Mooie widget.
Is deze al live? Ik vind hem niet bij de Homey widgets
EDIT: versie 9.2.4 ![]()
Solar Capture / NOM-blok: overschot wordt niet opgeslagen maar teruggeleverd
Bij zonoverschot toont de app “Solar Capture actief — zon → batterij (NOM-blok)” en “Plan: ZON — zon opslaan”, maar de accu’s blijven op 0 W en het overschot gaat naar het net.
Mijn opstelling: 3× Marstek Venus E (Open API, elke accu eigen unieke poort 30000/30001/30002), Sequentieel NOM.
- Geen fouten in Fouten & Bronnen; SOC’s lezen normaal uit.
- Boost laden werkt wél meteen → hardware/verbinding lijkt in orde.
- Werkelijke actie = NOM, terwijl het plan zon wil opslaan.
alvast dank voor je hulp!
Ik zou verwachten export kWh (in blok van 15 minuten) x (exportprijs - verkoopkosten + zonnebonus) bij stand 2027.
Helaas geeft narekenen een andere uitkomst.
Laatste dingetje van mijn eerste test sessie: Ik heb vertrektijd maandag 07:00 uur ingesteld en de app geeft mooi aan dat er nog geen planning gemaakt kan worden. Echter, ik heb hem op “Zon-Eerst, dan Goedkoop” gezet en zou dan verwachten dat bij Zon overschot hij dit toch naar de EV-lader stuurt. Zeker gezien de capabilities setting van de Zappi Lader AAN of UIT of ZON. SlimLaden zou dus bij overschot de lader in ZON (=ECO+ voor de Zappi) kunnen zetten. Zit er wellicht nog niet in, maar komt hopelijk wel?
![]()
Let op deze stond goed en meniet dus NIET op kritisch staan. SlimLaden houd daar zelf rekening mee.
Roedi had mij aangegeven dat de lader kritisch uit moet. De exacte rede weet ik niet.
Volgens mij komt er bij de EV gewoon netjes 11kW te staan. Maar weet ik niet 100%. Ik zal er bij laden eens naar kijken.
Even bekeken en speciaal voor @Marcel_Janssen een laadsessie gestart ![]()
Komt bij mij dus bij beide (maar Roedi had aangegeven dat het extra huisverbruik dus niet bij de berekening voor het voorspelde stroom verbruik mee genomen wordt.
Vreemde is wel dat in de widget in homey zelf het als volgt weergegeven wordt
Sws niet consequent.
Wel leuk de widget EV laden meteen te bekijken
Inmiddels via de webinterface al wat wijzer geworden waar dit vandaan komt.
De benaming is niet echt juist gekozen in de app, het is namelijk niet “Zon ==> Net”, maar een betere benaming zou zijn “Zon ==> Eigen verbruik” of “Zon ==> Huis”.
In de volksmond wordt “Het Net” boedoed het netwerk buiten huis.
Een aanpassing zou hier zeer gewenst zijn om het wat duidelijker te maken.
Dat heb ik ook wel eens inderdaad
Net alsof het interactieve plaatje niet klopt.
@Roedi_de_Lion derde batterij werkt ![]()
Ik blijf het toch vreemd vinden dat Slim Laden sinds een paar versie bij de planning van morgen voorstelt om de batterijen tot aan middernacht helemaal te ontladen tot leeg, alsof er geen overmorgen meer gaat zijn. Dit effect gaat morgen pas weer weg.
Ik zou toch echt zweren dat dit bij eerdere versies niet het geval was.
Het issue is niet dat hij geen vermogen laat zien toch? in je plaatje staat die op 0.
Alleen kritische apparaten werden van het huisgebruik afgetrokken. Alle overige apparaten niet. Dat leek me niet handig, want de zichtbare apparaten opgeteld is niet gelijk aan het totale huisverbruik. dan krijg je een getal bij het huisverbruik wat niet echt iets zegt.
Ik heb daar nu een uitzondering voor gemaakt voor de EV. (en dus kritisch)
Dit was altijd al zo. Maar dit hersteld zich toch wanneer de prijzen binnenkomen. Dit lijkt mij op tijd genoeg => omdat de aanpassing ligt in de avonduren. Bij de EV ligt dat anders…die plan je anders. Maar dat was mijn overweging.
We kunnen ook de forcast prijzen gaan gebruiken die we nu ook bij de EV gebruiken, maar met de juiste argumenten natuurlijk.
Kan je bevindingen met mij delen in een DM. Dan kan ik er ook nog een goed naar kijken. Ik zou zo op het eerste oog ook zeggen dat deze zon naar het net gaat. ![]()
Ik ga hier naar kijken, maar kunnen jullie ook eens kijken bij die apparaten. Bij de capabilities? blijven die misschien bij dat appraat zelf al hangen? of gaat het bij dat app al niet goed?
Bij mijn Tuya sockets is het bijvoorbeeld ook drama. Dan gebruik ik HW sockets.