[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Hierbij een screenshot van de instellingen. De sleutels en mijn ID heb ik zwart gelakt. Ik volg precies de stappen zoals in je wiki staat.

Bedankt voor de info Roedi. Gek genoeg had ik er niet aan gedacht om Claude hiervoor te gebruiken, maar natuurlijk kan dat. De instellingen hebben denk ik wel wat toelichting nodig in de Wiki. Ik begreep het in ieder geval niet direct. Maar Claude geeft ook weer goede suggesties om te controleren of het klopt Dat ga ik zeker doen. Ik zie nu een kleine afwijking in het laadplan prijs tov verwacht (0,362 per kWh in Frank App vs 0,3654 per kWh in laadplan) maar dat kan ook berekening afronding zijn (denk ik…)

Als je ook Frank Energie hebt, dan moet je je instellingen zo zetten voor exact de juiste prijs:

Bedankt voor de info. Mogelijk heb jij een ander contract dan ikzelf. In mijn contract heeft de teruglevering een andere opslag dan de levering. Of is dat bij jou ook zo?

Bij mij is ook geen sprake van een bonus. Ik geloof dat in mijn geval, ik daarvoor toestemming zou moeten geven om mijn batterijen te mogen besturen.

Tarieven lijken me gelijk voor iedereen bij Frank. Zoals ik SlimLaden heb ingevuld volgens het screenshot komen de prijzen exact overeen met de all-in kwartierprijzen die je in de Frank Energie app op het overzicht scherm onderaan in de grafiek per kwartier ziet (let op dat je die dan wel op de all-in prijs hebt staan). Bij de all-in prijs is de inkoop en verkoop prijs gelijk.

Goedemiddag,

Ik twijfel ook of ik nu de juiste instellingen gebruik voor Tibber.

Tips zijn welkom!

Bedankt

Zag net iets vreemds: Laadplan zegt LADEN met 2400W, echter zonnetje breekt door en nu doet hij meer opbrengst naar het net sturen in plaats van alles in de batterij te laden. Zou dit niet anders kunnen?

Lijkt erop dat je batterijen max 800w kunnen laden (of zo ingesteld staan)? 2400w in totaal, de rest gaat de woning in en het net op.

nee hoor ik kan met 6600W laden …

Nu zon-laden en heb ik ook teruglevering…de batterijen doen niks…

een menuutje later… zonnepaneel omvormer ligt een beetje achter …

(ik heb even de api uitstaan…)

Bedankt Vriend!

zijn er ook mensen die exacte match gevonden hebben in de stroomprijzen voor zonneplan?

Deze heb ik een tijdje geleden in deze groep gekregen en ook nog even Claude naar laten kijken. Deze matcht bij mij met Slimladen, dus prijs in de zonneplan app vs wat Slimladen laat zien.

Ik heb dit @Wil_Ree

Deye volledig lokaal aansturen via Modbus TCP (proef)
SlimLaden kan een Deye nu volledig lokaal uitlezen én aansturen, zonder Deye-cloud. Laden, ontladen en stop zijn getest op een eenfase-Deye met een 48V-accu. Voor driefase-Deye’s werkt het op dezelfde manier, maar dat is nog niet in de praktijk getest. Heb je zo’n omvormer en wil je meetesten, laat het weten.

Wat je nodig hebt
Een verbinding met de omvormer via Modbus TCP. Dat kan op twee manieren:

• een Deye-wifistick met nieuwere firmware, waarin je bij een van de links als protocol “Modbus TCP” kunt kiezen;
  • een los RS485-naar-netwerkkastje (bijvoorbeeld een USR-DR404) op de RS485-aansluiting van de omvormer.

Een oudere Solarman-stick biedt dit protocol niet. Kies dan een van de andere Deye-routes in de wizard.

De stick instellen
Open de instellingenpagina van de stick en zet een vrije link aan met als protocol “Modbus TCP”. Een poort hoef je niet in te vullen: de stick luistert dan op poort 502. De link naar de Deye-cloud mag blijven staan, zodat de Deye-app gewoon blijft werken. Geef de stick in je router een vast IP-adres, anders vindt SlimLaden hem na een herstart misschien niet meer terug.

SlimLaden instellen
Kies in de wizard bij Deye “volledig lokaal via Modbus TCP”. Vul het IP-adres van de stick of het kastje in, laat poort 502 staan en kies LV of HV. Dat gaat over de spanning van je accu: een 48V-thuisaccu is LV. Cloudgegevens zijn bij deze route niet nodig.

Hoe SlimLaden je Deye aanstuurt
SlimLaden zet zelf de werkmodus en het tijdschema van de omvormer, net zoals de cloudroute dat doet. Pas die daarom niet tegelijk aan in de Deye-app of op het display, anders overschrijven ze elkaar. Kijken in de app kan gewoon.

Nul op de meter (NOM) vraagt een meting bij je Deye
Bij NOM regelt de Deye zelf naar nul. Daarvoor moet hij kunnen meten wat er van en naar het net gaat, via een CT-klem of een kWh-meter die de omvormer zelf uitleest. De P1-meting van SlimLaden is daarvoor niet bruikbaar. Heeft je Deye geen eigen meting, dan werken laden, ontladen en stop gewoon, maar doet de accu bij NOM niets en haalt je huis zijn stroom van het net. Met een driefasenaansluiting is een meter die alle drie de fasen meet meestal de beste keuze. Welke meters jouw model ondersteunt, vraag je het beste na bij Deye of je installateur.

Werkt het niet?
Maak dan een melding in de backlog en stuur de support-JSON mee. Daarin staat wat SlimLaden naar de omvormer stuurde en wat de omvormer terugmeldt.

@wiki Deye lokaal via Modbus TCP:

Beste Roedi
Heb je ook plannen om de Marstek Venus E Max 10kWh toe te voegen als configuratie optie?
Zou naast mijn twee bestaande Marstek Venus E 5.12kWh ook de Venus Max willen configueren.

2 × Marstek Venus E 5.12 kWh → groep 1
1 × Marstek Venus E Max 10 kWh → groep 2

Ja dat is goed hoor. Kan nu nog niet, maar maak ik dan ook.

De twee Venus E zijn wel beide versie 2 of 3 dan toch?

De bestaande zijn 2 x Marstek Venus E 3.0 (5.12kWh).

Het komt in de volgende versie mee.