Bij mij is ineens de EV laden leeg en alle Apparaten weg. Mis ik iets?
Ok 9.9.23 teruggezet en alles weer goed.
Bij mij is ineens de EV laden leeg en alle Apparaten weg. Mis ik iets?
Ok 9.9.23 teruggezet en alles weer goed.
ja je mist iets, scroll even 3-4 berichten omhoog dan zie je het
er is iets misgegaan in v9.9.25 maar dat zal vast snel weer gefixed worden
Ik heb sinds kort een Ecoflow AC 5000 en deze wordt hier (nog) niet volledig ondersteund. Ook de APP voor homey is nog in een experimentele versie. Ik heb het voor elkaar gekregen om de import/export en het huidige vermogen netjes ook in de slim laden app te krijgen. Het sturen zal dan uiteindelijk moeten gebeuren via flows.
Wat me echter nog niet lukt is om het batterij percentage correct weer te geven. Deze lijkt vast op 50% te staan. Ik heb wel een device waar deze in staat, maar ik heb nog niet gevonden waar ik deze zou kunnen koppelen aan de slim laden app. De andere metrics komen van de externe energiemeter.
Is het mogelijk om deze ook te koppelen en weer te geven. Of moet het batterij percentage een specifieke naam hebben op het device (capability)? Als dat nog niet bestaat dan zou voor mij een uitbreiding van de externe meter met batterij percentage en de koppeling van de capability welkom zijn.
Iemand enig idee?
Ik heb een nieuwe versie geĂŒpload. Er was een module niet meegekomen op een een of andere manier.
Nee. je vergist je niet. Ik pas het aan.
Vandaag een bijzondereâŠ
Gisteren mijn HW batterij verkocht. Netjes verwijderd uit de HW app en uit de Homey.
In slimladen kan dit niet, dus daar hem maar laten staan tot de nieuwe accu binnen is.
Staat er vandaag doodleuk dat ik iets van 300w uit mijn accu aan het leveren ben⊠Uhm, welke accu? Hebben we gratis stroom gevonden? hahahaha
Vreemd dat hij doorgaat met het laadplan, terwijl dit niet zou kunnen.
MagicâŠ
# SlimLaden v9.9.27 â wat is er nieuw
*Alles sinds 9.9.25. Versie 9.9.26 was een kleine tussenstap van dezelfde dag; die twee punten staan hier ook.*
-â
## Je thuisbatterij
**Het plan koos ânaar het netâ terwijl je huis die stroom zelf nodig had**
In een laadplan stond soms âontladen, 511 W naar het netâ terwijl het huis op dat moment 650 W trok â dat kan fysiek niet. De oorzaak: bij het afwegen kreeg teruglevering een gunstiger rendement dan het dekken van je eigen huis, terwijl het dezelfde omvormer op hetzelfde vermogen is. Zo leek verkopen tegen de verkoopprijs beter dan de hogere inkoopprijs besparen. De planner rekent nu voor beide met het rendement bij het vermogen dat er Ă©cht loopt, en rekent zo nodig een tweede keer als dat het plan verandert. Op een gemiddelde dag schuiven er nul tot acht kwartieren.
**De kolom âuit de accuâ in de tijdlijn klopte niet met de SOC ernaast**
Wie een rij in de tijdlijn narekende, kwam op een ander getal dan de SOC-kolom liet zien. Die kolom deelde door het rendement bij het maximale vermogen, terwijl de planner per kwartier het rendement bij het werkelijke vermogen gebruikt â en bij lage vermogens scheelt dat een paar procent. Het plan was goed; alleen de weergave loog. Nu rekenen beide met hetzelfde getal.
