[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Het is opgelost.

Fijn weer hoe snel ook! Widgets werken idd weer in 9.9.6 en foutenstroom is opgehouden.

Kijk, dit ziet er een stuk beter uit! Thanks!

Had ik iets fout gedaan? Wat maakt dat hij eerst niet ging laden?

Nog een andere vraag: ik heb 12 zonnepanelen (450wp, 5.4 kwh totaal) direct (DC) op de omvormer van mijn alpha ess aangesloten. Homey ‘ziet’ deze panelen niet.

Alpha maakt in zijn eigen app, wél een onderscheid tussen de panelen direct op de omvormer én de overige (16 panelen, Enphase).

Gaat het algoritme uiteindelijk leren dat mijn opbrengst (op basis van 28 panelen) veel hoger is dan hij verwacht (op basis van de 16 Enphase panelen)?

Solcast voorspelling ook als lijn in het laadplan

En het is al ingebouwd. Thx @Roedi_de_Lion

En als je dan samen inklikt boven wordt het geïntegreerd in de grafiek.
Wauw.
Awesome :grinning_face:

Woohoo! Ik zie de optie nu maar als ik 20% aanklik bijvoorbeeld gebeurt er niks? Hij blijft op uit staan…

Ehhh.. als slimladen ze niet ziet…dan kan hij de verwachting toch ook niet bijstellen?

De andere vraag is misschien een vraag voor andere gebruikers met een Alphaess. Ik bedoel…hoe hebben zij dit ingericht als de panelen rechtstreeks op de alphaess zijn aangesloten.

Claude:

Het probleem, kort.

De planner rekent nu alleen tot middernacht. Wat er om 23:45 nog in de accu zit, is voor hem niets waard — de dag is voorbij, klaar.

Vergelijk het met een marktkraam die om middernacht dicht gaat en alles wat over is weggooit. Zo’n kraamhouder verkoopt aan het eind van de dag álles, desnoods voor een habbekrats, want morgen bestaat niet in zijn hoofd. En hij gaat 's ochtends zeker niets bijkopen.

Precies dat doet de accu in de ochtend: hij weet nog niet wat morgen kost (die prijzen komen pas rond 13:00), dus hij ziet geen enkele reden om lading te bewaren, laat staan om goedkope middagstroom bij te kopen. Tegen de tijd dat blijkt dat morgen duur is, is de goedkope middag voorbij. Dat is precies wat jij beschreef.

Wat ik wil toevoegen.

Eén prijskaartje op wat er om middernacht nog in de accu zit. Meer niet.

Zodra dat kaartje er hangt, gaat de rekensom vanzelf goed: bewaren is dan óók iets waard, dus vergelijkt hij eerlijk tussen “nu verkopen” en “houden voor morgen”. Geen nieuwe regels, geen uitzonderingen — de bestaande som doet de rest.

Wat er op dat kaartje komt.

Wat het je zou kósten om die stroom er morgen alsnog in te krijgen. Zegt de prognose dat morgen ook goedkoop is? Dan is bewaren weinig waard en verandert er niets. Zegt-ie dat morgen duur is? Dan is bewaren veel waard en gaat hij vandaag op de goedkoopste momenten vullen.

Met drie remmen erop, want het blijft een gok:

• er gaat een marge vanaf, zodat hij alleen bewaart als het duidelijk de moeite waard is;
  • het kaartje mag nooit hoger zijn dan de hoogste prijs van vandaag — een zekere verkoop wint altijd van een schatting;
  • staat de prognose uit, dan hangt er geen kaartje en doet hij exact wat hij nu doet.

Waarom niet gewoon zoals bij de auto.

Bij de auto vult de prognose de hele dag van morgen in. Dat mag daar, want de auto kiest alleen wanneer hij laadt — die stroom koop je toch. Zit de schatting ernaast, dan betaal je een paar cent te veel voor dezelfde kilowatturen.

Bij de accu bepaalt de prognose of je überhaupt koopt. Zit die ernaast, dan heb je stroom van 22 cent in huis die 18 opbrengt, plus een cyclus slijtage voor niets. Daarom één prijskaartje in plaats van een hele verzonnen dag — kleiner, voorzichtiger, en het lost precies jouw geval op.

Om uit te proberen:

image
(in settings.html)

Homey ziet die van mij gewoon hoor. Zelfde opstelling 12x450Wp panelen direct erop

Slimladen dus ook neem ik aan.

Ja dus

Hi Roedi, ik zojuist ingevoerd dat ik wil dat de auto om 19:00 vol is. Slim Laden maakt dit plan:

Ik vraag me af of ik dit logisch vind? Hij gaat nu snel laden in kwartierblokken die evident duur zijn. Hij kan beter een paar uur eerder snelladen.

De stand “Goedkoopste uren” lijkt ook niet de oplossing, want dan gaat 'ie nooit meer op zon stand, dat lijkt ook zonde?

Uiteraard is het logische antwoord ‘nee’.

Maar, ergens zou ik verwachten, dat als het algoritme ziet dat mijn zonne opbrengst iedere dag ruim anderhalf keer zo groot is als verwacht, hij bij gaat stellen. Energie moet toch ergens vandaan komen. Uit de lucht in dit geval, maar het is er wel.

Ik heb overigens wél alle zonnepanelen in de app gezet. Maar hij kan de opbrengst dus niet zelf meten.

Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Ik had de Alpha ESS app tijdelijk uitgeschakeld (omdat ik niet wilde dat hij ging interfereren met de laad controller). Maar als ik hem inschakel, zie ik nog steeds de zonnepanelen op de alpha omvormer niet in de Energy tab.

AlphaESS app staat gewoon aan. Ik denk dat ik de cloud variant voor de panelen aan heb staan en niet de modbus variant. Kijk ook even of je ergens “Exclude from Energy” aan heb staan voor de panelen.

Ik was vergeten de zonnepanelen apart toe te voegen via de Alpha ESS app. Had alleen de batterij toegevoegd en ging er onterecht van uit dat hij de zonnepanelen apart door zou geven.

Moet nog een hoop leren. Bedankt voor de aanwijzing!

Hoe heb je dat scherm gemaakt? Met een tablet en een 3d geprinte behuizing?

Idd mooi om te zien

Tablet Wall Mount met daarin een Galaxy Tab A9+. Plat kabeltje erachter naar doos in de muur met een Shelly die automatisch zorgt dat batterij van 30->80% gaat