Hmmm…en nu ga ik weer roet in het eten gooien met een nieuwe versie.
# SlimLaden sinds v9.9.1 (9.9.3) — wat is er nieuw
**Max Winst laat geen geld meer liggen als je een zonnebonus hebt**
Krijg je overdag méér voor teruglevering dan je voor stroom betaalt, dan mocht je accu niet van het net bijladen zolang de zon overschot gaf. Die rem zat er om iets onmogelijks te voorkomen — je kunt niet tegelijk importeren én diezelfde zon duurder verkopen — maar hij was te grof. Heb je geen zonnebonus, dan verandert er niets aan je plan.
**NIEUW: prijsverwachting voor morgen (standaard uit)**
De echte dagprijzen voor morgen komen pas rond één uur 's middags binnen. Wil je 's ochtends al een laadblok voor vanavond of morgenvroeg plannen, dan tastte SlimLaden tot dat moment in het duister. Er is nu een gratis prognosebron die 48 uur vooruit kijkt. Die schatting wordt **alleen** voor je auto gebruikt, (nog niet?) voor je thuisbatterij, en telt met een kleine opslag mee zodat een zekere prijs wint bij een klein verschil. In de EV-grafiek loopt de prijslijn daardoor door na middernacht — als stippellijn, want het blijft een schatting. Eén keer per dag opgehaald. (zelf nog niet gezien/getest)
**EV: geen laadblok meer voor een paar honderd wattuur**
Staat je doel op 90% en stopt je auto zelf al op 89%, dan bleef SlimLaden 0,8 kWh “nodig” zien: paal aan, auto laadt niet want vol, paal weer aan — een rondje zonder eind. Je kunt nu een ondergrens kiezen (standaard 1 kWh): valt het restant daaronder, dan wordt er niet gepland en gaat de paal uit. En loopt er een blok terwijl de auto niet laadt, dan wordt dat na tien minuten als klaar herkend — ook als SlimLaden 'm nooit heeft zien beginnen.
**EV: geen plan voor een vertrektijd die nog niet in beeld is**
Zette je een deadline ver vooruit — zondag terwijl het donderdag is — dan legde SlimLaden er alvast blokken voor vandaag in, op basis van uren die het nog niet kon overzien. Dat gebeurt niet meer; boost blijft gewoon werken als je nú wilt laden.
**Driefasige laadpaal werd acht keer te klein gezien**
Een Alfen levert geen totaalvermogen, alleen per fase. De Apparaat Monitor kende die niet en viel terug op de meterstand — een gemiddelde over het hele interval. Gevolg: 1,2 kW gemeten terwijl er 10,4 kW liep, en bij een apparaat dat als kritisch staat ingesteld reageert je accu dan veel te laat. De fasen worden nu opgeteld, ook live.
**Laadvermogen sprong terug naar 2500 W bij niet-Marstek accu’s**
De grens van de Venus E stond op drie plekken hard ingebouwd en gold voor élk merk. Had je bijvoorbeeld een Anker die 3500 W kan, dan sprong je instelling na opslaan telkens terug. Nu geldt het maximum van jouw eigen model.
**Drie of meer accu’s: de derde werd overgeslagen bij zelfverbruik**
Bij sequentieel zelfverbruik zocht SlimLaden de volgende accu met een lus die bij de eerste stilstaande stopte. Met drie accu’s kon de volste daardoor buiten beeld blijven en pendelde het tussen de eerste twee, terwijl de derde op 99% stond te wachten. Nu wordt uit álle accu’s de beste gekozen. Twee accu’s werkten al goed.
**Victron, AlphaESS, Solis en Deye: capaciteit werd verdubbeld**
Bij die merken is de kilowattuur die je invult al het systeemtotaal. Stond er uit een eerdere versie nog “2 batterijen” in je instellingen, dan rekende de planner met het dubbele: hij beloofde meer dan er in zat, begon 's avonds te vroeg en was halverwege het dure venster leeg. Het aantal wordt nu genegeerd bij deze merken, en de wizard houdt je merk overeind in plaats van het op “overig” te zetten.
