Dat wil nooit. Code op het scherm zie je nooit met de camera.
De tweede knop van instellingen gaat meteen naar de app. 3-seconden scherm is wel heel kort.
Daar staat helemaal onderaan een html-code. Die kun je toch ook verbergen onder het QR-code plaatje van de eerste instelling, stap 3. Zodat als iemand op de QR-code klikt (in opdracht) het wordt geïnstalleerd.
Klopt dat je qua EUROS bij negatieve prijzen het liefst je zonnepanelen helemaal uit zet en het huis van het net laat trekken om te verdienen aan de negatieve prijzen en dus niet betaalt voor de stroom die je naar het net levert.
Voor beheerders is dat geen gewenste situatie. Zij gingen in eerste instantie uit van veel zonnestroom op het net die we dan ineens weghalen en dan ook nog eens veel gaan vragen. Dat creeert onbalans. Dus als je het netjes wilt doen wek je in ieder geval genoeg op voor hetgeen je huis nodig heeft. Nu kan mijn AlphaESS omvormer ook niet helemaal uit, maar wel terugschalen dat hij niks naar het net zet. Dit heb ik nu via een custom modbus scriptje opgelost. Niet ideaal, wel effectief.
Huh. Negatieve prijzen betekent toch juist dat ze willen dat je afneemt en niets levert? Nu ga jij juist niet meer afnemen. Ze willen het zelfs zo graag dat ze je ervoor gaan betalen. Dat gaat straks ook gelden voor de netbeheerders.
Negatieve tarieven zijn in 2027 pas lucratief vanaf -13 cent, want je betaalt altijd energiebelasting 9 cent, BTW 2 cent en inkoopkosten 2 cent als je stroom inkoopt.
Klopt. In principe. Alleen netto inkoopprijs is niet snel negatief omdat je altijd energiebelasting betaald in 2027 als je inkoopt. Daardoor verdien je pas op inkoop vanaf -13 cent.
Zon en wind wordt natuurlijk al stilgezet door verkopers vanaf 0. Als je apparatuur zo is aangelegd.
Ik snap nooit waarom we hier over een kale prijs willen praten. Kan je dat nog eens uitleggen? Als de prijs voor verkoop van stroom inclusief belasting etc 0,02 cent is…dan krijg je daar toch nog gewoon geld voor? Dat is een kale prijs van -0,11, maar wat maakt dat dan uit? Ik krijg het gewoon niet in mijn hoofd he…ik probeer het te begrijpen.
In theorie heb je gelijk. De praktijk werkt helaas anders uit. Ik zal het proberen kort toe te lichten, maar laten we er vooral geen grote discussie van maken
Elke dag leveren de energieleveranciers het verwachte verbruik en opwek van hun pool aan aansluitingen aan bij Tenet. Die gooit dat allemaal op 1 grote hoop en stemt af met de europese markt en baseert hier de day-ahead prijzen op. Nu blijkt ervoor bepaalde momenten van de komende dag een veel groter aanbod te zijn dan verbruik. Prijzen worden daardoor negatief. Eind april zelfs richting E-0,50.
Doordat wij (particulieren, energieleveranciers, producenten) met zijn allen dit weten op voorhand gaan we curtailen (zonnepanelen en windturbines afschalen) om de kosten te beperken. Daarmee creeeren we minder aanbod ineens voor dat moment dan dat de energieleverancier initieel voor ons had doorgegeven, maar als we dan ook nog gaan afnemen creeeren we mogelijkerwijs ook nog het tegenovergestelde. CQ meer verbruik dan opwek. Het stroomnet raakt daarmee uit balans en de onbalansmarkt wordt actief waarvoor die zelfde producenten dan weer beginnen te produceren. Dit creeert een flippereffect. Vanwege die reden stelt Tenet dan ook dat je niet in 1x volledig mag afschalen, maar alleen geleidelijk voor grotere producenten. Voor ons particulieren boeit ze dat te weinig. Maar het neemt niet weg dat je als particulier mee kunt blijven denken voor het grotere plaatje en op dat moment dan op te wekken wat je eigen woning nodig heeft.
Hm. Zwaar negatieve EPEX-prijzen (day ahead) zullen gewoon minder vaak voor gaan komen omdat de energiemarkt al geleerd heeft dat er opwek uitgezet en opslag aangezet gaat worden.
Voor ons als particulier met een dynamisch contract is gewoon de vraag. Wat doe ik bij een EPEX-Prijs van 2 cent met mijn zonnestroom. Terugleveren met kosten (2 cent verkoopkosten) of opslaan om later inkoop te vermijden (met 2 cent inkoopkosten). Een accu-afschrijving van 4 cent is hiermee al terugverdiend (bij capaciteit voor eigen verbruik dus).
En weer terug naar de werking van de app en hoe die aantrekkelijk wordt in gebruik voor meer mensen.
@Roedi_de_Lion ter info; voor wat testjes ben ik ook even naar de stable versie gegaan. Als ik dan een bugreport wil aanmaken krijg ik de melding: “Werk SlimLaden eerst bij naar v9.9.19 (je hebt v9.9.2) voordat je een nieuw ticket aanmaakt.”.
Dat maakt dat alleen nog de mensen met de test versie iets kunnen indienen.
Na verschillende testjes constateer ik het volgende bij het gebruik van de instelling Extra nachtreserve (kWh).
Stroom wordt nog steeds verkocht in de avonduren. Het model lijkt stroom te reserveren voor de nacht, maar houd die ook vast. Hierdoor begint die vanaf 00:00 stroom van het net te halen (batterij op STOP) ondanks dat de batterij dan nog genoeg heeft. Genoeg als in de hoeveelheid die ik in de instelling Extra nachtreserve (kWh) heb opgegeven. Die wordt alleen nooit gebruikt. In sommige gevallen dumpt het model het dan zodra de zon opkomt en andere keren gaat ie hem daarna bijladen. Al met al het heeft nu een averechts effect zo lijkt.
De werkwijze is als volgt. Tickets in de backlog kan je alleen aanmaken in de backlog met de nieuwste test versie. Tickets in de backlog pak ik altijd op. Opmerkingen op het forum best effort. Dat lukt niet altijd.
@Roedi_de_Lion@robbertvdlee Mijn backlog is nog vol met 2 issues die ik nog onderzoek. Vandaar dat ik het hier post. Misschien dat anderen ook hier tegenaan lopen.
Ik was wat aan het spelen met het plannen van extra nachtreserve (vanwege een post van iemand anders )
Basisreserve had ik gezet op 15%
Nachtreserve op 5 kW = 33%
Totaal dus 48% over in het Laadplan.
Dit klopte.
Nachtreserve verlaagd naar 1,6 kW = 10%
Totaal dus 25% over verwacht.
In het Laadplan blijft dit 48%
Klopt dus niet.
Het lijkt erop dat nachtreserve verhogen werkte, maar nachtreserve verlagen niet.
Raar !!!