[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

En welke shelly heb je daarvoor gebruikt?

Shelly 1PM Mini Gen 3 icm Delock Keystone Module with USB Type-A charging port 2.1A

Support ticket van gemaakt?

Gaaf hoor, die instelbare grafieken.

# SlimLaden v9.9.7 — wat is er nieuw

*Alles sinds 9.9.3 — de tussenversies 9.9.4 t/m 9.9.6 hadden alleen een korte regel.*

:automobile: **NIEUW: widget EV Laden op je dashboard**

Je auto instellen en bedienen zonder de app te openen: vertrektijd, strategie, laadplan en boost, allemaal op één widget. De grafiek toont je laadblokken met de prijslijn erover — en daaronder als dunne strook wat je thuisbatterij op datzelfde moment doet. Zo zie je in één blik wat het laden van je auto je accu kost: staat er rood onder een laadblok, dan staat je accu stil. De inrichting blijft in de app; die zet je één keer.

:high_voltage: **NIEUW: direct laden tot een ondergrens**

Kom je thuis met bijna niets in je auto, dan wil je niet wachten op het goedkope blok van vannacht. Je kunt nu een ondergrens kiezen — uit, 20, 30, 40 of 50%. Staat je auto daaronder, dan laadt 'ie meteen op vol vermogen tot die grens, ongeacht de prijs; daarna neemt het gewone plan het over. Bewust in procenten en niet in kilometers: bereik verandert met snelheid, temperatuur en belading, een percentage niet.

:electric_plug: **NIEUW: laadvermogen van je paal zelf invullen**

Het maximale laadvermogen stond per merk vast — 7,4 kW voor een Zappi, 11 kW voor de rest — en was nergens aan te passen. Stond het te laag, dan reserveerde het plan te veel kwartieren. Stond het te hoog, dan was je auto niet vol op je vertrektijd; dat trof elke 1-fase-paal. Je vult het nu zelf in bij :gear: Inrichting, in kW zoals het op je paal staat.

:crystal_ball: **NIEUW: je thuisbatterij mag lading bewaren voor morgen (standaard uit)**

Tot ongeveer één uur 's middags zijn de prijzen van morgen nog niet bekend. Tot dat moment rekende SlimLaden alleen tot middernacht — en wat er dán nog in je accu zit was in die som niets waard. Gevolg: 's ochtends geen reden om iets te bewaren, laat staan om goedkoop bij te laden. Tegen de tijd dat blijkt dat morgen duur wordt, zijn de goedkope uren geweest. Zet je het nieuwe vinkje aan, dan krijgt die restlading een prijs op basis van de prognose en koopt je accu op een écht goedkoop moment bij. Voorzichtig gehouden: hooguit de halve accu op een schatting, alleen bij SlimPlanner Max Winst, en zonder dat vinkje verandert er niets. Je vindt 'm bij je energieprijzen-apparaat, onder “Prijsprognose voor morgen”.

:automobile: **EV: je thuisbatterij kaapte de zon voor je auto**

Stond je accu op “negeert de EV”, dan corrigeerde SlimLaden de meterstand ook op momenten dat er zon over was. Die zon is juist voor de auto — nu wordt er alleen nog gecorrigeerd als je stroom inkoopt. Daarnaast rekende het plan met een leegloop van je accu die helemaal niet plaatsvond, waardoor de voorspelde stand te snel zakte.

:automobile: **EV: geen valse “laadsessie klaar” meer**

Meerdere mensen kregen te horen dat hun auto klaar was terwijl die lang niet vol was. De oorzaak: SlimLaden concludeerde dat uit stilte — en stilte betekent van alles. Een Zappi op ECO+ pauzeert zodra er minder dan 1,4 kW over is; een externe load balancer regelt naar nul terug; wijzelf pauzeerden ook. Erger nog: “klaar” zette het plan stil en de paal uit, en dan kón je auto niet meer laten zien dat 'ie wél wilde. Dat begrip is er nu helemaal uit. Je auto zegt zelf wanneer 'ie vol is — als het doel bereikt is, is er simpelweg niets meer te plannen. Neemt je auto een half uur lang niets af terwijl er een blok loopt, dan krijg je **“auto reageert niet”** te zien: de paal wordt met rust gelaten, je accu komt vrij, en er volgt elk uur een nieuwe poging. Boost en Herbereken proberen het meteen opnieuw.

