[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Dit is ook toegevoegd nu bij de EV:
image

Zaptec ook:

Ja, maar dat kan natuurlijk niet als de data in slim laden zegt dat dat er 8.2kw naar het net is gegaan, terwijl de data van mijn zonneinstallatie zegt dat er maar 0.2 kw naar het net is gegaan.

Dus dit moet een foute/onduidelijke benaming zijn in de app

Ik heb ook een aanpassing gedaan.

Bij mij lijkt Zon → Net toch echt de zonne energie die wordt gexporteerd naar het stroomnet, zoals de naam doet vermoeden. Klopt bijna exact met slimme meter.

Dan herinner ik het me verkeerd. Weet je zeker het dit altijd wel goed komt? Stel je hebt een dag toch best wel wat zon maar om welke reden dan ook lage tarieven in de avond (tot 0:00), waardoor terugleveren niet rendabel is (< 20% prijsverschil). Gaat Slim Laden dan wel de batterij vol proberen te krijgen? Of plant 'ie puur zonladen op de blokken die genoeg zijn om het verbruik tot middernacht te coveren?

Ik gebruik energie meters in de meterkast, nooit problemen meer gehad.

Het Tuya-probleem is volgens Drenso (eindelijk) opgelost!

Al mijn apparaten werken ook weer.

Nee…een feit. :slight_smile:

Maar dit is niet de accurate stroommeting toch? (ik heb het niet gelezen hoor)

Nee, alleen de bug waar er na een tijd geen energie/sensorwaarden meer kwamen, en je een herstart van de app moest doen om het te fixen.

Hmmmm. Het voorbeeld dat jij liet zien is dat hij de batterij vollaad met de zon en deze dan in de avond weer gaat ontladen tot leeg. Om 14.00 uur komen de prijzen voor morgen binnen, als hij dan ziet dan Mogren vroeg de prijzen nog hoger zijn, gaat hij pas morgenvroeg ontladen.

Wat ik niet weet…als hij tot 14.00 uur geen goedkope kwartieren vindt om avonds te ontladen, zou het goed kunnen dat hij dan niet gaat bijladen. Lijkt me aannemelijk. Als hij dan daarna kwartieren krijgt met een hogere prijs, waardoor laden wel rendabel zou zijn… zijn die kwartieren reeds geweest. Dit zou er voor pleiten…wel te gaan werken met forecast prijzen.

Marstek Venus V3 batterijen reageren niet op NOM

Laden/ontladen/stop werken uitstekend (inmiddels de 3 marsteks via UTP aangesloten poort 502)

in NOM stand doen de batterijen niets helaas

Multi-batterij NOM op Sequentieel

P1 meter live data komt goed binnen (heb geen CT klemmen)

Gezocht in dit forum, maar geen oplossing kunnen vinden

Mis ik een instelling ergens of is dit bekend gedrag?

Alvast dank voor het meedenken!

cheers

Gewoon een support ticket aanmaken.

Ik wilde een support ticket maken, maar ik krijg de melding dat ik eerst moet updaten. Auto update staat aan in Homey, app herstart maakt geen verschil. Dan maar hier

Allereerst, veel respect wat je hebt gebouwd.

Sinds gisteren maak ik gebruik van deze app. Daarvoor stuurde ik mijn alpha Ess batterij via de app van Alpha zelf aan. Nadat de aansturing van Frank energie niet de resultaten bood die ik had verwacht (en ik zelf veel grotere winsten behaalde).

Gisteren was de verwachtte winst rond de €4. Het algoritme ging op duurdere momenten (slechts) 2 kwartier laden, ook nog eens op wat duurdere momenten. Daarmee zou de SOC op ongeveer 40% komen. Ik heb zelf door een handmatige override de accu laten laden op goedkopere uren tot een SOC van 90%. Mijn winst kwam uiteindelijk, volgens Frank, op €11 uit. Veel hoger dan de app

Vandaag, met een grote spread tussen hoogste en laagste prijzen, kiest het laadplan ervoor om niet (!) te laden. De SOC komt dan op ~50%. Ook zie je dat hij gaat ontladen op goedkopere momenten, niet op de piek.

Als hij op een dag als vandaag al niet gaat laden, wanneer dan wel? De voorspelde winst is slecht een paar euro. Terwijl ik vandaag met mijn 55.8 kw capaciteit makkelijk ~€15 kan behalen.

Wat gaat hier niet goed? Ik wil gewoon naar 100% laden vandaag en tijdens de dure uren naar 5%.

Vergelijken van winsten van verschillende apps is appels met peren vergelijken. Frank houd volgens mij bijvoorbeeld geen rekening met RTE en afschrijving per kWh.

Even je data nakijken, en dan weet je dat dat niet zo is.

Hmm Widget issues.

Slim energy widget staan alleen maar nullen . opwek 0, huis 0, net 0, batterij 0

EV laden widget heeft bij mij nog niet gewerkt! (Widget not Found )

Nee, dat snap ik wel.

Laat ik het dan vanuit de app zeggen; hij voorspelde gisteren zelf (aan de hand van het automatisch laadplan in max winst en bijna geen opladen) een opbrengst van net geen 4 euro.

Aan het einde van de dag gaf hij (de app) zelf (na mijn handmatig opladen) een opbrengst van €13.5 euro aan.

Ik heb berekend, aan de hand van de garantie (10k cycles, 10 jaar, 80% resterende capaciteit) op mijn alpha ess accu en de efficiëntie van mijn omvormer, dat mijn afschrijving onder de 3ct/kwh ligt. Gisteren was de spread niet hoog, maar toch 8ct/kwh. Daarmee maak ik (in mijn situatie) 5ct netto winst. Daarbij opgeteld de opbrengst van mijn zonnepanelen (gisteren bijna 35 kwh) kwam ik op €11 (volgens Frank, en dat is de partij die aan het eind vsn de maand de centjes overmaakt).

Je opmerking neemt niet weg dat het vreemd is dat het laadplan vandaag kiest niet uit het net te laden. En gisteren nogal suboptimaal handelde.

Hier hetzelfde. Dashboard widgets van SlimLaden geven geen actuele data meer, en blijft een constante stroom aan foutmeldingen binnenkomen, ticket aangemaakt.

Het is opgelost