Prima @Roedi_de_Lion uitleg en toelichting. Dan probeer ik mijn OCD onder controle te houdenâ![]()
Gevonden. Helaas een vaste waarde wat lastig is met 2 EVâs met verschillende accu groottes. Wellicht dat SOC% laden daarmee wat lastig wordt.
# SlimLaden v9.9.12 â wat is er nieuw
*Alles sinds 9.9.11.*
-â
## Je apparaten
**Apparaten meten weer hun eigen vermogen**
Dit is de belangrijkste van deze versie, en 'ie raakt meer mensen dan je zou denken.
Vertel je SlimLaden hoe 'ie ziet dĂĄt een apparaat draait â bijvoorbeeld âkijk naar de aan/uit-schakelaarâ â dan stopte 'ie daarna met naar de vermogensmeting kijken. In plaats daarvan vulde 'ie je detectiedrempel in als vermogen: 100 W, wat het apparaat in werkelijkheid ook trok. Een laadpaal die 5,5 kW laadt: 100 W. Een airco die 780 W gebruikt: 100 W.
Dat viel meestal niet op, want zolang het apparaat uit staat klopt het gewoon (0 W). Maar het getal telt óók mee in je huisverbruik, dus dat cijfer week af zonder dat er iets rood kleurde.
De twee instellingen staan los van elkaar: **Aan herkennen aan** zegt hoe SlimLaden ziet dat 'ie draait, **Vermogen lezen uit** waar het getal vandaan komt. Laat je die tweede op âautomatischâ staan â wat de meeste mensen doen â dan zoekt SlimLaden het nu zelf uit, ook als je die eerste hebt ingevuld.
**Je hoeft niets te doen.** Wie het handmatig had opgelost door âVermogen lezen uitâ zelf in te vullen, houdt gewoon zijn eigen keuze.
**En als er écht niets te meten valt, zie je dat**
Sommige laadpalen en schakelaars melden alleen aan of uit, zonder vermogen. Voor die apparaten schat SlimLaden het vermogen uit je laadplan. Dat getal is nu **oranje** in plaats van groen, met âgeschatâ erachter â zodat je 'm niet voor een meting aanziet.
**Meerdere kritische apparaten: de strengste stand wint**
Had je twee kritische apparaten tegelijk aan â bijvoorbeeld een warmtepomp op âbatterij gaat doorâ en een laadpaal op âbatterij pauzeertâ â dan bepaalde toevallig degene die je het eerst had toegevoegd wat er in `#huidigeactie` stond. Je accu deed al het juiste, maar een flow die op die variabele reageert zag iets anders.
Nu is één apparaat op âbatterij pauzeertâ genoeg, ongeacht de volgorde. En een kritisch apparaat waarbij je geen stand koos, telt als âpauzeertâ â dat is de veilige kant.
**Zelf aanzetten gooit het geplande moment niet meer weg**
Had SlimLaden je vaatwasser voor het goedkoopste moment ingepland en zette je 'm zelf alvast aan, dan verviel dat moment en draaide je op de prijs van dĂĄt uur. Nu haalt SlimLaden de stroom er even af en blijft de geplande start staan.
**Een programma dat over middernacht loopt telt helemaal mee**
Start je vaatwasser om 23:00 en draait 'ie tot half één, dan verdween het deel na 00:00 uit de verbruiksvoorspelling. Van een programma van twee uur ontbrak zo een kwart. Nu telt het hele programma mee, ook het stuk dat morgen valt.
-â
## Verder
**Je mag nog reageren op een melding die net is afgerond**
Sluiten we je melding af, dan blijft 'ie nog een dag in je eigen lijst staan â juist omdat er dĂĄn iets te lezen valt. Alleen: het antwoordvak weigerde. Dat is nu recht: zolang 'ie in beeld staat, mag je er nog iets op zeggen. Je melding gaat er niet van open; er komt alleen een reactie bij, en die zie je terug in je eigen lijst.
