[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Dank voor je antwoord. Zowel mn vaatwasser als wasmachine zijn (bewust, want dan slim aan te sturen) slimme apparaten die niet werken obv een smart plug die de stroom eraf haalt. Beiden van Siemens met Homeconnect.

Ik stuur m voorlopig wel aan met een flow “start programma eco 50 op de 4 goedkoopste uren van vandaag”. Hopelijk leert Slimladen van dit gebruik.

Raad je nu aan de homeconnect apparaten uit Slimladen te halen en die beide terug te integreren met een smart plug?

Dank!

Ik had het geïntegreerd in SlimLaden…met de vernieuwing is dat eruit gevallen. Ik wil daar nog weleen samen naar kijken met jou. Moet je een ticket aanmaken.

Nee…en ik kan het ook niet meer terughalen helaas. Zit in volgende versie

Kan ik dit ook volgen? Wij hebben hier vaatwasser, droger, koelkasten en vriezer van Siemens. Alles ook in HomeComnect.

Hallo LInden85,

Zelf ben ik in het bezit van een 3-tal Marstek Venus V2 batterijen. Ook de lilygo’s heb ik aangeschaft. Maar ik blijft tegen een probleem aan lopen dat ik in de MQTT Explorer netjes metrics van de batterij binnen zie komen maar de Slimladen app pakt de metrics uit de topics niet op. een MQTT broker is ook geïnstalleerd.

Ik hoop dat je met je kennis die je hebt opgedaan met koppelen van jou accus mij kunt helpen om het werkend te krijgen want deze app is top!

Alvast dank,

Mark

Je kan ook even een support tocket aanmaken. Maar mayel weet meer van de hardware kant. Je kan ook even je yaml sturen.

Mijn voorkeur is eigenlijk dat je uitstapt op modbus tcp. Dat draai ik ook. Is voor jou ook een voordeel

Kijken jullie hier wel eens naar?

**1.**	Maak een map aan voor je ESPHome-configs en zet daar een secrets.yaml in met (lokaal, niet delen!) je wifi-ssid en wachtwoord.

**2.**	Download/maak een marstek.yaml (of lilygo-rs485.yaml) met de juiste pin-configuratie voor het T-CAN485-bord (ENABLE_PIN, SE_PIN, ENABLE_5V_PIN, UART rx/tx) en de RS485/Modbus-instellingen voor de Marstek.

**3.**	Voeg in die yaml het MQTT-blok toe, met broker-IP (bv. je Homey), poort 1883 en een topic_prefix zoals marstek — vul zelf gebruikersnaam/wachtwoord in, laat die uit je forumpost.

**4.**	Sluit de LilyGo via USB aan.

**•**	macOS/Linux: ls /dev/cu.usb\* om de poort te vinden

**•**	Windows: check Apparaatbeheer voor de COM-poort

**5.**	Flash met esphome run marstek.yaml (kies bij het eerste keer "Prepare for first use" als je via web.esphome.io werkt, en negeer de melding over de encryption key — die stel je later in als je de HA API gebruikt).

**6.**	Bekijk de logs om te controleren of hij verbinding maakt: esphome logs marstek.yaml of via het IP-adres van het bordje.

**7.**	Als alles goed gaat, stuurt de LilyGo nu de Marstek-data via MQTT naar Homey (of HA), en kun je daar de topics inlezen.

Dit zijn de stappen, maar gebruik dit alleen om de lillygos te flashen zodra er iets op staat kan je de yaml uploaden / flashen die je van @roedie kan krijgen wijzig die met je eigen wifi wachtwoord en Ssid en zo moet het dan lukken​:nerd_face:

Ja wel eens maar bij mij zit deze diep verstopt in de html local

Ik moet eerst wat historie opbouwen. Ik heb nu twee auto’s werkend.

Jij kunt dus beter voor 2000W ontladen kiezen voor de roze accu als voor 2500W. Wordt dit meegenomen in het laadplan?

Ik snap alleen niet helemaal wat met (xx sessies) bedoeld wordt, als je in de grafiek kijkt naar de n=x zijn het best veel meetwaardes.

Wel eens, maar ik denk dat Slimladen er zelf meer aan heeft die zou bijvoorbeeld in mijn geval concluderen dat laden en ontladen bij laag vermogen minder rendabel is dan bij hoog vermogen ivm vaste verbruik van de accu zelf en daar het laadplan op aanpassen?

Jazeker. Maar om na te gaan wat er waar is van de claims van fabrikanten, weer even een oh ja moment en om indien nodig een handmatige aanpassing te doen qua instellingen in SlimLaden. Maar dat laatste heb ik nu gedaan en blijf nu van de RTE af.

Zit er niet echt dagelijks naar te staren, maar vanwaar je vraag?

Is wel hele mooie statistiek! En zitten bij zowel laden als ontladen boven de 90% dus volgens mij moet ik tevreden zijn.

Overigens wel gek dat mijn accu laad en ontlaad op 3500 watt maar dat de tabel maar tot 3400 loopt en de laatste punten op de 3500 lijn niet zichtbaar zijn. Bekend issue?

Als heir hele gekke dinge nstaan…dan kan hij niet goed plannen ende winstberekening gaat ook niet goed etc. Wilde gewoon er even op attend maken.

definieer “gekke dingen” ? dit is een automagisch gegenereerde grafiek obv laad en ontlaadgedrag van mijn Sessy’s.

Waar zou ik dan specifiek op moeten letten?

Helder! Wel benieuwd waarom hij niet tot 3500W laat zien omdat dit juist mijn laad/ontlaad vermogen 99% van de tijd is. Heb je hier ticket voor nodig, of is dit meer een tabel dingetje wat aangepast kan worden?

Bij mijzelf ging het verkeerd omdat ik zonnepanelen op mijn Marstek heb aangesloten. Daardoor kreeg ik veel te hoge rte resultaten.

Onlangs is er nog aangepast dat als je in de mixed variant zit, en het vermogen of de capaciteit verschilt…dan krijg je twee lijnen per grafiek.

Dit is opgelost in de volgende versie. Er ging niet heel veel fout…alleen zaten 3400 en 3500 bij elkaar in.

Wist je btw dat je dat.

• Je de learnings kan wissen middel een flow
  • Je de grafiek handmatig kan aanpassen (niet op de telefoon)

@wiki

Bij mij zijn mijn Sessy’s ook via de omvormer van de panelen aangesloten… moet ik dan eens eens die “Herstel Inventory” gebruiken? Weet niet of dat de RTE’s opnieuw bepaald…

Mijn Sesy’s hebben beide dezelfde capaciteit, dus ik zie ook geen 2 lijnen wat mij correct lijkt.