Ik zie inderdaad dat er nú kritisch bij staat.
Echter in de apparaat monitor staat hij als niet kritisch. Moet ik hem daar ook op kritisch zetten? (Beetje verwarrend)
Hier niet kritisch
Hier wel kritisch
Niet kritisch ![]()
damn. Apparat monitor wordt langzaam uitgefaseerd. je kan daar ook geen app meer toevoegen.
Met de recente updates rondom apparaatbeheer ben ik hier weer eens ingedoken, maar ik blijf nog met een paar vragen zitten over het onderscheid tussen kritische en niet-kritische apparaten. Ik hoop dat iemand (Roedi?) hier wat opheldering over kan geven:
Als ik het goed begrijp tellen deze niet mee voor de historische verbruiksvoorspelling van het huishouden? Met andere woorden: als ik vandaag mijn auto oplaad, heeft dat geen invloed op het voorspelde basisprofiel voor morgen en de komende dagen. Wel houdt de totale planning uiteraard rekening met het actieve laadplan dat Slim Laden / EV Laden op dat moment genereert. Klopt deze aanname?
Deze tellen wél mee in de verbruiksvoorspelling begrijp ik. Stel dat ik tien dagen achter elkaar op exact hetzelfde tijdstip een was draai, leert het algoritme dit dan als vast patroon in het basisverbruik?
Zodra Slim Laden een cyclus herkent (bijv. van een wasmachine), voegt het algoritme dat verwachte profiel toe aan de actuele planning. Als een apparaat echter dagelijks draait en dus ook al in de historische basisvoorspelling zit, ontstaat er dan geen dubbeltelling (én in het basisverbruik én als getriggerde extra voorspelling)? Of filtert het systeem dit op de achtergrond slim uit?
Mijn airco’s schakelen op basis van temperatuur op vrij onvoorspelbare momenten in en uit voor wisselende duur. Heeft het in zo’n scenario meerwaarde om ze als specifiek apparaat binnen Slim Laden te configureren? Zo ja, wat is daar precies het voordeel van ten opzichte van ze gewoon onderdeel laten zijn van het algemene verbruik?
Het lijkt erop dat die functionaliteit in de allernieuwste versie weer stuk is? Ik zie zowel bij jou (Kenny) als bij mij dat in het plan voor vandaag dat nu de prijzen van morgen nog niet bekend zijn, SlimLaden de accu voor middernacht leeg wil hebben. Eerder deze week was dat effect er niet meer als je de optie “De thuisbatterij ook op deze schatting laten handelen” aanzet. Maak jij een ticket aan, zodat we het niet dubbel doen?
Er is niets kapot. Tot vandaag 14.00 zijn er geen prijzen voor morgen. Ik kan wel a.d.h.v. een ticket hopelijk analyseren waarom hij er nog steeds voor kiest om de batterij leeg te maken. De functie werkt als volgt:
Staat dit aan, dan bewaart de accu lading — of laadt 'ie bij op een echt goedkoop kwartier — als morgen duurder lijkt te worden, in plaats van restlading om middernacht als waardeloos te behandelen. Op een schatting vult 'ie nooit meer dan de helft van de bruikbare capaciteit; de rest volgt zodra de echte prijzen er zijn. Alleen bij SlimPlanner Max Winst.
Dit is nieuwe functionaliteit die ik ook nog niet helemaal doorgrond.
De eerste parameter is alleen voor de EV,
Er zijn 3 methoden om te leren:
Statisch: Basis + App + EV + Kritisch = Voorspeld
APM: Basis + App + EV + Kritisch = Voorspeld
Leer Basis: Basis + EV + Kritisch = Voorspeld
Check, thanks Roedi. Als ik je dus goed begrijp;
In de Leer-modus, waar ik Slim Laden op heb staan, zitten normale apparaten in de voorspelling. In deze modus wordt de planning dus niet aangepast als een normaal apparaat start.
Betekent dit dus dat als je SlimLaden in de leer basisverbruik stand hebt staan, dat het toevoegen van een apparaat als wasmachine of droger als normaal apparaat voor het algoritme eigenlijk geen nut heeft? En dat dus de facto het enige nut is dat je deze apparaten in de app visueel kunt zien als verbruiker?
klopt
juist
Stippellijn staat alleen bij de ev planning. Niet bij de thuisbatterij planning
Oke. Wist wel dat ik hem gezien had maar met zoveel nieuwe gadgets was ik even kwijt waar.
Geen idee om hem in het laadplan voor de thuisaccus ook zo te laten zien?
Ticket gelukt zie ik. Ik kijk vanavond.
Weer leuk gespeeld met EV laden vandaag. Gisteren de Zoe helemaal leeg gereden.
Vandaag dus even handmatig “Mijn EV” omgezet en van 60 kWh naar 40 kWh.
Vanmorgen voor 09.00 aangekoppeld en EV-charger zelf op 3x8A vastgezet.
Er werd geen plan tot 90% aangemaakt. Wel een plan van 10 tot 30% (want daar staat “direct laden tot” op). 8 kWh/3,5 kW = ruim 2 uur nodig, al had hij een plan van 30 minuten (want max stond op 17,5 kW = 3x25A)
Max. aangepast naar 5,5 kW. EV-charger op 3x10A gezet en klaar om 15.00. Om ongeveer 11.00 melde het plan (wat gemaakt werd toen 30% bereikt was) dat ik 5,5 kWh te kort zou komen. Dat had ik ook wel verwacht/uitgerekend.
Mijn eigen advanced flows aangepast op “maximaal zon over”-laden (~17,5 kW) zodra de “prijs nu” < “prijs over 3 uur” en om 12.00 ging hierdoor het gas erop. 09.00 Wasmachine aan, daarna om 10.00 de Warmtepompdroger. 13.00 Vaatwasser aan en wordt sww warm gemaakt. .
Om 14.45 was de Zoe vol. Mooi op tijd. Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi. Test geslaagd. Morgen de Megane weer aan de beurt. Woensdag weer de Zoe en nog steeds zonnestroom over. Binnenkort maar eens een Thuisbatterij kopen, want dit smaakt naar meer.
Apparaten verwijderd uit apparaatmonitor, opnieuw toegevoegd, en geen app crashes meer.
Even wat anders (en omdat het een mooi post nummer is 6600)
Edit: Björn is mij net voor 6601
ende Edit
hebben jullie al gezien wat er gebeurt in homey als je de teruglever kosten juist invult (nieuwe optie in energy tap). Berekent nu mooi je stroomprijs leveren minus terug leveren. Eindelijk.
Maar als ik deze grafiek zie (prijs leveren en terugleveren) denknik toch dat wij maar mooi verwend zijn met SlimLaden app. Wat een gedrocht. Als je er lang naar kijkt denk je dat je een ernstige oogafwijking hebt ![]()
@Roedi_de_Lion voor het geval je geen nieuwe todo zaken op je lijstje hebt staan ![]()
:
Je zou ook een winst tabje bij ev laden kunnen maken. (Dat zie ik vaker in laad apps).
Je kan dan bv
Of overzicht van de sessies
Je Kan daar ook denken aan de staafjes van de sessie in verschillende kleuren voor SlimLaden en boostladen
Ach zomaar wat inspiratie voor als je je verveelt zeg maar ![]()
![]()
![]()
Welke log wil je zien?? Overigens met 992 zelfde issue
Groet Francois