[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Dit ging in de eerste versies niet goed. Paal bleef op “ pauze”. ( voor de meelezers)

Ben op onderzoek gegaan om te zien hoe ik een netwerkkabel bij de lader krijg. Het geluk wil dat mijn laadpaal naast de buitenunit van de warmtepomp staat. Naar de warmtepomp vanaf de meterkast lopen dikke buizen. In 1 daarvan zit maar 1 dikke stroomkabel. Hier moet makkelijk een netwerkkabel bij kunnen. Heb alleen een langere trekveer nodig. Ook even de Alfen opengemaakt. En zie de vrije netwerkpoort zitten.
Buiten de kabel fysiek aansluiten heb ik dus het ww van de Alfen nodig. De installatiekaart heb ik niet of is met een verhuizing zoek geraakt. En Eneco geeft me het ww niet omdat ik niet juridisch eigenaar ben. We zijn er dus bijna maar nog niet helemaal…

Ik heb gewoon de helpdesk gebeld met de vraag dat ik de app van Alfen wilde gebruiken. Daar is dus toegang voor nodig en de medewerker was zo vriendelijk mij die te geven. En het verhaal juridische eigenaar. Ach hij zit op jouw net aansluiting. Dus lijkt mij dat je wel recht hebt op meer dan alleen je pas voor houden en maandelijks een bedrag (fiscale bijtelling) betalen.

Ik heb het overigens via de beheerder van de paal en backoffice geregeld (in mijn geval ev company) ik weet niet wat Eneco in dit geval precies in het verhaal regelt.

Maar je zou het ook via de lease maatschappij kunnen aankaarten. In ons geval zit het als Volgt:

Werkgever heeft contract met leasemaatschappij

Leasemaatschappij heeft contract met ev company. Zij beheren dus de backoffice en de hardware. En voor de paal ondersteuning en installatie hebben die weer een contract met Alfen

In ons geval is het notabene ook nog zo dat er 3 jaar fiscale bijtelling voor gerekend wordt en daarna is de paal jouw eigendom. Service en ondersteuning blijft via lease doorlopen.

Je kan ook bij een storing (en er komt een monteur langs) aan de monteur vragen. Die heeft het wachtwoord en user ook. (User is meestal admin of Admin).

Soms maakt SL rare keuzes in zijn laadplan / strategie. Bv vanmorgen wordt er op een duur kwartier geladen en 3 kwartier later weer ontladen. Bijna hetzelfde eind vd middag, maar dat lijkt me om de SOC op een bepaalde waarde te krijgen zodat er in de avond stevig ontladen kan worden. BEn ik de enige met deze “gril”?

Hoop dat je er mee verder komt. Anders met @Roedi_de_Lion kijken of je via de api van je auto de volledige besturing kan laten plaatsvinden (in mijn geval werkte dat ook bij de anwb app die geen Alfen ondersteuning had)

@Roedi_de_Lion 6666 :zany_face:

TER INFO

Afhankelijk van de context waarin je het getal 6666 tegenkomt, heeft het verschillende betekenissen:

1. Numerologie en spiritualiteit (“Engelengetal”)

In de numerologie wordt 6666 gezien als een krachtig engelengetal (angel number). Anders dan de volksmond bij ‘666’ vaak denkt, heeft 6666 in de spiritualiteit juist een positieve, harmonieuze boodschap:

Balans en herstel: Het is een signaal om even rust te nemen en balans te zoeken tussen werk, verplichtingen en tijd voor jezelf.

Liefde en zorg: Het getal staat voor compassie, zorgzaamheid en het versterken van relaties met de mensen om je heen.

Loslaten van materiële zorgen: Het nodigt uit om minder te piekeren over materiële/financiële zaken en meer aandacht te besteden aan je innerlijke rust.

2. Wiskunde

6666 is een even getal.

Het is een repdigit (een getal dat volledig bestaat uit dezelfde herhaalde cijfers).

De delers van 6666 zijn: 1, 2, 3, 6, 11, 22, 33, 66, 101, 202, 303, 606, 1111, 2222, 3333 en 6666.

3. Chinese cultuur en internet-straattaal

In het Chinees (vooral in online gaming en chats) heeft het cijfer 6 (六, liù) een uitspraak die lijkt op 流利 (liúlì), wat ‘soepel’ of ‘vloeiend’ betekent.

6666 wordt daar gebruikt als slang om iemand te complimenteren: “Heel knap gedaan!”, “Super vet!” of “Masterlijk gespeeld!”.

Nee, hier vandaag ook een laadplan wat alle kanten op schoot. Voor een prijsverschil van 2 cent het ene kwartier ontladen en het volgende kwartier weer (zon)laden is niet helemaal wat ik graag zou willen voor m’n batterij.

Met welke instelling zou je dit kunnen voorkomen @Roedi_de_Lion ? Of is dat op dit moment nog niet mogelijk?

thanks @Arjank95 , ik zal mijn JSON debug info even in een ticket stoppen zodat @Roedi_de_Lion er naar kan (laten) kijken

Heb ook ticket aangemaakt!

