Daar ben ik het mee eens, maar zie het meer als het gladstrijken van enkele foutjes die meteen in het oog springen. En het is zoals ik eerder ook al gezegd heb het is dan uiteindelijk centenwerk.
Maar het was dan ook een vraag aan @Roedi_de_Lion of het eenvoudig was en als dat niet zo is dan weet ik dat.
Ik zou graag het puntje security willen aanhalen. De Homey SlimLaden app wordt gehost op je Homey in je interne netwerk. Daaraan is nu de slim-laden.app gekoppeld die op het Internet draait. Overigens staan de meeste pagina’s met de accounts van de batterijen etc staat nog steeds op de Homey in settings.html.
Vragen die ik heb: Welke persoonlijke gegevens staan in slim-laden.app? Is dit voldoende beveiligd? Is ook de communicatie naar de Homey voldoende beveiligd? Ik heb er alle vertrouwen in dat Roedi dit veilig heeft gebouwd, echter het ontbreekt bij mij de kennis hoe deze verbinding is gebouwd en hoe dit beveiligd is. Geen kritiek…gewoon informatief, want de SlimLaden app is veruit de beste app die beschikbaar is als compleet EMS.
Waarschijnlijk slaat de frontend (slim-laden.app) je Homey token op in de browser en vervolgens wordt deze gebruikt om via Athom’s officiele cloud relay (connect.athom.com) te verbinden
Ja klopt, ik heb eerst nu een test draaien, zodat ik een melding krijg wanneer de geplande actie veranderd. Maar deze wordt nooit afgevuurd. Als ik overigens de ‘geplande actie’ waardes zou willen zien, zijn deze ook niet zichtbaar. De actie is zichtbaar in ‘Deze flow’ maar komt verder niet voor bij de Slim Laden kaarten, terwijl dat wel bij bv ‘Huidige Actie’ zichtbaar is. (zie bijlages)
Bijna alles. SlimLaden draait op je Homey, en daar gebeurt ook al het werk: het laadplan maken, je batterij aansturen, je P1-meter uitlezen. Je batterijen praten met de Homey over je eigen netwerk, nooit via internet.
Je accounts blijven ook thuis. De instellingenpagina met je Sessy-wachtwoorden, je MQTT-wachtwoord, je HomeWizard-token, je Tibber-sleutel en de IP-adressen van je batterijen draait op je Homey en is alleen op je eigen netwerk te openen. De app kan die pagina niet openen. Hij geeft je alleen een link ernaartoe, en die link werkt alleen als je thuis bent.
Wat gaat er dan wel over het internet?
Als je de app opent, praat die met je Homey via de beveiligde verbinding van Athom zelf. Dat is dezelfde weg die de gewone Homey-app gebruikt als je niet thuis bent. Versleuteld, van je telefoon tot aan je Homey. Er staat dus geen kopie van je gegevens ergens anders: de app vraagt het op het moment dat je kijkt, en je Homey antwoordt.
Hoe is de koppeling beveiligd?
Bij het koppelen maakt je Homey een sleutel van 64 willekeurige tekens. Die zit in de QR-code. Zonder die sleutel krijg je niets te zien: elke aanvraag moet 'm meesturen, en na een paar mislukte pogingen gaat het slot er tijdelijk op. De sleutel staat in de beveiligde opslag van je telefoon en gaat mee in de inhoud van het verzoek, niet in het webadres, zodat 'ie niet in logboeken belandt.
Deel je de QR-code per ongeluk? Dan maak je in de instellingen één nieuwe link aan en werkt de oude meteen niet meer.
En als iemand die sleutel toch heeft?
Zo iemand kan lezen wat in die vaste lijst staat, en een paar knoppen bedienen: laden, ontladen, stop, boost, een ander plan kiezen. Meer niet. Je batterijmodel, je vermogensgrenzen, je minimale en maximale accustand, je wachtwoorden en je IP-adressen zitten bewust buiten wat op afstand te bedienen is.
Nog één ding: Athom kijkt bij elke publicatie de app na. @wiki
Ik bekijk dit plaatje altijd met de wetenschap dat niet alle apparaten gelijktijdig een update van het verbruik doorgeven. Tevens worden sommige items uitgerekend op basis van input van andere gegevens. Er zit dus wellicht wat onnauwkeurigheid in.
Kritische app doen niet mee in het vermogen van het huis. De getallen kloppen dus. Alleen als het een gewoon apparaat is wordt hij met overig verrekend.
Ik vroeg me wel af woon je bijvoorbeeld de wasmachine als kritisch aanmerkt. Die wil je toch gewoon op de batterij laten draaien?
Niet als ik buiten de piekuren deze een programma laat draaien… maarja ik ben niet in “charge” van de wasmachine, dus als de vrouw iets anders besluit ben ik alsnog duur uit Goede tip @Roedi_de_Lion
Volgens mij kun je ook Dashboard studio hiervoor gebruiken en dan vanaf je telefoon. Disclaimer: ben nog aan het testen, maar resultaten zijn bemoedigend.