**Victron: beter te helpen bij âhij doet nietsâ**
Bij een Victron met DVCC aan kan de accu op slot staan door twee limieten die SlimLaden niet zelf zet. Van buitenaf zag dat er precies zo uit als een commando dat niet aankomt: SlimLaden meldde ONTLADEN, de accu leverde 4 W. Die twee limieten staan nu in het diagnosebestand, zodat het verschil zichtbaar is zonder heen-en-weer vragen.
**En diagnoses zonder giswerk**
Het diagnosebestand zegt nu per apparaat waar het vermogen vandaan komt, of je apparaat ĂŒberhaupt kĂĄn meten, en of het getoonde getal een meting is of een schatting. Bij een laadpaal komt er een compleet overzicht bij van hoe 'ie is ingericht, met de live waarde per regel. Reden: dat moest tot nu toe afgeleid worden uit losse velden, en daar is bij het onderzoeken van een melding twee keer een verkeerde conclusie uit getrokken.
-â
**In de app, al live**
**NIEUW: een naslagwerk in de app** â antwoorden van het forum, herschreven tot artikelen die op zichzelf te lezen zijn, gerangschikt per onderwerp. Je vindt 'm in het menu. Hij groeit vanzelf: wat op het forum wordt uitgelegd komt er de volgende dag in te staan. De releasenotes van de laatste vijf versies staan er nu ook in, onder *Release notes*.
Deze draait al zonder update. De rest hierboven zie je zodra je Homey deze versie draait.
@wiki Release notes v9.9.12:
benieuwd wanneer hij online komt ![]()
Nu ![]()
Mooi. Lastig inderdaad. Maar niet onoverkomelijk voor nu, omdat mijn 2e EV vooral in het weekend laadt op zonnestroom. Even handmatig invullen en door. Hopelijk verandert de app op termijn voor het makkelijker wisselen tussen 2 of meer E.Vâs waardoor zoân veld ingevuld wordt door aankloppen EV bij laadpaal.
Vervolg op mijn eerdere suggestie over prijsbewust netladen bij Max Eigen Verbruik: vandaag (28 aug) staat het kwartierplan bijna de hele dag op STOP, terwijl de prijs redelijk hoog is (ca. 0,25-0,37 all-in) en de accuâs ruim boven de minimale reserve zitten (29-41% SOC, floor staat op 1%). Er loopt gedurende de dag gewoon verbruik (Verbruik-kolom laat 0,05 tot 0,8 kWh per kwartier zien), maar dat wordt bijna nergens door de accu opgevangen: geen NOM, geen ontladen, gewoon STOP terwijl het huis stroom van het net trekt. Alleen in de avond (17:45-21:30) draait de accu af en toe wel op NOM. Voorspelde winst vandaag is maar 0,30 euro, terwijl dat op andere dagen 5-10 euro is. Ik heb âMinimale handelsmarge gebruikenâ en âHuidige actie handhavenâ gecheckt: beide staan uit bij mij, dus dat is niet de verklaring. Ik kan geen reden bij de kwartieren vinden (Reden-kolom in het Laadplan blijft leeg/onduidelijk hoe ik die open krijg). Vraag: waarom kiest Max Eigen Verbruik hier voor STOP in plaats van gewoon zelfverbruik (NOM) te dekken vanuit de accu, gezien er ruim voldoende SOC beschikbaar is en de prijs niet laag is? En hoe kan ik zelf de âRedenâ per kwartier inzien om dit soort dagen te kunnen duiden?
Wat is de status van de VPP-plannen?
Ik zie in de tab dat de aanwas erg beperkt is, met 0.4 kw per week.
Ik heb afgelopen week mijn 56 kW accu toegevoegd, dat zou betekenen dat ik alleen al met mijn accu 2 jaar aan aanwas heb toegevoegd ![]()
Wellicht is het een idee het meer onder de aandacht te brengen?
Bedankt @wrutjes voor de tip! Via de âRedenâ-knop kon ik alsnog de motivatie per kwartier zien. Voor de STOP-kwartieren vandaag staat er bijvoorbeeld: âGeen zonoverschot (verbruik â„ opwek): laden Ă âŹ0,270/kWh nu niet de goedkoopste keuze, accu bewaard voor de avond.â Dus het is geen bug: hij vergelijkt de huidige prijs met verwachte duurdere avonduren en bewaart de accu daarvoor, ook al is er geen zonoverschot en trekt het huis dan stroom van het net.