Het is een beetje kastje naar de muur verhaal. Eneco is uitvoerend in opdracht van de Leasemij (beheerder back-office). Gebeld met de leasemij die de paal toen geleverd heeft. Ik zit inmiddels bij een andere leasemij. Zij geven ook aan dat ik nu de eigenaar van de paal ben. Dus weer terug naar Eneco. Na veel vijven en zessen gaan ze een reset aanvragen en mij de gegevens sturen.

Nee hoor daar staat niet de Accu capaciteit, dus xx kWh. Wel de SOC = State of Charge in % van de totale accu capaciteit.

ja ik zie dit ook wel. Als ik dit dan aan Claude vraag, is zijn reactie bijna altijd dit klopt. Ik wil er nog een keer goed de tijd voor nemen waar dit nu precies in zit.

Voor nu: Het zijn vaak kleine verschillen is mijn ervaring. Ik denk ook niet dat het zover komt dat we elk kwartier gaan verklaren.

Vraag is waar je dit in SlimLaden hebt ingevoerd? Ik zien dit variabel te maken aangezien onze 2 EV’s verschillende accu capaciteit hebben. Idem voor het Laadvermogen (11 kW en 3.6 kW)

Op dit moment heb ik de wensen een beetje on hold staan. Stabiel maken. Als zijn er op dit moment niet heel veel bugs.

• De apparaten in het menu zijn als eerste aan de beurt om goed werkend te krijgen.

Wat is eigenlijk de status van EV-Laden. Werkt dit bij iedereen nu naar behoren? Ik heb nu 1 bug in de backlog.

klein, maar onlogisch… mijn autistisch brein zegt dan does not compute :slight_smile:

kijk maar wanneer en of je er tijd voor hebt! ik wilde met name weten of ik de enige was met deze glitch

Top. Dan gaat het goed komen

Maar dus eigelijk zelfde constructie als bij mij.

Ik heb destijds wel nog even in mijn contract gekeken wie verantwoordelijk ik voor het onderhoud en hoe het zit met eventuele kosten bij een reparatie. Ondanks dat het mijn paal nu is, blijft de lease daar verantwoordelijk voor. Wel ben ik nog wat terughoudend met eventuele biosupdates. Moet uiteindelijk niet in een situatie terugkomen dat het perfect werkt op de homey maar dat de stroomafrekening van de leasemaatschappij niet meer werkt. Ik check dus wel na wijzigingen aan mijn kant of de backoffice nog sessies binnen krijgt.

Als je user een wachtwoord hebt kan je de paal ook koppelen voor ere certificaten. Leveren al gouw 10ct per elke kWh die de paal laad. (Zijn altijd voor diegene die een energiecontract heeft op de gebruikte ean aansluiting.)

EV laden werkt bij mij goed voor zover ik het nu kan zien. Nog niet kunnen testen wat er gebeurt bij meerdere laadblokken. Wel vandaag een wat trage opstart (laden true maar vermogen 0) maar dat werd opgevangen door het ingebouwde “vangnet”. Niet ideaal, zo mooier zijn als het bij eerste poging meteen goed zou gaan. Misschien iets met minimale tijd tussen twee commando’s. Maar moet eerlijkheidshalve zeggen dat andere apps die ik in het verleden geprobeerd heb, dat ook wel eens een enkele keer hebben.

Werkt redelijk goed. Wel 2 issues even aangemaakt

1. Direct laden tot gaat ten koste van batterij
  2. EV laden probeert laadvermogen te regelen voor mijn aan/uit laadpaal

Dit gaat om het ontlaad kwartier van 15:45 en de twee zon laden daarna. )in de grafiek hier was dat nog 1 ontlaadkwartier)

Maar het echte probleem komt hier vandaan aldus Claude:

Solar Capture bij STOP

Staat die aan, dan vangt je accu zonoverschot op — ook in kwartieren waar het plan STOP zegt. En daar zit de kern: het model rekende met STOP, terwijl de accu intussen gewoon vol liep met zon. Het plan wist niet hoe vol je accu zou worden, en plande daardoor dingen die niet konden — stroom inkopen die er niet meer in paste.

Daar is destijds een pleister op geplakt: in het model kost zon opvangen niets, zodat het die kwartieren zelf inplant. Dat loste het zichtbare probleem op.

Maar gratis is het niet — zon die je opvangt, verkoop je niet. En omdat het model denkt van wel, ziet het soms een kans die er niet is: eerst wat uit de accu verkopen, en de ruimte die daardoor ontstaat vullen met zon die volgens het model niets kost. In werkelijkheid verkoop je dan goedkoop en koop je een half uur later duurder terug.

Twee verschillende klachten, één oorzaak: het plan en wat de accu werkelijk doet, zijn niet hetzelfde.

Het gaat om centen per dag, niet om euro’s. Maar ik ga er geen tweede pleister op plakken. Ik heb drie snelle oplossingen doorgerekend en alle drie brachten het oude probleem terug of maakten iets anders slechter.

Druk op: opnieuw instellen (zoals ik ook al aangaf/bedoelde).

En dan op pagina 5 !!!