Je kunt dan swipen vanaf de linker kantlijn en je gaat dan een scherm terug.
@Roedi_de_Lion er zit geen menu knopje op de wiki pagina.
@Roedi_de_Lion AHA. Dat werkte niet op mijn laptop. Ik bleef vastzitten op de pagina dashboard.
Wat wel werkte: Pijltje terug linksboven. Dan kom ik inderdaad een pagina terug.
Ik dus op de pagina Slim Energie (Live energie-overzicht) met een “verdwenen” menu die tevoorschijn komt als ik gewoon ergens op de pagina klik met de muis.
De andere menu-pagina’s hebben rechtsboven een hamburger-knop waardoor het menu weer verschijnt aan de linkerkant.
Behalve de wiki-pagina. Die heeft ook niks.
Uitzondering laadplan. Die heeft linksboven de hamburger-knop.
Voorstel aanpassing: Als muis linkerwand raakt → MENU komt tevoorschijn
@Roedi_de_Lion Ik heb een stukje van de WIKI doorgelezen ivm solar capture beperkingen. Uitleg niet gevonden. Niet op de webpagina. Wel uiteindelijk in de web-app. Duidelijk nu.
WIKI-voorstel - tekst onder grafiek laadplan.
2 Het laadplan
De kleuren.
Geel = Zon-laden mag van mij hernoemd worden naar “Zon-overschot naar de Accu” of “solar surplus to battery”
Paars = Zon-overschot mag van mij hernoemd worden naar “Zon-overschot naar het Net” of “solar surplus to grid”
De term Solar Capture snap ik nu ook beter. Dit zou ik graag gebruiken voor het laden van de EV.
“Solar surplus to EV”
Stap 1: Eerst zon-overschot inplannen (dynamisch bij Paars).
Stap 2: Dan zon-overschot van STOP inplannen (rood ipv paars, want accu = 100%)
Stap 3: Dan berekenen/inplannen wanneer max laden/inkoop binnen de tijdslimiet het goedkoopst is. (
Je wil dit niet afpakken voor de neus van de accu voor gebruik bij NOM duurste uren, maar wel dat de accu later gaat laden als er later zon is).
Dit forumbericht kan ik dus niet vinden hierboven. ![]()
Bijgewerkt 2026-08-28 · uit forumbericht #5533 (volgens wiki)
@wiki?
Goeie. je moet de 5533 in de url invullen…verwarrend idd. Het forum telt in de een wel de verwijderde berichten mee en bij de andere niet.
SlimLaden v9.9.14 — wat is er nieuw
Alles sinds 9.9.13.
Beginnen met SlimLaden
NIEUW: een pagina die je bij de hand neemt
Wie SlimLaden net installeerde kwam op een scherm vol knoppen en moest zelf uitvogelen wat eerst moest. Nu is er één instap-pagina met drie stappen: de vier apparaten toevoegen, ze instellen, en de app op je telefoon zetten. Bovenaan staat wát er gaat komen, zodat je weet waar je aan begint. De lijst met apparaten vinkt zichzelf af terwijl je ze in Homey aanmaakt — je kunt de pagina dus gerust open laten staan, en er tussendoor uit. Klik je halverwege een vragenlijst op annuleren, dan kom je hier weer terug in plaats van ergens anders te stranden.
Je vindt 'm in de Homey-app onder SlimLaden → instellingen, bovenaan: “
Aan de slag”.
Het dashboard op je Homey is weg
Alles wat daar stond zit al een tijd in de app, en twee schermen die hetzelfde doen lopen vroeg of laat uit elkaar. Je oude bladwijzer blijft gewoon werken: die stuurt je door naar de app. Op je telefoon scan je één keer de koppel-code en dan staat 'ie erop, zonder dat je iets hoeft in te typen.
Melden doe je nu in de app
De oude meldingen-pagina op de Homey is er ook uit. Het lampje in de balk brengt je naar de app, waar je meldingen kunt indienen, erop stemmen en reageren — en waar je ook antwoord terugkrijgt.
De diagnostiekpagina doet weer waar 'ie voor is
Die was volgelopen met winstcijfers, grafieken en een live energie-overzicht die allemaal ook in de app staan. Nu staat er wat je er komt halen: doen je batterijen het, is de verbinding in orde, en zijn er foutmeldingen. Er zit nog een prettige bijvangst aan: die pagina bevroeg je Homey elke tien seconden voor dingen die je nu ergens anders bekijkt. Dat is eraf.
Je apparaten
Een vaatwasser met een stille fase leert weer z’n hele programma
Iemand liet z’n vaatwasser leren en kreeg een profiel van 25 minuten terug, voor een programma van twee uur. Zijn eigen conclusie was raak: “hij is tussendoor gestopt.” Halverwege zo’n beurt valt het vermogen even weg — de spoelfase — en daar werd het leren afgerond.
Erger nog: het hield zichzelf in stand. Dat te korte profiel bepaalt óók hoe lang SlimLaden een beurt laat doorlopen, dus de volgende keer werd 'ie op hetzelfde punt afgekapt en leerde 'ie wéér 25 minuten. Vanaf nu geldt één regel: zodra je apparaat start, meet SlimLaden het volledige venster door — of er op dat moment stroom doorheen gaat of niet. Wat er aan het eind niets meer deed wordt eraf geknipt, dus een programma van twee uur levert nog steeds een profiel van twee uur op.
