Ik heb ook een Alfen paal. Ik laad echter alleen op de goedkoopste uren en dan met maximaal vermogen. Gaat perfect met de app. Ik weet niet of zonneladen ook goed werkt. Zijn er anderen die dit getest hebben met Alfen? Gaat voor mij interessant worden in het post-salderen tijdperk.
@Roedi_de_Lion, ik denk ook dat er veel mensen zijn die je app gewoon gebruiken (stabiele versie) en die eigelijk bijna nooit op het forum komen. Ik bezoek zelf ook niet alle forums van de apps die ik gebruik. Pas als er iets niet meer werkt ga ik naar een forum (van bepaalde apps).
Dat zijn de “slapers”. Die geven een stille Hosanna
Dit is met de Alfen vrij eenvoudig mogelijk de Alfen app die de paal via Modbus aanstuurt, kan dit ook. Ik vind de inferface hiervan echter niet heel duidelijk.
Hosanna dat AI nu eens wordt ingezet voor een goed doel ipv de negatieve uit het nieuws de laatste tijd. Enorm onder de indruk van wat Roedi hiermee voor elkaar heeft weten te krijgen en hoeveel mensen hier nu profijt van hebben. Hoop meer van dit soort AI ondersteunde ontwikkelingen te zien de komende tijd en minder van de negatieve effecten. Petje af Roedi!
Ook hier alle respect voor het werk dat jij verzet! Na aanschaf van Alpha ESS was de aansturing vanuit Frank Energie zeer teleurstellend en zat ik zelf maar een beetje te klooien.
Ik hoorde toen via de podcast van Groene Nerds over de wens van Homey om meer op EMS in te zetten. Toen kwam ik jouw app tegen. Werk er nu een maandje mee en ben er erg over te spreken. Paar keer een bug gehad (zoals gisteren, het laadplan gaf aan STOP, de Alpha bleef doorgaan met ontladen (geen ticket aangemaakt nog))
Ik vind het erg knap wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen en ben ook actief je app aan het promoten.
Is het misschien een idee dat je contact opneemt met de groene nerds? Wellicht dat jij met je mooie werk een aflevering bij ze kunt vullen en zo nog een klap gebruikers erbij krijgt? Jouw werk sluit denk ik heel goed aan bij de doelstelling van de groene nerds.
Ja dat weet ik. Maar ik weet niet (heb ik niet getest) of en hoe SlimLaden dit aanstuurt. Dus hoor graag van je hoe dit loopt via SlimLaden. Overige aansturing Alfen doet het prima. Overigens zou ik zeggen, snel installeren die app. Super app !!
@Roedi_de_Lion Al enige tijd liep ik aan te hikken tegen wel of niet aanschaffen van een thuisbatterij. Mijn huis is full electric en al enige tijd bezig om mijzelf in te lezen over heel deze materie. De doorslag om over te gaan op de aanschaf van een thuisbatterij was voor mij de enorme inzet die ik zie om de app te perfectioneren en de beleving hier van de community. 6 november is het zover, dan ben ik in het bezit van een Alpha Ess batterij en ik ga dan meteen aan de slag met Homey en Slim Laden.
Hier precies hetzelfde verhaal, was opzoek naar een systeem voor mijn aankomende batterij (alpha) en laadpaal die in december komt. Ik ben benieuwd hoe deze app mijn batterij gaat sturen. Maar als ik de berichten mag geloven zit deze app heel goed in elkaar. Ik ben benieuwd. (Grappig mijn tekst veranderd zodra ik het bericht post)
Ik test SlimLaden met drie HomeWizard Plug-In Batteries. Aanvankelijk stond mijn profiel op Max Winst. Daarna heb ik dit bewust gewijzigd naar Max Eigen Verbruik.
Het plan is na deze wijziging opnieuw berekend, maar bevat nog steeds actieve handelsblokken. Van 19:00 tot 19:45 wordt bijvoorbeeld 2.400 W ontladen, waarvan volgens de omschrijving ongeveer 1.950–2.040 W naar het net gaat. Als reden staat “Duur ontladen”, inclusief berekende winst.
Dit lijkt gedrag van Max Winst, terwijl het profiel aantoonbaar op Max Eigen Verbruik staat. Het plan is om 18:15 opnieuw bijgewerkt, dus het lijkt geen oude planning te zijn.
Daarnaast kan de officiële HomeWizard P1-API geen vrij ontlaadvermogen voor actieve netexport instellen; HomeWizard bepaalt zelf het doelvermogen rond nul op de meter. SlimLaden plant hier dus mogelijk een actie die HomeWizard niet kan uitvoeren.
Is actieve netexport bij Max Eigen Verbruik bewust toegestaan, of wordt de profielwijziging mogelijk niet correct meegenomen in de planner?
Ik kan screenshots en de exacte planregels aanleveren.
Waarom ik zo enthousiast ben over SlimLaden en de ondersteuning van Roedi:
SlimLaden vormt inmiddels de fundering van mijn hele energieregeling. Mijn eigen Homey-dashboard heb ik rondom de informatie en aansturing vanuit SlimLaden gebouwd.
De mogelijkheid om als beta-tester mee te denken over EV-laden en nieuwe ontwikkelingen in de praktijk te testen.
De snelheid waarmee je reageert op feedback en daar ook daadwerkelijk iets mee doet.
Als iets niet werkt, kijk je mee en help je net zo lang totdat we begrijpen waar het probleem zit en het weer werkt.
Je enorme drive om SlimLaden steeds verder te verbeteren.
Je staat open voor ideeën en praktijkervaringen van gebruikers en doet daar ook echt iets mee.
De flexibiliteit van SlimLaden: bij mij werken inmiddels twee verschillende type thuisbatterijen én een EV samen binnen één energiesysteem.
Het tempo waarin nieuwe functionaliteit wordt ontwikkeld. Ideeën waarvan je denkt “dat zou handig zijn” zie je soms verrassend snel terug in een volgende versie. Soms na 1 nacht al.
En misschien wel het belangrijkste: het voelt niet alsof je alleen een app gebruikt, maar alsof er iemand achter zit die zelf net zo enthousiast is om het systeem steeds slimmer en beter te maken.
Ik was al langere tijd op zoek naar een alles-in-één oplossing voor energiemanagement in huis (EMS). Die heb ik nu gevonden in de Slimladen-app.
Lang heb ik zitten knutselen met de API van Marstek, maar Roedie bleef volhouden: “stap nu over, stap nu over!” Uiteindelijk heb ik de stap gezet en ik ben nu superblij met de aansturing. Af en toe moet ik de LilyGo nog eens rebooten, maar dat is een stuk minder gepriegel dan voorheen.
Het grote voordeel: geen geknoei meer met zelfgemaakte flows die net verkeerd staan. Al het slimme denkwerk wordt nu gedaan door een slim wiskundig model, dat gewoon rekent en regelt zonder dat ik ernaar hoef om te kijken.
Petje af voor Roedie: een zeer gedreven persoon die zonder echte ICT-achtergrond, samen met Claude, een dijk van een slimme app heeft neergezet.
Je moet zo voorstellen…ik zit hier achter mijn computertje en heb soms geen idee hoe jullie dingen ervaren. Natuurlijk gaat het vaak over dingen die niet helemaal lekker werken, maar dan ik soms… zijn ze nu allemaal ontevreden? Haha.