:automobile: **EV: omschakelen tussen pauzeren en negeren werkt meteen**

Zette je de batterijstand om, dan kon het tot een kwartier duren voor het doorwerkte — soms binnen vijf seconden, soms niet. De herberekening werd namelijk overgeslagen als er net een andere aan de gang was, en niemand probeerde het opnieuw. Nu wordt er net zolang opnieuw geprobeerd tot de planner vrij is.

:house: **Je ladende auto telt niet meer mee als huisverbruik**

In Slim Energy werd alleen het verbruik van kritische apparaten van het huisje afgetrokken. Een auto die aan het laden was verdween daardoor in je huisverbruik, en mensen zetten het kritisch-vinkje aan om 'm te zien — waarmee ze hun accu stilzetten. Een ladende auto staat nu apart, zonder dat je er iets voor hoeft aan te vinken. Ook het kritisch-bolletje in de widget en op het dashboard telt 'm mee.

:electric_plug: **Apparaten die bleven hangen op een oud vermogen**

Een warmtepomp die 1,6 kW aangaf terwijl er 18 W liep — en dat bleef zo tot een herstart van de app. De vijfminuten-controle las een gedeelde geheugenkopie die alleen ververst als er een melding binnenkomt; viel die weg, dan bevroor de waarde. Dat werkte ook door in je dagteller. Er wordt nu altijd vers gelezen, en de meldingen herstellen zichzelf als ze wegvallen.

:repeat_button: **Zelfverbruik-rotatie liet oude bewakers doortikken**

Bij één gebruiker draaiden er zo’n twintig bewakers tegelijk in plaats van één. Elke tik daarvan vraagt álle accu’s om hun stand, langs de rustpauzes heen, waardoor de wachtrij naar de accu volliep: 213 geweigerde verzoeken in 33 seconden. Een bewaker controleert nu bij elke tik of hij nog wel de actuele is, en stopt zichzelf anders.

:bar_chart: **Widgets stonden stil**

Sinds de vorige versie kon de Slim Energy-widget, de diagnostiek-widget en de Slim Energy-kaart op het dashboard helemaal geen gegevens meer ophalen. Eén verkeerde verwijzing in de code die het kritisch-bolletje berekent. Opgelost, en er zit nu een controle op die deze soort fout over het hele bestand afvangt.

:chart_increasing: **Zon en verbruik per kwartier in plaats van per uur > in de grafiek**

De app kreeg gemeten én voorspelde waarden alleen per uur. Nu per kwartier, zoals de rest van het plan. De grafieken zijn daardoor fijner; de tabellen tellen zelf op naar uren.

:wastebasket: **Foutmeldingen wissen kan nu ook vanuit de web-app**

Die knop bestond alleen op het dashboard op je Homey. Hij werkt bewust ook als er geen batterij-apparaat is — juist dan staan er foutmeldingen.

:light_bulb: **Backlog: een afgeronde melding blijft nog een dag staan**

Sloot je melding, dan verdween 'ie meteen uit beeld — precies op het moment dat er iets te lezen viel. Een net afgeronde melding blijft nu nog een dag in je lijst staan, met de reden erbij.

Hoi @Roedi_de_Lion, mijn complimenten voor deze mooie app. Ik volg met genot alle mooie ontwikkelingen. Ik heb net de laatste testversie geïnstalleerd. Als ik naar het geheugen van mijn Homey kijk dat staat SlimLaden met kop bovenaan met 110mb geheugen gebruikt. De rest begint bij 60mb en loopt dan snel af voor de overige apps. Zou je nog eens kunnen kijken of hier iets aan te doen is. Ik laat de app elke nacht opnieuw opstarten maar dat heeft maar minimaal resultaat.

Top Roedi!

Een vraag; betekent deze update dat er de EV niet meer als kritisch apparaat moeten aanvinken? Dat staat 'ie mij bij mij nog wel.

Update; ik zie dat de app het vinkje kritische zelf heeft weggehaald.

Dat was steeds al zo. Maar klopt. Kritisch uit.