Heb je zo’n te kort profiel? Wis het één keer met “Profiel wissen” op de apparaatkaart in de app. Een bestaand profiel wordt niet automatisch weggegooid — dat is jouw data — maar zolang het er staat blijft het te kort.
En je kunt zelf zeggen hoe lang dat leren duurt
Op de apparaatkaart in de app staat nu “Leren duurt”, standaard vier uur. Draait je apparaat een lang programma, dan zet je 'm hoger. Bij een apparaat dat alleen aan en uit meldt zie je het veld niet: daar valt niets te meten, en dan doen alsof heeft geen zin.
Je laadpaal meldt z’n vermogen weer op het moment zelf
Wie bij z’n laadpaal had ingesteld waaraan SlimLaden moet zien dát 'ie laadt, kreeg het vermogen nog maar eens per vijf minuten binnen. Iemand die op zonoverschot laadt merkte dat meteen: “de waarde is niet op elk moment correct.” Het getal kwam wél live binnen, maar werd samen met de rest weggegooid. Nu komt het gewoon door. Dat scheelt niet alleen op je scherm: het vermogen van een ladende auto stuurt ook mee hoe je thuisbatterij bijregelt, en dat liep dus tot vijf minuten achter.
In de app, al live — hier hoef je niets voor te updaten:
- In het naslagwerk stonden bij sommige artikelen sterretjes en streepjes in beeld die opmaak hadden moeten zijn. Die worden nu getekend zoals bedoeld.
- De release notes in het naslagwerk hebben hun schermafbeeldingen terug, en verwijzen naar het forumbericht waar ze vandaan komen.
@wiki Release notes v9.9.14:
@Roedi_de_Lion misschien een gekke suggestie, maar als ik mijn auto laadt, wil ik dat hij dat uit het net haalt, ook als de zon schijnt. Waarom? Ik heb een lease-auto en icm dynamisch contract mag ik een gemiddeld tarief hanteren dat ik terugkrijg (rond de 30 cent dit moment).dus als ik iin het weekend de auto laadt voor bijv 12 cent dan is dat toch een klein beetje winst. Ik wil dan niet dat de auto de zonneenergie gebruikt. De batterijen moeten geladen worden met de zonne-energie en de auto van het net omdat:
-
auto-laden van het net voor mij voordeliger is ivm declaratie
-
ik de zonne-energie wil gebruiken voor in de avonduren. Anders ga ik in de avond alsnog van het net consumeren en ben ik alsnog duurder uit..
Zou dit mogelijk moeten zijn?
Naar mijn herinnering was er op een bepaald moment een instelling om zonnepanelen te laten terugschalen bij negatieve stroomprijzen. Ik kan die alleen nergens meer terugvinden. Zit die er nog in?
Er zit geen koppeling met zonnepanelen/omvormers. Maar dat kun je zelf regelen met advanced Flows op basis van verkoopprijs. ![]()
Die had ik ook gevonden. Ik zou zweren dat ik een half jaar geleden die optie om de omvormer terug te laten schalen ergens had zien staan.
Dan zal ik er zelf wat voor moeten regelen.
Ik denk dat hij dat doet als je aangeeft dat de batterij de ev negeert. Wanneer de batterij vol is…dan gebruikt hij de zon ook voor je ev. Of wanneer de batterij later vol doet.
Ik moet voor mijn installatie ook nog wat gaan bedenken als ik zometeen een accu heb.
Nu gaat hij minder opwekken als er minder vraag is. Straks moet de accu de zonnestroom opslaan.
Als de maximale laadsnelheid van de accu bereikt is mag de zonnepanelen-omvormer terugschakelen tot minimale teruglevering (dynamisch).
Als de accu vol is en de prijs netto-negatief mag de zonnepanelen-omvormer terugschakelen tot minimale teruglevering (dynamisch).
Als er (1 minuut) levering (> 100 W) plaatsvindt dan mag de zonnepanelen-omvormer terug naar normaal.
Waarom willen jullie helemaal niets meer naar het net leveren? In NL krijg je sowieso nog iets voor je stroom toch?
EDIT. Ah…bij negatieve prijzen. wel het huis dekken. Maar je wilt toch ook het huis van het net laten halen…het zijn namelijk negatieve prijzen..
Ik laad de beide accu’s vol wat over is gaat terug naar het net kijken wel volgend jaar wat ze er mee gaan doen
Ja dat vraag ik mij ook wel eens af. Als ik goede prijs krijg druk ik alles naar het net. Geen probleem mee.
Of is dat al 1-1-2027 stress?
Nee, realiteit. In 2027, met een dynamisch tarief, kost zonnestroom jou in de zomer, voorlopig, 2 cent verkoopkosten bij een handelsprijs van 0 cent voor elke teruggeleverde kWh.
Dus, zo veel mogelijk direct gebruiken. Opslaan in het weekend in je EV’s. En, het basisverbruik goedkoop opslaan met de hoogste RTE.
En kosten (negatieve opbrengsten) ontlopen waar mogelijk. Dit alles wel met vertrouwen in het net.
@Roedi_de_Lion Nieuwste homey.app even doorlopen, op mijn telefoon. Als nieuwe gebruiker. Via instellingen.
Stap 3: app op je telefoon. Hoe scan je de QR-code op je telefoon met de camera van dezelfde telefoon?
Camera even omdraaien…