC+ kon je niet eens kiezen. En bij twee 800 Plussen stond in de setup 1600 W laden, terwijl dat 2000 W is.

Je apparaten

:spiral_calendar: NIEUW: elke dag één keer op het goedkoopste moment
Voor apparaten die de hele dag aan en uit gaan, zoals een boiler, de warmwaterboost van een warmtepomp of een infraroodpaneel. Iemand bouwde dit zelf met scripts voor z’n warmwaterboost; nu zit het erin. Je kiest bij Wanneer mag 'ie draaien voor Elke dag één keer, geeft een venster op (bijvoorbeeld tussen 22:00 en 06:00, over middernacht mag) en hoe lang hij moet draaien. SlimLaden zoekt daarin het goedkoopste aaneengesloten blok, zet het apparaat aan het begin aan en aan het eind weer uit. Dat aan- en uitzetten gaat via Inrichting → schakelen, dus het mag ook een setpoint zijn: bijvoorbeeld 63 °C voor aan en 52 °C voor uit. Het geplande moment staat op de kaart. Nog niet opgelost: het verbruik van zo’n blok staat nog niet in de voorspelling van je accu, en hij boost ook als het maar weinig scheelt.

:sun: Zonoverschot: geen maximum meer, SlimLaden kijkt wat een apparaat echt gebruikt
Stond je boiler bovenaan voor zonoverschot en was hij al warm, dan hield hij toch al het overschot vast. Een fietsaccu die daarna aan de beurt was, kreeg dan niets, terwijl de stroom gewoon naar het net ging. Nu telt SlimLaden wat een apparaat werkelijk verbruikt: een warme boiler die niets trekt, laat zijn overschot aan de volgende. Slaat de thermostaat van de boiler weer aan, dan gaat die weer voor. Het veld Maximaal is daarmee overbodig en weg; Minimaal blijft, als de drempel om aan te mogen.

:fire: Een apparaat dat de hele dag aan en uit gaat, werd soms uitgesteld als een vaatwasser
Had je eerst Draait een programma dat afloopt aangezet, Goedkoopste moment gekozen en daarna die schakelaar weer uitgezet, dan bleef die keuze stiekem staan. Een infraroodpaneel ging daardoor uit en stond op “start 00:00”. Zo’n apparaat wordt nu nooit meer uitgesteld. Stond er al zo’n planning, dan vervalt die na de update vanzelf en gaat de stroom weer aan.

:electric_plug: Vervalt een planning, dan krijgt je apparaat z’n stroom terug
Zette je het uitstellen uit terwijl SlimLaden je apparaat al had uitgezet om te wachten, dan bleef het zonder stroom staan voor een start die niet meer kwam. Nu zet SlimLaden de stekker weer aan.

:link: Home Connect: de koppeling bleef niet staan, en “Wachten op de zon” startte niets
Koppelde je een Bosch- of Siemens-machine, dan stond de schakelaar Werkt met Home Connect bij het opnieuw openen weer uit, en wie daarna op Bewaren drukte, wiste z’n eigen koppeling. En had je Wachten op de zon gekozen, dan gebeurde er bij zonoverschot niets: de stekker stond al aan, en een programma starten zat alleen in Goedkoopste moment. Nu wordt de koppeling goed teruggelezen en start de zon het programma dat op de machine gekozen staat, via Home Connect.
Na de update: kies je machine één keer opnieuw bij het apparaat, en zet op de machine starten op afstand aan — anders weigert Home Connect de startopdracht.

Verder

:label: Op je scherm stond een instructie voor de ontwikkelaar
Stuur je je accu zelf aan met flows, dan zag je bij een afwijking van het plan letterlijk “Mogelijk nieuwe override-bron — update getCurrentActionExplanation()”. Een actie die je zelf met een flow zet, wordt nu herkend als jouw eigen keuze. Ook de kale namen als Override (soc full) zijn vervangen door leesbare tekst, en bij de reden staat nu verwachte SOC waar het om de voorspelde stand gaat en niet om de stand van nu.

:mobile_phone: In de app, al live — hier heb je geen Homey-update voor nodig:

• Wiki en backlog via een lokaal adres. Ben je verbonden via een lokaal adres (zoals …homey.homeylocal.com), dan zei de wiki “Verbind eerst je Homey”. Dat werkt nu gewoon, en je naam staat weer bij je meldingen.
  • Home Connect wist je koppeling niet meer. Op de huidige Homey-versie verschijnt de schakelaar pas na de update, zodat Bewaren je koppeling niet meer kan wissen.
  • Programma-schakelaar en Goedkoopste moment. Zet je Draait een programma dat afloopt uit, dan springt Goedkoopste moment nu terug naar Meteen in plaats van onzichtbaar te blijven staan.

@wiki Release notes v9.9.49: