[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

HW batterijen kunnen niet actief ontladen. Je kan dan zon optimaal draaien. Dat is hetzelfde model, alleen dan zonder ontladen.

In Max verbruik gaat hij waarschijnlijk/misschien nog wel plannen om te ontladen. richting einde dag. Zodra de nieuwe prijzen binnen zijn verdwijnen die vaak weer, omdat hij dan de hele nacht moet voorzien van stroom. Als je dan nog over hebt…gaat hij alsnog actief ontladen.

We hebben het daar al eens onder de aandacht gebracht. Andere gebruikers ook. Helaas.

oh ja… oeps, ik gebruikte de interne URL nog en dan kom je op

ze zijn niet wijs dan…

@Roedi_de_Lion zit er een maximum aan de hoeveelheid meldingen die je mag indienen via de back log?, want ik kan niets maar indienen​:face_with_tongue:

dan zou je een Slack channel kunnen openen als je directe interactie wil… :slight_smile: maar als je hier de frquentie van updates zie lijkt het al bijna een chatroom

Door de ontwikkelingen in Slimladen, is ook duidelijk geworden dat er thuis ontwikkeld moest worden, om “rendement” uit mijn “systeem” te halen. De app heeft zich sneller ontwikkeld als dat ik dit heb gedaan, waarvoor diep respect. Mooi om te zien dat er logische logica toegepast wordt waarbij iedereen “vrij” is om met zijn of haar systeem deel te nemen.

Moet wel zeggen dat de overstap van HW naar Marstek even wennen is, omdat bepaalde zaken toch ff anders georganiseerd worden, maar voor Slimladen is dat geen enkel issue…

Een tevreden gebruiker met een dik compliment!

Dank voor je toelichting. Als Zon Optimaal hetzelfde optimalisatiemodel gebruikt maar zonder actieve ontlading, dan is dat voor HomeWizard inderdaad het geschiktere profiel en zal ik dat gebruiken.

Toch blijven er wat mij betreft twee punten onduidelijk:

1. Bij Max Eigen Verbruik verwacht ik op basis van de naam en omschrijving geen actieve teruglevering vanuit de batterij. Als een eventueel overschot aan het einde van de dag alsnog voor winst naar het net wordt ontladen, lijkt dit profiel deels hetzelfde gedrag te vertonen als Max Winst.
  2. HomeWizard wordt officieel door SlimLaden ondersteund, maar kan geen vrij ontlaadvermogen voor actieve netexport uitvoeren. Toch toont het plan bijvoorbeeld 2.400 W ontladen, waarvan circa 2.000 W naar het net, inclusief een verwachte winst. Dat is voor deze batterij dus geen uitvoerbaar plan.

Dat de planning verandert zodra nieuwe prijzen beschikbaar zijn begrijp ik. Maar een tussentijds plan zou naar mijn mening ook geen acties moeten bevatten die het gekoppelde batterijsysteem technisch niet kan uitvoeren.

Zou SlimLaden bij HomeWizard actieve netexport automatisch kunnen uitsluiten? En kan in de profielomschrijving duidelijker worden vermeld dat Max Eigen Verbruik eventueel toch resterende acculading naar het net verkoopt?

Ehhh…het is misschien arbitrair om het zo te doen, maar ik denk dat je nog steeds voor max eigen verbruik gaat. Hij gaat nog steeds je hele verbruik dekken. Zou je dat niet doen, dan gaat hij morgen gewoon minder laden. Kortom hij dumpt alleen het overschot wat je niet gebruikt.

Nogmaals ehhh. Wat is officieel in een gratis app? Maar idd ik zal het aan de wiki toevoegen dat dat een beperking is van de HomeWizard app in SlimLaden.

Het is jammer dat de HW niet actief kan ontladen, maar ik ga hier geen uitzondering voor maken.

Heb je al in de @wiki gekeken?

't is toch heel tof dat de nieuwe functie “Usage Capture” nu mooi het kookmoment afvangt met hoge prijzen zonder ik daar een slimme stekker voor nodig heb (kan er niet bij, anders had ik er zeker een device van gemaakt)

Zeer veel kudo’s voor onze @Roedi_de_Lion :partying_face: :partying_face:

SlimLaden v9.9.38 — wat is er nieuw

Alles sinds 9.9.37.

Je auto

:stop_button: NIEUW: een STOP-knop voor je laadpaal
Soms wil je gewoon dat je auto even niet laadt: je bent een paar dagen weg, er hangt geen auto aan de kabel, of je wilt niet dat inpluggen meteen begint te laden. Daarvoor is er nu een aparte STOP-knop, boven in het EV-scherm pal naast Boost. Zet je 'm aan, dan laadt de auto niet en blijft de laadpaal op zijn uit-stand staan — bij een Zappi bijvoorbeeld de STOP-modus. Je gekozen strategie blijft er gewoon onder bewaard: zet je STOP weer uit, dan pakt SlimLaden precies die strategie weer op. STOP is dus geen strategie, maar een knop die je aan- en uitzet, net als Boost. Hij staat ook op de EV-widget.

:electric_plug: NIEUW: je auto automatisch op STOP zodra de kabel eruit gaat
Een nieuwe eenmalige instelling onder EV Laden → Inrichting. Zet je die aan, dan gaat deze auto vanzelf op STOP zodra je ontkoppelt, zodat de volgende keer inpluggen een bewuste keuze is in plaats van meteen laden met de oude instellingen. Staat standaard uit.

Je thuisbatterij

:battery: Victron: je eigen ontlaadlimiet knijpt het ontladen af, en nu weet je dat
Iemand met twee Victron-accu’s zag zijn accu maar 1000 watt terugleveren terwijl het plan om ruim 9 kW vroeg. De oorzaak zat in Victron zelf: onder ESS stond “Limit inverter power” op 1000 W, en die grens knijpt het ontladen af. Zo’n grens kan een bewuste keuze zijn, dus SlimLaden overrulet hem niet — maar meldt nu wél dat het vol wil ontladen terwijl je eigen limiet dat tegenhoudt. Wil je die grens eraf, zet dan in VRM MaxDischargePower op no limit, of Maximum inverter power op het vermogen van je omvormer.

:sun: Deye: je zonopwek verscheen nergens in Slim Energy
Bij een Deye-hybride-omvormer loopt de zon van je panelen via de omvormer naar je huis en je accu, maar die opwek werd nergens getoond en stond dus vaak op nul. Nu telt SlimLaden die omvormer-zon mee als eigen bron in de energiestroom, zodat je huisverbruik weer klopt. Meteen ook de weergave van de accuspanning bij de LV-modellen rechtgezet. Alleen weergave: aan je sturing en planning verandert niets.

:control_knobs: Deye via Solarman en cloud: je accu nam geen enkel commando meer aan
Wie zijn Deye uitleest via een Solarman-dongle en aanstuurt via de cloud, kon de accu niet meer bedienen. Uitlezen werkte gewoon, dus je zag keurig data — maar de opdrachten kwamen door een fout nergens aan. Dat is gerepareerd: ze gaan nu naar de cloud. Na de update kun je je accu weer op automatisch zetten.

:wrench: Deye-wizard vergat je eigen maximale laadvermogen
Had je in de Deye-stap bewust een lager maximum ingevuld, bijvoorbeeld 2500 W op een 5 kW-omvormer, dan zette de wizard dat bij opnieuw openen terug naar 12000 W. Opslaan wérkte wel — SlimLaden gebruikte je 2500 W — maar de wizard vulde zichzelf verkeerd voor. Nu blijft staan wat je invult.

@wiki Release notes v9.9.38:

Apparaten die al gepland worden, tellen niet mee in deze functie. Een vaatwasser die in een bepaald kwartier 500W gebruik volgens de planning, kan best wel een piek hebben van 2000W in dat kwartier. Dan wil je niet dat hij alsnog extra naar usage capture gaat meedraaien. Dat vermogen zit al in de planning.