Dat roept bij mij wel de vraag op @Roedi_de_Lion: is dit bewust gedrag binnen âMax Eigen Verbruikâ? Ik had verwacht dat dit profiel gewoon zelfverbruik dekt vanuit de accu zodra er verbruik is (NOM), en dat de prijsarbitrage (laden/ontladen op de beste momenten) vooral bij âMax Winstâ hoort. Nu lijkt het net alsof Max Eigen Verbruik ook een stukje prijsoptimalisatie doet, wat ten koste gaat van simpelweg 0-op-de-meter draaien. Klopt dat, en is dat instelbaar/gewenst gedrag, of zou dit eigenlijk NOM moeten zijn zolang er geen zonoverschot is?
Ik heb ook een Etrel laadpaal. Sinds kort gekoppeld aan Homey. Slimme flows gemaakt en dat werkt top!
Kan in de backlog ook de nieuwste standaard bovenaan staan ipv de oudste. Je kunt er toch maar 2 open hebben en dan is de nieuwste boven wel veel handiger als je veel vragen/verbeteringen hebt (voor)gesteld. ![]()
Heeft evenmin meerdere van je accuâs een firmware update gepushed gekregen?
EDIT (bovenstaand was na autocorrectie
)
Moest staan:
âHeeft een van je accuâs een âŠâŠâ
EIND EDIT
Ik lees meer van dit soort berichten bij Marstek forum. Vaak nadat er een firmware update geĂŻnstalleerd is.
Bij mij werkt het EV laden goed echter de batterijen (Sessyâs) worden niet ontzien c.q. genegeerd. Zie hieronder. Ik heb zelf een flow die ervoor zorgt dat de batterijen niet leeg worden getrokken, maar als ik die flow dus uit zet krijg ik onderstaande. Kan natuurlijk komen omdat het regelen van de Sessy batterijen wordt gedaan door een eigen P1 module.
En nu heb ik mij flow weer geactiveerd en werkt het wel goed:
Tevens ben ik aan het stuntelen met de apps van de EVâs om de SOC% uit te lezen. Dat wil maar niet lukken maar is niet te wijten aan de SlimLaden app.
Tot slot de optie âZon eerst, dan goedkoopâ, klinkt in theorie goed, echter het opladen van de batterijen wil je ook op zon doen en tegen de tijd dat die vol zijn is er geen 1.4 kW overschot meer om de EV te laden en dan zijn wellicht ook de goedkope uren voorbij en gaat hij dus dure uren laden. Tja, hoe dit op te lossen? Wellicht toch maar altijd de optie âGoedkope urenâ kiezen?
[quote=âK_Stel, post:6757, topic:140156â]
Dat roept bij mij wel de vraag op @Roedi_de_Lion: is dit bewust gedrag binnen âMax Eigen Verbruikâ? Ik had verwacht dat dit profiel gewoon zelfverbruik dekt vanuit de accu zodra er verbruik is (NOM), en dat de prijsarbitrage (laden/ontladen op de beste momenten) vooral bij âMax Winstâ hoort. Nu lijkt het net alsof Max Eigen Verbruik ook een stukje prijsoptimalisatie doet, wat ten koste gaat van simpelweg 0-op-de-meter draaien. Klopt dat, en is dat instelbaar/gewenst gedrag, of zou dit eigenlijk NOM moeten zijn zolang er geen zonoverschot is?
[/quote
Dit doet hij bij mij. Hij laadt via de zonâŠen verdeelt de stroom over de duurste kwartieren met NOM.
Morgen idem.
JaâŠgoed idee. maar ik heb nog tot 2033 toch? ![]()
Reactie op 5000 berichten terug.. ![]()
Wat zie je n? alleen de actieve toch? dus je ziet er 2.
Je zit wel op de hoogste versie toch? Anders even ticket inschieten.