[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Maar
wat is het probleem? Je hebt even geen batterij aangesloten. Dat lost zich toch weer op als je weer een nieuwe batterij aansluit?

Helemaal mee eens, het gaat erom dat slimladen teruglevering weergeeft, wat helemaal niet mogelijk is.

Met wat voor cijfers en gegevens wordt dit “fake” plaatje gerealiseerd?

Gaat hij het laadplan laten zien, omdat de accu er niet is?

Het gaat mij erom dat hij iets doet, wat niet waar is en niet klopt. Mijns inziens kan en mag dat nooit

Heb je de batterij uit de configuratie gehaald? het zal wel de stand zijn dat je hem hebt afgekoppeld oid.

Nieuwe versie 9.9.30. Zit ook een kleine geheugen fix in. En solar capture draaide niet helemaal lekker. Ik zou deze installeren.

Denk idd stand van het loskoppelen.

Volgens mij kan ik niet kiezen voor batterij NONE, maar morgen komst de Marstek binnen

Zijn er al gebruikers met 2 electrische auto’s die de laad functie gebruiken? Ik vind het niet direct een feature request maar ben wel benieuwd naar hoe mensen dit in de praktijk aanpakken.

Zou het niet fijn zijn ook nog een rode lijn te zien in de grafiek die aangeeft wat je daadwerkelijk van het stroomnet hebt afgehaald? Nu zie je het verbruik en de opbrengst maar niet wat ik eventueel nog extra van het net (dus als betaald) haal.

Tja, verschillende accu-grootte. Dus steeds omwisselen in de app. Ander device auto-app aanwijzen en accu-grootte aanpassen Pagina 6.

Denk er wel over voortaan kWh te laden ipv op soc. :smirking_face:

Ik zie twee auto’s :automobile: :sport_utility_vehicle: in een menu. Daar zullen sommige mensen blij mee zijn.

Duidelijk verhaal. Bij mij werkt het nu ook.

Gebruik je de API?
Modbus is veel stabieler, maar werkt mogelijks alleen als de batterij een kabel gebruikt voor het netwerk.

Op de beoogde plek voor de Marstek kan ik geen kabel aansluiten. Ik heb wel een losse kabel geprobeerd maar blijkbaar werkt de API prima.
Ik waardeer dit soort suggesties wel want ik moet ook nog een hoop proberen.

De api werkt niet voor iedereen goed. Wat je eventueel na je eigen ervaringen zou kunnen doen is een repeater kunnen plaatsen die een ethernet aansluiting heeft. Zo heb ik het gedaan. Of een powerline adapter.

Ondertussen de Venus E 3 aangesloten.

1 via Marstek app gekoppeld en geupdate
2 verbonden met Homey
3 batterij setup in Slimladen doorlopen

Vraag aan kenners, waarom zie ik huidig ontlaadvermogen nog op 800W staan, terwijl ik in de Marstek app deze op 2500W heb gezet?

Onder alle instellingen zie ik hem nu netjes staan, maar het werkte niet.
App opnieuw opgestart
Nogmaals de wizard doorlopen
En nu doet hij het

edit: heb ook even alle verbruiksdata gereset, maar even met een schone lei beginnen

Leuk hoor. Welkom tot de Marstek familie. Vanwaar de overstap eigenlijk?

iets meer capaciteit en veel hogere laad en ontlaadstroom, die 800w was wel echt niet prettig, naar mijn mening

Ingedient, ben benieuwd

SlimLaden v9.9.32 — wat is er nieuw

Alles sinds 9.9.27. De versies 9.9.28 tot en met 9.9.31 waren tussenstappen van dezelfde week; die punten staan hier ook.

Je thuisbatterij

:bar_chart: De flow-kaart “Geplande actie gewijzigd” vuurde nooit bij handmatige aansturing
Iemand met een merk dat niet in onze lijst staat (hij schakelt z’n accu zelf met flows op onze acties) meldde dat die kaart nooit iets deed. Terecht: in dat ene pad stopte de code veertig regels vóór de plek waar die trigger afgaat. Juist bij die gebruikers zíjn de flow-kaarten het product. Z’n zes conditie-kaarten werkten wel — die lezen het laadplan rechtstreeks.

