Hoi Roedi,
Dank voor je super app!
Ik loop sinds vandaag tegen een aanhoudend probleem aan met de Marstek Open API-communicatie (3 batterijen, UDP poort 30000, geen MQTT/Lilygo).
**Setup**: 3x Marstek Venus E (één per fase), aangestuurd via “Marstek - Open API (UDP poort 30000)”. Multi-batterij NOM modus op Sequentieel (SOC-gebaseerde rotatie). Geen andere Marstek-app meer actief (Batterijconnector-app staat uit).
**Symptoom**: de accu’s laden niet, ook niet als ik dat handmatig forceer. Foutenlog (Fouten & Bronnen, Laadplan Controller):
```
20-08 14:52 t/m 14:57 (herhaaldelijk, 15+ meldingen):
[MarstekAPI] [API] ES.GetStatus failed (API queue full - too many pending requests), Bat.GetStatus fallback also failed: API queue full - too many pending requests
20-08 15:07:
[MarstekAPI] [API] Error (failures: 1): Timeout waiting for ES.GetStatus
```
**Wat ik al heb geprobeerd**:
1. De Laadplan Controller / SlimLaden-app 2x herstart — hielp tijdelijk (accu’s laadden een paar minuten), maar het patroon kwam terug.
2. Bevestigd dat alle drie de accu’s gewoon bereikbaar zijn via de officiële Marstek-app (dus geen netwerk-/hardwareprobleem aan de accu-kant).
3. Bevestigd dat er geen andere app meer op dezelfde lokale UDP-poort/accu’s zit (Marstek Batterijconnector staat uit).
4. Handmatig “Laden” geforceerd via Besturing → Handmatige actie, mét “Huidige actie handhaven” aan — dus het automatische plan kan dit niet overschrijven. Toch stopt het laden na een tijdje weer, precies gecorreleerd met bovenstaande foutmeldingen.
Dat laatste punt lijkt me het duidelijkste bewijs dat dit geen planningsprobleem is maar een uitvoeringsprobleem: zelfs een geforceerd, vastgehouden LADEN-commando komt niet betrouwbaar aan bij de accu’s.
**Vraag**: is de queue-capaciteit voor de Open API mogelijk niet berekend op 3 batterijen × 2 status-calls (ES.GetStatus + Bat.GetStatus) per pollcyclus? Of is dit iets anders — een bekende bug, of specifiek voor mijn situatie?
Laat het weten als je meer info nodig hebt (bv. exacte instellingen API-vertraging/retry-timeout, die staan nu op de defaults: 2000ms / 300s).
Bedankt!