Mbt vaatwasser toch nog even een idee en een gedachte.
Als je de vaatwasser in het algemene plan opneemt, dan moet slimladen het patroon van de vaatwasser door de tijd leren.
Maar, hier koken we niet altijd hetzelfde. Soms zijn er minder mensen en soms zijn er een stuk meer. De ene dag draait de VW een keer niet. De andere dag draait hij 2 x 3 keer. Ga zo maar door.

Oftewel, best moeilijk om te leren, mijns inziens.
Als je hem kan aanmaken als kritiek apparaat, waarbij hij uit de standaard leercurve van het huis gaat, maar wel geleerd kan worden en het laadplan dus weet wat hij moet doen als hij inschakeld, dan bouw je voor mijn gevoel een veel betrouwbaarder schema van de woning op.
Logisch of complete onzin?

Je hebt 3 verbruiks learnings:

Bij de eerste, leren van de meter

• Hier hoef je verder helemaal niet te doen. Als je elke dag precies om 17.00 de vaatwasser aan hebt staan zal het model van 17.00 - 20.00 uur meer vebruik gaan leren. Doe je een dag de vaatwasser niet aan, dan gaat de learning een beetje naar beneden. Over de tijd, zal hier een gemiddelde uitkomen
  • Bij de andere twee heeft hij een basis vebruik per kwartier en daar telt hij de individuele apparaten bij op. Jouw vaatwasser wordt gepland of gaat aan om 17.00 uur. wat moet hij nu gaan plannen per kwartier. De vaatwasser draait zeg maar 3 uur, maar per kwartier verschilt dat enorm:

Mijn vaatwasser verbruikt stroom aan het begin en aan het einde van de cyclus. Dit weet ik, omdat ik hem 1x heb laten leren. En ik draai altijd hetzelfde programma. Dat is niet waar hoor…heel soms ook een andere.

Nu weet Slimladen in welke kwartieren hij extra verbruik moet toevoegen. Zowel bij gepland als bij net gestart.

Eigenlijk doet hij dit dus precies. Alleen hoef je hem daarvoor niet kritisch te maken als je voor de twee overige modulen kiest.

Bij kritisch haalt hij de stroom niet uit de batterij. Dat is wat je hier niet wilt.

En hier zit bij mij dus een hapering, omdat ik problemen heb om mijn apparaten te laten leren, om nog onduidelijke reden op dit moment. Als hij het idd wel goed leert, dan begrijp ik de redenatie compleet.

Nog wel een aanvullende vraag hierbij
Aquarium draait 24/7
pompen altijd
verlichting beperkt
co2 beperkt
skimmer beperkt
verwarming divers

Nu kan je normaal een uur of 3 a 4 leren. Maar het kan ook niet om 24h te leren toch, terwijl bij een apparaat met een cyclus mij dat weer best logisch lijkt,. Je wilt niet de nacht en niet de nacht meten. Eigenlijk, denk ik dat je als je op meten drukt, de hele volgende dag wil meten voor een periode van 24 uur, zodat slimladen weet wat er op een dag en bij de vaatwasser na een actieve start doet

Afijn, zomaar even wat gedachten nog

Apparaten die 24 draaien moet je volgens mij gewoon in de basis mee laten draaien. Die apparaten gaan aan en uit, je weet nooit exact wanneer ze starten en stoppen. De leerfunctie is vooral om te leren wat een appraat doet met een vast cyclus, Ik was er anders nooit achter gekomen wat mijn vaatwasser in een cyclus verbruikt.

Wat je wel kan doen is een vastvermogen per uur opvoeren. Zo gebruikt men tv iets van 100Wh per uur. Als hij aan gaat wordt dit bij de komende kwartieren opgeteld in de voorspelling. Gaat TV weer uit, dan wordt het voor de komende kwartieren weer verwijderd.

Dure dag :joy:

Het is maar hoe je het bekijkt. Met bijna 20ct verschil tussen laagste en hoogste prijs valt er best wel wat te halen.

@Roedi_de_Lion post 7000 alweer in zicht

Hoe verwijder ik een EV om hem later weer toe te voegen?