Je auto

:automobile: NIEUW: twee auto’s op één laadpaal
Je kunt nu twee auto’s instellen die dezelfde laadpaal delen, elk met een eigen accugrootte, doel en vertrektijd. EĂ©n van de twee is de actieve; de ander slaapt en raakt de paal niet aan. Heb je één auto, dan verandert er niets — de nieuwe regels gaan pas tellen zodra er een tweede bij komt. In de widget kies je met een tik welke auto je ziet, en staat de getoonde auto te slapen dan neem je 'm met één knop over. Namen geef je in de app.

:p_button: Pauze-kwartieren stonden niet rood in je laadplan
“Batterijen gaan op stop tijdens EV-laden, maar dit wordt niet zo getoond.” Klopte precies: de accu stond wĂ©l stil, maar in het plan stonden die kwartieren als zelfverbruik of als paars “zon naar het net”. De staafjes zijn nu rood, zoals je zou verwachten.

:house: “Batterij negeert dit apparaat” voedde je auto tóch
Een gebruiker met een grote auto op “negeert” zag z’n accu 9,3 kW leveren terwijl de auto 10,2 kW laadde — precies wat die instelling moet voorkomen. De correctie die het laadvermogen van de meterstand aftrekt werd op nul geklemd, waardoor de regelaar dacht dat alles in balans was. Nu wordt het echte verschil doorgegeven en blijft je huis uit de accu terwijl de auto van het net komt.

:magnifying_glass_tilted_left: Waarom je auto niet begon te laden is nu terug te zien
Een melding over een blok dat pas een half uur later op gang kwam, bleek niet te beoordelen: we legden nergens vast wat de paal zĂ©lf toeliet. Bij palen die aan load balancing doen kan die namelijk op 0 A staan terwijl er verder niets aan de hand is. Dat wordt nu meegeschreven, en bij de melding “auto reageert niet” staat er voortaan bij of de paal in de weg stond of niet.

:sun: Bij “alleen zon” zonder verse metingen wordt er gepauzeerd in plaats van volgeladen
Kon de meterstand even niet gelezen worden tijdens een zon-blok, dan viel het laden terug op vol vermogen van het net — het tegenovergestelde van wat je vroeg. Nu pauzeert 'ie tot de meting er weer is.

:high_voltage: Zaptec: “hij laadde al” stond als storing op je scherm
Bij een Zaptec is de aan/uit-knop eigenlijk een hervat-knop. Laadde je auto al, dan wees de paal ons hervat-commando terecht af — en dat kwam bij jou binnen als “laadpaal weigert de opdracht”, terwijl er niets mis was. Die melding blijft nu weg.

Je apparaten

:fire: Een apparaat dat de hele dag aan mag staan bleef uren “aan” bij 0 watt
Een infraroodpaneel stond urenlang als actief gemeld terwijl het niets trok, inclusief stromende bolletjes in het energieplaatje. Twee stukken code spraken elkaar tegen: het ene ging ervan uit dat zo’n apparaat 24/7 aan staat, het andere hield het daarom vást. Een apparaat dat de hele dag actief is draait geen programma dat afloopt — bij nul watt is het gewoon uit. Vaatwassers en wasmachines houden hun bescherming voor de stille spoelfase.

Je merk

:battery: Deye: vier halve varianten werden er twee hele
Over alle gebruikers heen gemeten kon geen van de drie losse verbindingen het hele rondje: Solarman leest prima maar schrijven loopt vast, de cloud kan sturen maar lezen valt om, en Modbus leest wel maar schrijft niet (de logger houdt de bus bezet). Wat wĂ©l werkt is de combinatie. Er zijn nu nog twee keuzes: Solarman-dongle (lezen) + cloud (sturen) en Modbus TCP (lezen) + cloud (sturen). Je oude instelling wordt bij de eerste start automatisch omgezet naar de variant die bij jĂłuw inrichting past — je hoeft niets te doen.

:satellite_antenna: Deye Solarman: het nummer op de sticker is niet altijd het goede
Bij nieuwere dongles is het serienummer op de sticker nĂ­Ă©t het nummer dat het protocol gebruikt, en dan wordt elk commando geweigerd. Onze foutmelding beweerde bovendien dat het er tien moeten zijn — dat klopt niet voor die dongles. De melding wijst nu naar het nummer dat de dongle zĂ©lf rapporteert (via z’n statuspagina of de Solarman-app), en herhaalt zich hooguit één keer per half uur in plaats van honderden keren per dag.