**Een mislukt commando liet de accu het vorige kwartier doordraaien**
Ging een commando naar een Marstek-accu even mis (een Modbus-timeout, bijvoorbeeld), dan bleef de herhaalopdracht van het vĂłrige kwartier gewoon doorlopen: plan op stop, maar één accu ontlaadde met 2400 W tot de volgende kwartiergrens. Nu wordt bij zoân fout eerst de nieuwe stand vastgezet, zodat een tijdelijke storing binnen seconden herstelt. *(9.9.26)*
-â
## Je auto
**Boostladen laadt nu écht op vol vermogen**
Dit stond al in de notes van 9.9.25, maar de wijziging zelf zit pas in deze versie. Boost smeerde het vermogen uit over de duur van het blok: 14 kWh op een paal van 11 kW werd 9,3 kW, en was je bijna klaar dan zakte dat gemiddelde onder de laagste stand van je paal en pauzeerde die. Boost gebruikt nu gewoon het maximum van je paal.
-â
## Verder
**Vaste terugleverprijs Ă©n âvoorspelling op 0 bij negatieve prijsâ gingen niet samen**
Heb je een vast terugleververgoeding (veel Belgische contracten) Ă©n de instelling die je zonvoorspelling op nul zet als de verkoopprijs negatief is? Dan keek die laatste naar de marktprijs in plaats van naar wat jij Ă©cht krijgt â en zette je voorspelling op nul terwijl je panelen gewoon produceerden en je gewoon je vaste tarief kreeg. Dat gold ook voor de terugleverboete, de bonus en de accuslijtage. De verkoopprijs wordt nu op één plek berekend en overal hetzelfde gelezen.
**Deye via de Solarman-dongle: een serienummer van elf cijfers sloopte elk commando**
Het logger-serienummer op de dongle heeft tien cijfers. Tik je er elf in, dan mislukte elk commando met âonbekende foutâ â 96 keer per dag, en de accu deed niets. Nu zie je meteen één duidelijke melding die zegt wĂĄt er mis is en waar. Daarnaast ontbraken de Deye-varianten (Solarman en Hybrid) in de keuzelijst op de instellingenpagina, waardoor opslaan daar âgeen wijzigingenâ zei, en toonde de diagnostiek geen kaart voor ze.
**Accustroom op oudere Marstek-firmware stond een factor tien te laag**
Op firmware v3 (Venus E en Venus A) toonde de diagnostiek 2 A waar het 21 A was: het register telt daar in tienden van ampĂšres, niet in honderdsten. Alleen weergave; er werd nergens mee gerekend.
**Rustiger op het geheugen, minder schrijfacties**
Een paar dingen die je merkt als âde app herstart minder vaakâ: een accu die niet op tijd antwoordt krijgt eerst een tweede kans op dezelfde verbinding in plaats van een verse â dat was de helft van de geheugengroei; de accu leest bij elkaar liggende waarden in één vraag in plaats van per stuk (een derde minder verkeer over de kabel); en het verbruiksbestand wordt niet meer weggeschreven als er niets is veranderd, wat bij een apparaat dat elke minuut aan en uit gaat elke minuut gebeurde.
**Het oude planpad is weg**
Naast de SlimPlanner draaide nog het oorspronkelijke âDynamischâ-plan van vóór de profielen. Het is verwijderd; iedereen plant nu via de SlimPlanner.
-â
**In de app, al live** â hier heb je geen Homey-update voor nodig:
- In Slim Energy verscheen de stroomlijn naar je accu al bij 2 W, waardoor 'ie bij een stilstaande accu aan en uit flikkerde. Hij komt nu pas vanaf 10 W.
- Op het EV-scherm stond in portret op een telefoon het label âAansluiting van de paalâ per letter onder elkaar, met de fasen-keuze er dwars doorheen. De keuzeknoppen springen nu onder het label als ze er niet naast passen.
@wiki Release notes v9.9.27:
Ik zal wat fout doen. Support ticket aanmaken lukt niet, want zegt eerst updaten app, maar die zie ik nergens. Ik probeer 3 Indevolt Powerflex 2000 toe te voegen in een cluster met accuâs van 4 kw. Dus totaal 3x 10. Maar lukt nietâŠ
Zoek eens in de Wiki ![]()
gedaan. Maar zie echt nergens staan hoe ik dit moet doen?
En nu?
Ga morgen verder.
Wel nu totale capaciteit van accuâs kunnen toevoegen, door trail and error