**Handelsmarge beoordeelt vroeger op de dag**
De dagelijkse afweging of handelen genoeg oplevert stond op 06:30 en gebeurt nu vanaf 05:05 — in de praktijk de planningsronde van 05:15. Je ziet dus eerder waar je die dag aan toe bent.
**NIEUW: berichten van de maker, en je eigen melding afronden**
Er kan nu een bericht aan alle gebruikers verschijnen bij het openen van de app — bijvoorbeeld bij een storing of een belangrijke wijziging. Dat komt rechtstreeks binnen, ongeacht welke versie op je Homey draait. Verder mag je je eigen melding op de backlog voortaan zelf afronden als je probleem opgelost is; daarmee maak je ook weer ruimte om iets nieuws in te dienen. Bij een reactie wordt niet meer gevraagd of er een nieuwe support-JSON mee moet — dat is een vinkje geworden dat uit staat, aan bij een nieuwe melding.
PS Ik moet een beetje het aantal meldingen op de backlog beperken. Ik moet iets botter zijn in het openhouden van meldingen, anders is het voor mij niet meer te behappen.
**Beter te vinden in de App Store**
De app is nu ook te vinden op “EMS”, “laadpaal”, “wallbox”, “elektrische auto” en de merknamen van laadpalen. Dat ontbrak nog, terwijl SlimLaden inmiddels ook je auto stuurt.
Wouw, heel veel gebeurd in deze update.
9.9.2 stond er gisteren al. bedoel je 9.9.3?
Nag nag nag…Hahaha
Vraagje:
Veel mensen gebruiken Solar Capture bij stop. Waarom eigenlijk?
![]()
Mijn idee bij die functie is dat tijdens stop bij eventuele zonneoverschot alsnog geladen wordt. Anders gaat dit naar het net, wat me zonde lijkt.
Gebruik ik niet. (Heb niet het idee dat dit niets toevoegt aan MAx Winst profiel. Immers als ik mijn accu vul met overtollige zonnestroom in de ochtend, moet ik in de middag gaan terugleveren omdat dan mijn accu vol is.
Netto resultaat stroom in de accu gestopt toen de teruglever prijs nog redelijk was en terug geleverd aan het net (omdat accu al vol Is) op moment dat de prijs laag is.
Misschien wat voor Mensen met weinig panelen en veel accu. Of de winter. Maar ik denk dat het laadplan hier al in voorziet.
Geweldig weer Roedi! Dank voor de tijdaanpassing van de minimale Handelsmarge. Zou bijna voor SlimLaden een EV en laadpaal aanschaffen om die nieuwe functionaliteiten ook allemaal te kunnen gebruiken ![]()
Ik gebruik geen Max winst omdat ik geen dynamisch contract heb,dus wil zoveel mogelijk zonnestroom opslaan ook al staat het plan op stop
Modbus over TCP werkt vele malen stabieler dan de UDP api. Waarom die niet gebruiken?
Ook mijn ervaring. Wil nooit meer anders.
@Roedi_de_Lion Kun je Claude eens vragen of de app ergens de modbus blokkeert, ik heb een modbus monitor draaien die steeds vastloopt op het moment dat ik SlimLaden gebruik.
Max Winst laat geen geld meer liggen als je een zonnebonus hebt
![]()
Naar de marstek kan je maar 1 verbinding tegelijk actief hebben. Ik geef ze wel vrij. Maar ze worden waarschijnlijk ook meteen weer ingenomen.
Kan ook nog geen 993 vinden…
Ik ben bang dat Wil anders uit bed moet vannacht.
Morgenvroeg zal ik hem plaatsen.
Kom maar op met die 993 (zie alleen 992) ![]()
Tussentijdse evaluatie laadsessie, eerste blokje laden is gegaan zoals verwacht. Nu afwachten of zo het tweede blok op de goedkoopste uren voor 11:30 gelden gaat worden. Maar daar heb ik wel vertrouwen in.