[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Ehh. Ik heb hem sequntieel staan. Iedereen mag zelf kijken wat hij het belangrijkst vind

OK bedankt Roedi, ga ik dat ook proberen en kijken hoe dat werkt.

Deze gemist?

Ik vind het nu al leuk om hiermee te spelen, gisteren pas geinstalleerd maar lijkt goed aan te sluiten op mijn thuissituatie.

1 ding waar ik wel nieuwschierig naar ben, ik heb feitelijk 2 zonnepaneel systemen, 1 hoofd systeem van enphase die ingesteld staat in de Slim Laden app (en die levert ook het meeste), maar ik heb ook nog een Growatt omvormer extra die ook nog is teruglevert. Is dat ook te configureren dat je er 2 hebt? Of maakt het voor de planning niet veel uit?

Je ziet namelijk wel dit in het overzicht bijv bij goeie zon:

Dit overzicht op zichzelf klopt niet omdat ie waarschijnlijk die growatt omvormer niet ziet (die ook een goeie 1kW levert). Er komt meer stroom binnen en dat zie je ook aan mijn huis verbruik en het feit dat er ook nog teruggeleverd wordt (en de accu die laad met 3.5kW).

Roedi heeft me even op weg geholpen:

NUL OP DE METER, icm “huidige actie handhaven” is echt nul op de meter (zoals de naam al zegt) Ik werd ff op een verkeerd been gezet omdat er wel een laadplan aanwezig is waar bv vol gas geladen of ontladen wordt. Echter dit wordt overruled door de NOM setting icm huidige actie handhaven.

Draait inmiddels bij me en gaat prima!

Waarom slimladen icm vast contract en NOM? Diverse redenen, oa niet perse afhankelijk zijn van batterij fabrikant, maar zeker ook: ervaring opdoen met deze tool om tzt EV laden, WP, enz. te kunnen toevoegen.

Bedankt Roedi​:+1:

De testversie is ook verstopt door Athom vind ik. Deze vraag komt wekelijks terug.

image

Bij Solar device id’s kan je twee of meer id’s invullen van het zon-device.

Enphase kan je ook via Envoy direct toevoegen, dan heb je daar de app van enphase niet voor nodig.

In sequentieel mode had ik batterij 1 die van 100% tot 60% was ontladen waarbij de 2 overige batterijen op standby bleven met een SOC van rond te 96%. Batterij 1 leverde 750 watt, de resterende 150 watt werd van het net gehaald.

Nadat ik weer naar parallel mode ben gegaan, schakelde batterij 3 bij om in ieder geval de benodigde capaciteit van 900 watt uit de batterijen te halen.

Is dit per design? Zou fijn zijn als je de logica wat uit kunt leggen.

• Verschil ≀ 5 procentpunt → niets doen, ze staan gelijk
  • Verschil > 5 → wisselen naar de accu met de meeste energie, mits de actieve minstens 2 minuten draait (eerste keer) of 15 minuten (daarna)

Met een json kan ik zien wat er verkeerd gaat. Via een support ticket. Moet het zich wel net hebben voorgedaan.

Je hebt de marsteks wel gewoon naar alle fasen laten kijken toch?

Ja ze staan allemaal op Driefasensom en alle CT’s waren goed gekoppeld.

Maar ik kreeg ook een foutmelding vannacht rond 2 uur. [MarstekModbusTCP] :warning: Je thuisbatterij (VNSE3-0) regelt niet naar nul: hij staat op nul-op-de-meter maar bleef stil terwijl je 1009 W van het net haalde. Meestal krijgt de accu dan geen meting meer van de CT-meter (CT003). Kijk in de Marstek-app of de CT-meter nog verbonden is (wifi, stroom).

Nadat ik voor alle 3 de batterijen in de CT setting de optie “Auto Diagnosis” heb geactiveerd leek het allemaal weer te werken.

Ik hou het in de gaten en volgende keer maak ik een ticket aan.

Opmerkingen.

Het zou handig zijn als in de foutmelding ook het IP adres meegegeven wordt want alle battereijen hebben de naam VNSE3-0 dus kun je niet weten om welke batterij het gaat.

Kan je ook een commando geven naar de batterijen om de “Auto diagnosis” automatisch te activeren bij deze foutmelding zodat er een soort van zelf correctie is?

De verdeling lijkt niet helemaal gelijkwaardig te verlopen, ook als de communicatie met de batterijen goed gaat.

Stuur dan toch even een json als je dit ziet. dus nu?

OK net gedaan.

Het is wisselvallig. Nu lijkt het weer te werken.

Ik heb je 72 uur toegang gegeven

Ja, zie ik ook bij mijn batterijen. In mijn geval 3 * Marstek Venus A.
Maar denk eraan: SlimLaden stuurt enkel maar een opdracht naar de (3) batterijen. Dus als SlimLaden zegt: NOM, dan:

1. moet die opdracht ook aankomen bij de batterijen
  2. moeten de batterijen samenwerken met de P1 (CT003) om te zien hoeveel stroom ze moeten leveren om NOM te bereiken.

Het is dus niet SlimLaden die tegen de batterij zegt: jij moet 200W en die anderen ieder 250W. Dat is de taak van je P1.

Ik heb de setting weer naar parallel gezet en nu werkt het weer goed. In combinatie met de serieel setting gaat iets niet helemaal goed in mijn setup met 3 Marstek Venus E V3 batterijen - verdeelt over de 3 fasen. Bij de parallel setting schakelt de Marstek batterijen in de “Self Consumption” modus - zichtbaar in de app. Bij de sequentieel setting schakelt de Marstek naar een modus die niet zichtbaar is in de APP, de Mode is leeg. Direct na het terugzetten van sequentieel naar parallel werkte het niet meteen goed, maar nadat ik voor elke batterij in het CT menu een “Auto Diagnosis” heb geactiveerd deden alle batterijen weer mee.

Kan geen ticket aanmaken, omdat mijn app niet update naar .45 versie.

Hier dan maar even; Ik heb nu een aantal keren gehad (nu ook), dat het laadplan de opdracht stop of NOM geeft, maar dat mijn alpha ESS vrolijk door blijft ontladen. Paar keer op de knop ‘max winst’ drukken (en het laadplan laten herberekenen) laat de accu wel in de gewenste modus gaan. Maar het kwartier daarna gaat hij soms toch weer ontladen (terwijl het stop of NOM zou moeten zijn).

De instelling in het laadplan is ‘max winst’. Ik heb dit nu meerdere keren gehad.

En daarom moet je naar .45.

Bij sequentieel zet hij maar 1 van de 3 batterijen op Zelfconsumptie. De andere twee hebben dan een lege modus, dat klopt. Leeg is laden/ontladen/stop.

BTW. Ik ben de komende dagen zo goed als niet online. Backlog is ook even dicht.