[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Kan aan de Verwarming en Koeling geen schakelaar oid gekoppeld worden? Het is nu wat kouder en hij denkt dat de verwarming aan staat.

Ik kan de status van de warmtepomp uitlezen en zien of deze op Koelen of Verwarmen staat, deze waarde kan mooi gebruikt worden om het weersafhankelijk verbruik te activeren.

Eventueel de optie voor een eigen temp. sensor is ook niet verkeerd. De data zit tenslotte al in Homey (bij veel mensen).

Yes, officieel kanaal/forum van Anker Solix. Veel potentiële gebruikers, er komen veel vragen/problemen voorbij die hier al opgelost zijn.

Zijn ze dan wel blij met zo’n concurrerende app? Of zien ze dat niet zo?

Geen idee, zolang de post blijft staan is het goed :innocent: .

Vanmiddag om 13.50 weggereden met de auto. Daardoor zakte de SoC van de EV onder de laadlimiet, waardoor het laden meteen weer ingepland stond voor de uren tussen 14.00 en 16.00. Weekplanning stond namelijk op morgenvroeg 06.00

Dit zag ik toen ik vanavond om 19.30 het tabblad EV (beta) even bekeek.
Je ziet het ook terug in Apparaat Monitor - Verbruik per kwartier - Data kolommen EV en Voorspeld

Het lijkt me voor in de toekomst handiger als er pas gepland wordt als de auto thuis is. (GPS Data of andere trigger) Want zo worden die kolommen aardig vervuild met onnodige data.

Dus in onderstaand scenario had hij na BAT1 en BAT2 op 90% eigenlijk de derde batterij moeten aanroepen?

Wat hij nu namelijk doet, is eerst batterij 1 en daarna batterij 2 aanroepen en daarna weer batterij 1, etc. De derde lijkt hij als het ware te “bewaren”. Mogelijk dat hij deze morgenochtend alsnog aanroept, als beiden “leeg” zijn zoals vanochtend ook gebeurde.

Zolang jij functionaliteit biedt die zijzelf niet leveren denk ik niet dat het een probleem moet zijn. Ze kunnen hooguit leren van je oplossing en die zelf gaan nabouwen… Het blijft natuurlijk wel Anker…

Dat doet ie bij mij dus anders. Laadplan wordt pas gemaakt op het moment dat ik inplug. (dat is ook wat ik wil).

Ik heb van Roedi begrepen dat het laadvermogen niet wordt meegenomen om het thuis verbruik te voorspellen.

Hij gaat toch pas plannen als hij is ingeplugd?

Wel de homey app iedere keer geüpdatet neem ik aan?

Bij mij wel. Wellicht een verkeerde koppeling van een van de capabilities?

Nog niet op de nieuwe app?

Wat er misgaat. In de balans-rotatie staat letterlijk “find the other battery”, en die lus pakt de eerste batterij die niet de actieve is en stopt dan meteen. Met twee accu’s klopt dat; met drie niet. Bij jou is battery2 actief, dus de lus vindt battery1 en kijkt nooit verder — battery3 op 99% komt niet eens in beeld. Vandaar dat hij tussen 1 en 2 pendelt en de derde “bewaart”.

De log bevestigt het woord voor woord: Active: battery2:74%, SOC range: 73%-99%. Er is dus 25 procentpunt aan onbenutte energie zichtbaar in dezelfde regel waarin de app besluit niets te doen.

En je vermoeden over morgenochtend klopt ook: de leeg-rotatie hiernaast doorloopt wél alle accu’s en zoekt de beste. Zodra de actieve op zijn minimum staat, springt hij dus alsnog naar die derde. Daarom lijkt het of hij 'm spaart tot het niet anders kan.

Herkennen jullie deze situatie onder Max Winst?

Zoals je ziet komt de batterij niet vol. En dat vind ik vreemd, er zijn namelijk voldoende gele blokken die groen (Laden) hadden moeten zijn. De delta tussen verkoop in de avond en inkoop overdag is ruimschoots 16 cent.
Je zult overigens zien dat ie er in de middag een override ingooit, maar ik begrijp niet waarom Max Winst hier geld laat liggen.
Ik heb overigens alles al gedaan: inventory repair, SOC kalibratie, restart

We hadden het er al over dat het EV-laden algortime kwartierblokken waarvan de prijs nog niet bekend is dat € 0 (gratis) lijkt te beschouwen. Ik heb het vermoeden dat het algoritme dat het laadplan voor de batterij maakt dat ook ineens doet. Ik zie vanochtend dit schema:

Het schema wil de batterij vanaf een uur of 19:00 zo snel mogelijk gaat ontladen om maar om middernacht leeg (= 11% bij Marstek) te zijn. Dit terwijl er na middernacht natuurlijk ook nog stroom nodig is.

Roedi, is er iets veranderd in deze algoritmes? Klopt mijn hypohese?

Dat laatste klopt niet, Max Winst houdt geen reserve vast voor later. Het is het efficiënts om alles te verkopen tegen de hoogste prijs.
De verkoop-kant zit wel goed, de inkoop-kant laat geld liggen

Mijn vrouw reed om 07.45 weg met de Megane en de planning EV staat in de apparaten monitor vanaf 08.15 (elk kwartier).

EV planning plant nu 7,5 kW in voor de komende kwartieren. Elk kwartier opnieuw, terwijl de auto 50 km verderop staat.

De laadpaal staat bij mij altijd aan/beschikbaar. Waarschijnlijk is dat de trigger. Ga ik nu uitzetten.

Gaat bij mij eigelijk altijd goed.

Maar dat komt misschien door de verhouding wp zonnepanelen en kWh accu opslag. (Bij mij 11.000Wp / 10kWh). Dus bij mij komt de accu wel vol met de voorspelde zon

Neemt niet weg dat ik toch wel iets merk. Er zijn sinds enkele weken al bijna geen groene blokken meer. Deze komen vaak pas als er iets behoorlijk gaat afwijken van het voorspelde patroon (ongunstige wijzigingen in zonne opbrengst of verbruik). Wat ik dan zie is dat het laadplan dan vaak laat ingrijpt en er toch op een later moment duurder ingekocht wordt als nodig had geweest. Oplossing had geweest sneller overgaan naar max laden (deels van het net).

Dus dat herken ik wel en gebruik daar ook de boostladen knop regelmatig voor.

Kanttekening is wel dat het om centen gaat en dat geforceerd laden vanaf 1-1-2027 sws veel minder vaak gaat voorkomen.

Ik heb m’n zonnebonus eens uitgezet. Groene blokken verschijnen. En mijn winst is hoger.
Ik denk dat ie last minute gaat bijsturen, dat heb ik al vaker gezien. De grote hamvraag is waarom niet eerder?

Laden per 1-1-27 is aantrekkelijk als het binnen de RTE valt en je het dan zelf gebruikt.

Ik heb 20kW staan, minus RTE en min SOC netto 15kWh, 15x10 cent is 1,50 euro