Is toch nu ook al zo en heeft niks met 1-1-2027 te maken c.q. afschaffing van de salderingsregeling.
Lukt niet omdat ik al 2 tickets heb open staan ![]()
Hoi Roedi,
Ik ben nog even wat verder aan het kijken naar het samenspel tussen mijn Zendure en HomeWizard batterij. In SlimLaden heb ik de optie voor gelijktijdig gebruik van meerdere batterijen bewust uitgeschakeld. Mijn verwachting daarbij is dat op ieder moment maximaal één batterij actief laadt of ontlaadt.
In mijn dashboard kreeg ik echter de indruk dat beide batterijen soms toch tegelijkertijd actief zijn. Om uit te sluiten dat dit alleen door de kwartierweergave van de grafiek kwam, heb ik de onderliggende Insights-data van beide batterijen op 5-minutenresolutie naast elkaar gezet.
Daarbij zie ik over de laatste 24 uur 32 blokken van 5 minuten waarin beide batterijen tegelijkertijd actief waren, in totaal 2 uur en 40 minuten. Daarvan:
1 uur en 15 minuten beide aan het laden
1 uur en 25 minuten beide aan het ontladen
geen momenten gevonden waarbij de ene laadde en de andere tegelijkertijd ontlaadde ![]()
Het lijken ook niet alleen kleine overgangseffecten te zijn. Een paar voorbeelden:
29 augustus rond 19:30–19:45 ontlaadt HomeWizard met ongeveer 190–285 W terwijl Zendure tegelijkertijd ongeveer 950–990 W ontlaadt.
30 augustus rond 13:45–13:55 laadt HomeWizard met ongeveer 230–415 W terwijl Zendure tegelijkertijd met ongeveer 520 W tot 1,25 kW laadt.
Ik probeer vooral te begrijpen hoe ik de instelling moet interpreteren. Betekent “niet gelijktijdig” dat SlimLaden maar één batterij tegelijk actief aanstuurt, maar dat de andere batterij door bijvoorbeeld NOM/eigen regeling alsnog kan meedoen? Of zou je bij deze instelling juist verwachten dat de andere batterij werkelijk op 0 W blijft?
Het hoeft wat mij betreft dus helemaal geen bug te zijn; ik wil vooral begrijpen of dit gedrag bewust onderdeel van de regeling is, of dat hier iets gebeurt wat eigenlijk niet de bedoeling is.
Ik voeg ook even een screenshot van mijn batterijgrafiek toe. Als het helpt kan ik je ook de 5-minutenmeetgegevens of het diagnosescript sturen.
Groeten,
Jan
Ik heb hier ook nog eens over nagedacht en vraag me af of het EV Laden met “Zon eerst, dan goedkoop” nu prima gebouwd is, kijkende naar de toekomst c.q. de volgende zomer met hopelijk weer veel zon opbrengst, na afschaffing van salderen. Immers, nu worden de batterijen in SlimLaden mode “Max Winst” en “Max eigen gebruik” 's avonds ontladen om met winst terug te leveren aan het net. Hierdoor zijn de batterijen de volgende dag leeg of nagenoeg leeg en duurt het lang voordat ze weer vol geladen zijn. Hierdoor duurt het ook lang voordat het zon overschot de EV kan gaan laden.
Na afschaffing salderen zal het ontladen veel minder worden doordat het verschil tussen Laad/ontlaad tarief zo’n 13.5 cent hoger zal moeten zijn. Hierdoor zijn de batterijen de volgende dag dus voller, snel weer vol geladen en kan het zon-overschot eerder de EV in. Hiermee is er ook meer tijd om de volgende vertrektijd te halen door meer gebruik te maken van de goedkope uren. Immer tijdens veel zon is het tarief ook goedkoop.
Geen idee of ik dit duidelijk heb genoteerd, maar zo denk ik erover. Ondertussen zal ik voorlopig alleen EV laden doen op “Goedkope uren” aangezien de zon zich de komende tijd minder zal laten zien.
De oplossing is inderdaad “goedkope uren”, want dat zijn ook de zonuren in de zomer + accu gewoon volgens plan (niet stop) want dan negeert hij de EV-lading. En dan voor de EV een beetje spelen met eindtijd (17.00?), vulpercentage en laadsnelheid.
@Roedi_de_Lion, Ben je interesseert in afbeeldingen van onlogische beslissingen in de slimladen grafiek om die aan Claude te voeren?
Het is niet zo dat Slimladen het dan niet goed doet, maar ik vraag me af waarom sommige beslissingen worden genomen.
Hier gaat ie om 14:15 naar stop om een kwartier later te laden van het net en 16:15 zon overschot.
@Wrutjes: …En later op de avond ontladen terwijl er later nog duurdere kwartieren langs komen?
Wat dacht je van deze: Zon-optimaal: Bij NOM 's nachts blijft mijn batterij vol! Helaas volgende dag blijft hij wel met 7kw laden terwijl de batterij al vol is…
Ook wel gezien dat mijn SOC 's nachts ineens met 4% toeneemt. Vast onderdeel van het “spaarpuntensysteem” denk ik dan maar?