Ja. Ik weet het. Het heeft mijn aandacht. Maar 60 gaat het niet worden. :innocent:

Ik ga toch het EV stuk ook eens proberen. Ik heb het nu ingesteld maar een verkeerde grootte van de EVbatterij opgegeven. Kan ik dat achteraf nog ergens wijzigen?

Ja, gewoon op tabblad EV laden.

Inrichting capability toewijzing (onderaan)

Opnieuw instellen

Eerste 5 pagina’s van de 8 gewoon opnieuw bevestigen.

Op bladzijde 6 vind je het. :grin:

Hoi Roedi. Ik heb nog een vraagje of er in de EV lader een on/off switch kan komen. Hoewel ik denk dat de ev lader al op een mooi niveau zit na 1 week denk ik toch dat het fijn is al je hem tijdelijk uit kan zetten (dat hij ook echt geen communicatie meer heeft met de paal/auto).

Ik vraag het om de volgende reden. Stel door een update of omdat je nieuwe gebruiker bent de configuratie nog niet 100% ok werkt. Dan is het fijn als je hem even tijdelijk uit kan zetten en terug kan vallen op je vorige aansturing (vaak een losse iOS app). Als beide commando’s gaan sturen wordt dat een rommeltje.

In het weekend en overdag kan je natuurlijk een en ander in de gaten houden. Maar als de auto hele dag onderweg is of op het werk overdag, dan ontkom je er niet aan om op de goedkoopste uren buiten de dag te laden. Dat is dan vaak ‘s nachts. Dan moet je je wekkertje ‘s nachts zetten om te checken of hij ‘s morgens vroeg om 7:00 wel vol zit :face_with_peeking_eye::winking_face_with_tongue:.

Als alles 100% betrouwbaar werkt (ik weet zeker dat dit gaat komen) wil je sws liever laden via jouw app. (Samenwerking met thuisaccus. Onafhankelijkheid apps van energieleveranciers, geen aansturing via cloud voor api-koppeling auto’s enzovoort)

Om 21:30? Hij is inderdaad van Max Winst overgesprongen naar Max Eigen.

Dit wordt toch 05:30 berekend?

Ik zie dat na aanzetten BOOST laden van de EV ineens een ontlaad kwartier actief wordt:

En inderdaad de batterijen gaan meer ontladen dan het huisverbruik:

De batterijen (Sessy’s) worden in API modus gezet ipv op NOM te laten. Ticket of valt dit binnen EV Laden Beta?

SlimLaden is sws even abuis met de tijd. Bij mij starte het laden van de ev om 21:10 ipv morgenochtend 7:00

Ticket met json gemaakt

Ik snap niet waarom mijn zonopwek-planning overdag bij negatieve prijzen op 0 staat. Sterker nog ik zie dan ook NOM staan. Hij plant gebruik uit de accu.

Ideale situatie is volgens mij zoals ik het zelf nu heb ingericht via Advanced Flows. (Uitgaande van situatie 2027)

Omvormers zonnepanelen aansturen via Modbus om te dimmen (Export = 0). EV (en accu) opladen (steeds iets sneller) want dit is echt gratis stroom die niemand anders wil (export = verlies vanaf EPEX-prijs €0,02).

Om dit te plannen heb je dus de verwachte zonopwek nodig. Hoeveel je hiervan daadwerkelijk gebruikt ga je dus plannen met 0 export bij netto negatieve prijzen in gedachten.

De onderste kan je hiervoor gebruiken.

Als ik bij Laadplan kijk bij prijzen staat verkoop om 11.00 op -4 cent en inkoop op 13 cent.

Omdat de EPEX-prijs 0 is verwacht ik inderdaad inkoop: energiebelasting + inkoopkosten + BTW = 13 cent

Maar verkoop: verkoopkosten + BTW = - 2 cent.

(Checked: leveranciersopslag terug staat uit)

Update 09.23 De extra -2 cent komt van de afschrijving Accu bij verkoop. Niet nodig bij STOP of zonne-laden of zon-overschot !!! Alleen bij Accu-ontladen naar het net.

Ik ben even met andere dingen bezig, maar als de prijzen negatief zijn, dan doe je je zonnepanelen uit toch?

Nee, dan dim ik ze via Modbus tot export = 35W (of 350W) max waardoor er precies opgewekt wordt wat ik in huis (of huis + EV) verbruik.

Dit is flexibel per 10 seconden.