Nu heb ik een Alfen laadpaal. Wel één met een uitdaging: deze wordt beheerd door de leasemaatschappij via 5G volgens mij. Er is wel fysieke netwerkkabel aanwezig welke gebruikt wordt voor loadbalancing maar niet is aangesloten op het thuisnetwerk. Daar baal ik nu best van. Dit zou ook direct de beperking die ik met de BMW heb wegnemen (beperkte functionaliteit). Misschien moet ik eens onderzoeken of de netwerkkabel ook bruikbaar is voor ethernet….
Als tweede keus laat ik nu de energieleverancier de auto laden aansturen. En de auto is nu als kritisch apparaat toegevoegd (boven 10K verbruik is aanname opladen). Wat eigenlijk suboptimaal werkt.
Ik heb de inloggegevens gekregen en dan kan je dus buiten het beheer toch zelf aan de gang.
inloggegevens opvragen (zeg dat je de Alfen app wilt gebruiken)
utp kabel getrokken (aansluiting zit naast de p1 kabel die er nu wel al in zit neem ik aan. Anders even op googlen, ik vond Een en ander OP YouTube
Kijken of de paal benaderbaar baar is met de Alfen iOS app
Intergreren in homey.
Geld verdienen door slim te laden.
Dat was mijn plan van aanpak
Ook veel apps van energieleveranciers geprobeerd en ook Jedlix (was onafhankelijk)
Maar Jedlix is nu niet meer toegankelijk voor particulieren, en energiemaatschappijen wil je liever niet aan gebonden zitten. Weer gedoe als je over wil stappen.
Ik bedacht me net (ook aangepast in mijn post). Er is een netwerkabel aanwezig voor loadbalancing. Als ik 4 ongebruikte aders kan gebruiken voor ethernet dan ben ik al een paar stappen dichterbij. Moet ik alleen een ‘handige Harry’ zien te vinden die dat voor me kan aansluiten.
Allereerst complimenten voor de ontwikkelaar en alle leden die mee werken aan de app. Ik heb het nu 2 weken draaien en werkt uitstekend!
Met het EV laden vraag ik mij af waarom we per se de laadpaal nodig hebben in Homey. Ik heb in mijn geval de Tesla in Homey zitten en daar zou het toch ook mee geregeld moeten kunnen worden? Ik heb een Newmotion laadpaal beheerd door 50 Five. En die integratie werkt sinds enkele weken niet meer. In mijn geval werkt de laadpaal ook met auto charge. Dus ik hang de auto er aan en hij begint standaard te laden op de pas van werkgever. Dan moet het toch te managen zijn met alleen de Tesla integratie? Het is mij alleen niet gelukt om de ev integratie werkend te krijgen. Bij de optie aan/uit schakelen kan ik dus geen laadpaal kiezen. Kan dit ook werkend gemaakt worden middels de Tesla integratie?
Toch even geprobeerd toen de Zoe thuis was.
Auto ging laden toen de stekker erin ging.
Plannetje laden werd gemaakt.
Tussentijds terugschakelen van 3-Fase naar 1-Fase (eigen advanced flow) ging zonder problemen.
Auto stopte volgens mij klokslag 17.00 toen er (minstens ?) 90% in zat, zoals ingevoerd.
Echter, kolom EV bij Data van Apparaat Monitor was al ingevuld vanaf 11.30 toen ik de laadpaal+EV toegevoegd heb zonder dat de EV gekoppeld was.
Nee, je hebt aparte kabel nodig. Utp 8 aders. Helaas even graven. Maar heb je de inloggegevens? Om hem binnen homey aan te sturen hebben dus username, wachtwoord en ip adres nodig. Het ip adres kan je na aansluiting natuurlijk opzoeken in de router. Dan wel vastzetten anders vindt homey hem niet meer na een router restant.
Volgens mij zijn er maar 4 aders nodig. Anders een extra kabel door de bestaande buis. Maar die zit behoorlijk vol met de dikke stroomkabel (voorbereid op 22 kW) en de grond utp kabel voor loadbalancing.
Ik heb geen inloggegevens. Wellicht aan de binnenkant van de lader. En anders via Eneco Mobility de gegevens zien te krijgen….
Ik denk dat de api die wij in de tesla hebben andere rechten heeft als die commerciële partijen krijgen. Maar technisch is het inderdaad mogelijk. Ook Jetlix en ANWB slim laden werken met alleen intergratie van de auto. Maar optioneel kan je wel paal toevoegen (zeer beperkt aantal). De apps geven ook aan dat besturing via de paal stabieler werkt. Voor de homey loopt de tesla intergratie via de cloud. Laadpaal gaat direct.
Maar wellicht is het wel iets dat Roedi misschien wel wil inrichten. Alleen is het wel zo dat elke auto zijn eigen filosofie heeft wat wel en niet te laten besturen. Soms gratis soms achter Paywall en soms ook helemaal niet mogelijk. (Voor particulieren). Voor Grote partijen die geld betalen ligt het dan weer anders.
Nee niet in de lader. Ik hoor het wel als het je met 4 draden lukt . Theoretisch moet het kunnen tot 100 mbps. Maar of je dan storing tussen P1 en utp krijgt weet ik niet. Indien mogelijk zou ik toch voor twee gescheiden kabels gaan.
Is het mogelijk om het laadplan ook per uur te laten zien? Dit gezien ik een dynamisch contract op uurbasis heb. In portret modus staat deze al per uur op de iPhone .
Ik heb wel uurprijzen aangevinkt in de settings, maar dat veranderd verder niet de weergave. Volgens mij blijft het plan ook per kwartier ondanks de uurprijzen.
Ben benieuwd. OP YouTube ook een vlog van de Green Nerts met homey oprichter. Daar gaan ze in op EMS. En ook hier wordt de auto-industrie genoemd dat ze enorm achterblijven op dit gebied. En dat de api’s vaak veranderen met andere rechten en andere mogelijkheden. Kortom sturen via laadpaal lijkt mij stabieler. Maar ik heb afgelopen 3 jaar via de api van de auto mijn auto batterij slim opgeladen. (Ook met wat probleempjes). Nu eens Proberen om het zoveel mogelijk lokaal te regelen. (Alleen Soc van EV wordt nu via cloud/api koppeling opgehaald) Ben blij met EV laden via deze app.
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. De buis heeft een behoorlijke diameter. Dus met een beetje geluk zou het moeten lukken. Mooi klusje voor een regenachtig dagje in het weekend.