Ik blijf het lastig vinden beslissingen in het laadplan meteen door te hebben/begrijpen.
Ik heb thuis 2 stroommeters. Eentje voor batterij en EV op een dynamisch contract en eentje voor de rest van het huis en de zonnepanelen op een modelcontract.
Bij het configureren van slimladen heb ik ook de zonnepanelen opgegeven waardoor slimladen nu denkt dat ik zonnepanelen heb op de aansluiting waar mijn solarbank max op is aangesloten. Daardoor denkt slimladen dat ik verbruik heb op die meter en plant hij nu NOM op sommige tijdstippen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling want er zitten naast de EV geen verbruikers op die meter. Hoe verwijder ik de zonnepanelen uit slimladen?
Wat bedoel je precies met het dashboard op homey is weg? Deze schermen?
Misschien begrijp ik je verkeerd, want als dat het is, dan zou dat best wel jammer zijn. Het idee achter een homey is juist dat ik niet meer verschillende apps heb waar ik mijn integraties regel, maar dit vanuit 1 systeem kan doen…
@Roedi_de_Lion Ik wil hier graag bij aanhaken, omdat ik ook een probleem zie met STOP kwartieren.
Ik gebruik nu 1 maand SlimLaden in Homey Pro. Complimenten voor het programma! Ik heb sinds kort een nieuwe AlphaESS Smile-G3-T10 met 19 kWh batterij (2 samen).
De planner maakt soms STOP kwartieren, overdag begrijp ik dat. Maar ‘s nachts gaat mijn batterij daardoor in ‘stand by’, waardoor relatief dure stroom wordt ingekocht, terwijl de batterij de hele nacht meer dan voldoende kan leveren en er in de ochtend weer veel energie is van de zonnepanelen (en ook goedkoper in te kopen). In het plan staat erbij “laden nu niet goedkoopste keuze”. M.i. zou het NOM commando voor mijn batterij dan beter zijn. Is hier iets aan te doen? Of kan ik zelf iets instellen?
Nou dat is me toch wat. Bij mij lijkt alles gewoon helemaal picobello te gaan (Hulde @Roedi_de_Lion
)
voor vandaag ![]()
En morgen ![]()
Alles zoals je mag verwachten.
Vandaag verdween het ontlaadblok op het moment dat de prijzen van morgen bekend waren. Morgen ontladen is gunstiger dus dat doet het laadplan dan ook.
Ik heb geen minimale handelsmarge ingesteld, en heb uurprijzen. Verder maximale winst.
Ik ben nog even wat verder aan het kijken naar het samenspel tussen mijn Zendure en HomeWizard batterij. In SlimLaden heb ik de optie voor gelijktijdig gebruik van meerdere batterijen bewust uitgeschakeld. Mijn verwachting daarbij is dat op ieder moment maximaal één batterij actief laadt of ontlaadt.
Laden en ontladen worden wel naar alle batterijen gestuurd. Naar groep 1 kan wel een ander vermogen worden gestuurd dan naar groep 2.
Bij NOM draait bij mixed setup altijd sequentieel NOM. Dus per groep (behalve als alle batt Marstek zijn). Dus bij jouw staat alleen 1 van de twee groepen op NOM.
Hier gaat ie om 14:15 naar stop om een kwartier later te laden van het net en 16:15 zon overschot.
Op dit moment heb ik onvoldoende tijd om zeg maar op dit micro niveau te kijken. Moet zeggen dat het ok lastig is om aar altijd een goed antwoord op te krijgen. Ik snap wel dat je het graag wilt weten…maar helaas.
Via settings.html. geen omvormer van de zonopwek selecteren. En ook geen forecast.
Misschien begrijp ik je verkeerd, want als dat het is, dan zou dat best wel jammer zijn. Het idee achter een homey is juist dat ik niet meer verschillende apps heb waar ik mijn integraties regel, maar dit vanuit 1 systeem kan doen…
De widgets blijven gewoon hoor. Maar je hebt ook dashboard.html. Dat is nu vervangen door de Web-app met de nieuwe schermen.
Ik gebruik nu 1 maand SlimLaden in Homey Pro. Complimenten voor het programma! Ik heb sinds kort een nieuwe AlphaESS Smile-G3-T10 met 19 kWh batterij (2 samen).
Zie antwoord in backlog.
Zet je de besturing dan op Max Winst of Max Eigen?
Kun je wat toelichting geven van het effect hiervan op winst / eigen verbruik. Dat laatste zal toenemen door toename NOM-blokken, Winst mogelijk iets dalen maar restant SOC wordt dan alsnog verkocht, als laadplan denkt dat volgende dag goedkoop te laden is?
Wat dacht je van deze: Zon-optimaal: Bij NOM 's nachts blijft mijn batterij vol! Helaas volgende dag blijft hij wel met 7kw laden terwijl de batterij al vol is…
Kan je een een ticket aanmaken.
No problem