:electric_plug: Sessy: de P1-dongle heeft een eigen login
“Zonder accountgegevens werkt de Sessy P1-meter niet.” Klopte: we stuurden de opdracht naar de P1-dongle mĂ©t de inloggegevens van de accu, terwijl dat een apart apparaat met een eigen login is. Er zijn nu twee velden voor bijgekomen in de wizard en de instellingen (laat je ze leeg, dan wordt de accu-login gebruikt zoals voorheen).

Het energieplaatje

:high_voltage: Slim Energy loopt niet meer achter de feiten aan
Het live-plaatje werd meegestuurd in hetzelfde kanaal als je dagtotalen: je Homey schreef elke tien seconden, de app haalde elke tien seconden op. Samen tot 25 seconden vertraging op een plaatje dat elke seconde verandert. De vier bollen worden nu apart opgehaald, elke paar seconden — dan zit je op de ondergrens van je eigen meters (P1 om de twee seconden, accu om de vijf, zonnepanelen om de tien). Je accu’s worden er niet vaker voor bevraagd: dat gaat uit gegevens die er toch al liggen, en zodra je het scherm verlaat stopt het weer.

:house: HUIS bevroor stilletjes als de metingen niet bij elkaar pasten
Je huisverbruik is geen meting maar een uitkomst: zon + net − accu. Die drie komen op eigen tempo binnen, en als ze even niet aansluiten kon er een onmogelijke waarde uitkomen. Tot nu toe werd dan het hĂ©le plaatje bevroren op de vorige stand — terwijl net, zon en accu daar prima gemeten waren. Die lopen nu altijd door; alleen het huis-getal wordt gedimd als het even niet zeker is, of blijft leeg als het niet kĂĄn kloppen. Liever een streepje dan een getal dat niet waar is.

:sun: Panelen die rechtstreeks op je accu zitten zie je nu ook in de app
Heb je zonnepanelen op een Marstek Venus A of D, dan stond hun opbrengst wel op je dashboard maar niet in de app. Nu staat er een zonnetje met het vermogen onder die accu. Bewust bĂșiten de huis-berekening: die stroom gaat je accu in, niet je huis in — en zodra 'ie je huis wĂ©l bereikt, zit 'ie al in de accu-meting.

:mobile_phone: In de app, al live — hier heb je geen Homey-update voor nodig:

• Andere weken, maanden en jaren bekijken bij Winst. Je zag alleen de lopende periode; de rest van je historie was onbereikbaar. De actieve tab is nu zelf de kiezer: tik op “Deze Maand” en er staat â€č augustus 2026 â€ș.
  • Een oudere maand toonde €0,00 terwijl je die maand gewoon verdiend had. Losse dagen bewaart je Homey ongeveer drie maanden, maandtotalen veel langer — de kiezer keek naar de totalen, de weergave alleen naar de dagen. Nu zie je het bewaarde maandtotaal.

@wiki Release notes v9.9.32:

Tevens heb ik nieuwe functionaliteit aan de backlog toegevoegd:

Hulp bij problemen

:eyes: NIEUW: support/Claude kan live meekijken — met jouw toestemming, en je ziet het
Een probleem uitzoeken kostte vaak drie berichten heen en weer met schermafdrukken. Je kunt support nu 72 uur lang laten meekijken: je batterij, je laadplan, je apparaten, je instellingen en je foutenlogboek. Bedienen kan niet — je Homey weigert dat met die sleutel, dat is een grendel en geen belofte. Je krijgt een melding zodra er meegekeken wordt, en je kunt het op elk moment zelf stopzetten met de knop bovenin het meldingen-scherm. Het staat standaard uit en gaat alleen aan als je er zelf om vraagt. LET WEL: READ ONLY.

:speech_balloon: Je ziet nu wie er antwoordt op je melding
Bij een reactie van de beheerkant stond altijd “SlimLaden”. Er staat nu de naam van wie het schreef. Dit is dus Roedi of Claude.