Doe dat ook per 10 sec Martin? Heb er bv zelf voor gekozen om dit niet te vaak per dag te veranderen, maar benieuwd naar jouw overwegingen en ervaringen.
Waarom? Je kan dan toch beter importeren?
Als ik mijn eigen zonnestroom gebruik van het dak is de kostprijs 0 cent.
Als ik verkoop aan Eneco (niet via de accu) is mijn opbrengst bij 0 cent: -2 cent want ik moet mijn leverancier verkoopkosten (incl BTW) betalen.
Als ik inkoop bij Eneco voor 0 cent is mijn kostprijs 13 cent want ik moet mijn leverancier inkoopkosten (incl BTW) betalen.
(Het salderen heb ik uitgezet. Dus energiebelasting krijg ik niet terug. Het terugkrijgen van de inkoopkosten heb ik niet aangevinkt.)
De modbus-app leest als basis de omvormer (read register) uit per prijswijziging (ter controle, nu nog elk uur, straks waarschijnlijk elk kwartier) en schrijft daarna een Modbus-signaal (holding register).
Als het terugleveren mij geld kost zet de Modbus-app export op 0,1% bij de netaansluiting (35W). Vanaf dat moment regelt de SMA Datamanager (via de SMA-omvormer en SMA-energiemeter) het gewoon zelf.
Als ik niet eens per 60 (straks15) minuten schrijf met de modbus app treedt de Fallback Datamanager M van SMA in werking (export = variabel, max 50% van opwekvermogen = 17.500W)
Als de communicatie helemaal uitvalt treedt Fallback Omvormers in werking (export = opwek (max. 50% van opwekvermogen) - verbruik). Dit ter beveiliging Meterkast.
Zoals je leest wordt er op een gewone dag regelmatig door Modbus data verzonden naar de SMA Datamanager. Dit hoort bij normaal gebruik van de omvormer. Hier zou je nooit wat van horen te merken qua slijtage (Holding registers zijn hiervoor gemaakt).
Opladen EV is een bijzonder verhaal.
Als modbus = 0,1% (uitlezen via modbus) en EV wordt aangekoppeld dan modbus naar 1% export 350W) zetten. Hierdoor weet mijn laadpaal dankzij de P1-meter dat er stroom over is en kan voorzichtig per 3x1A omhoog.
Hierbij gaat er ook een Chronometer lopen waardoor dit rustig geregeld wordt met 1x per 2 minuten. Elke 30 seconden mag de laadpaal wel langzamer bij Import ivm inkoopkosten vermijden (compensatie ivm elke 10 seconden P1 meter uitlezen ivm Homey2019 kan het anders niet bijhouden).
Dus: Omvormers passen zichzelf automatisch aan. Laadpaal past zich automatisch aan via een Advanced Flow en de Modbus-app wordt 1x per uur (straks 15 minuten) gebruikt.
Bij prijswijziging (kost mij nog steeds geld bij export) en EV aangesloten dan Modbus = 1%
Bij prijswijziging (kost mij nog steeds geld bij export) en géén EV aangesloten dan Modbus = 0,1%
Bij afkoppelen en export kost mij nog steeds geld dan Modbus = 0,1%
Bij aankoppelen en export kost mij nog steeds geld dan Modbus = 1%
Bij prijswijziging en export kost mij geen geld meer dan Modbus = 78% (van 35 kW opwekvermogen)
Goedemiddag,
Ik heb al meerdere dingen onderzocht, maar kom er niet uit.
Hoe kan ik de homey url(cloud-id) invullen
lokaalipadres:8778/setup.html
Ja ik zat ook al even te kijken wat raar dat er zo veel stroom overblijft, maar inderdaad morgen tegen hoge prijs naar het net. ![]()
Ik heb een kleine issue… Bij NOM instellingen laad hij keurig accu 1 en 2… Maar 3 doet hij niks mee… En maakt niet uit of ik de laad sequence op SOC of CT 001/002/003 zet…
Zet ik nu boost laden dan gaat accu 3 wel laden..
Wat kan dit zijn??
Groet Francois
Suggestie voor het Max Eigen Verbruik profiel: laad ook rekening houden met de prijs. Ik draai bewust op Max Eigen Verbruik (geen actieve arbitrage gewenst). Vandaag was er een prijsspread van ca. 0,13 (11:00-17:15) tot 0,36 (19:30-23:00). In het kwartierplan zag ik dat het enige actieve netladen (LADEN, ~680W) s nachts gebeurt bij een middelmatige prijs (~0,28-0,32), niet tijdens het prijsdal rond het middaguur. Overdag is het vrijwel alleen Zon-laden of NOM. Extra nachtreserve en Minimale handelsmarge staan bij mij uit/leeg, dus dat verklaart het niet. Verzoek: laat Max Eigen Verbruik bij noodzakelijk netladen wel rekening houden met de prijs binnen de dag, zodat als er toch vanaf het net geladen wordt, dat op het goedkoopste moment gebeurt in plaats van op een vast/willekeurig tijdstip. Dat hoeft geen arbitrage/verkoop te zijn: puur “als je toch laadt, doe het dan op het goedkoopste moment” zou al winst opleveren zonder de zelfverbruik-filosofie los te laten.
De Cloud ID is te vinden bij Meer->Instellingen->Algemeen. De URL is dan https://cloudid.connect.athom.com/, waar je bij “cloudid” je eigen Cloud ID invoert.
Gevonden. Is verstopt.
Nu op NEE gezet.
Geavanceerde instellingen van de Zonvoorspelling Controler.
Ik regel zelf het dimmen van de Zonne-omvormers. Wel nog een verzoek om de zelflerende correctie uit te schakelen op de kwartieren met nettonegatieve prijzen. (Uitschakelen leren gebeurt dan in het weekend van 10-16 of met storm overdag. Dus weinig negatief effect op de lange termijn).
Is het niet gewoon handiger om de planningshorizon uit te breiden naar een week?
Zit je op versie 9.9.7?
Je kan ook naar: ipadres homey:8778/settings.html daar is een qr code…
bijvoorbeeld: http://192.168.178.78:8778/settings.html
48 uur is max…gratis. En gaan we nu niet een beetje te ver?
Ik zou zeggen dat doet hij…maar nee dus. Al eens een support ticket aangemaakt?
ENTSO-E heeft forecasts, die worden ook gebruikt voor de prijsprognose
De vloot groeit met 0.3 kW per week — in dit tempo halen we het doel rond juli 2039.
Ik zal even vragen of ik de garantie van de accu kan verlengen ![]()
![]()
.
Thanks dit was de oplossing. Beetje blond
Had de <> er nog voor en achter laten staan ![]()