[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Op een Android is dat een algemene functie:

Dit kan je dit instellen via Instellingen → Display → Navigatiebalk → Swipegebaren.

Ja dat moet kunnen.

:automobile::high_voltage: SlimLaden proudly presents: EV Laden (beta)

Je auto is de grootste batterij in huis. Vanaf nu laadt SlimLaden 'm net zo slim als je thuisbatterij.

Je zegt wat je nodig hebt en wanneer je weg wilt. SlimLaden doet de rest: eerst je eigen zon, daarna de goedkoopste uren van de nacht — en altijd op tijd klaar.

Wat het doet

Doelgericht laden. “Tot 80% vóór 07:00” of “25 kWh erin vóór morgenochtend”. Je kiest; SlimLaden zoekt de goedkoopste weg ernaartoe en houdt je deadline.

Zon eerst, dan prijs. Overdag volgen de laadblokken je live zonoverschot — schuift er een wolk voorbij, dan zakt het laadvermogen mee in plaats van bij te kopen. Blijft er 's avonds werk over, dan pakt hij de goedkoopste kwartieren van de nacht.

Weekschema met vertrektijden. Per dag een eigen tijd, plus een eenmalige afwijking voor die ene vroege ochtend — zonder je vaste schema om te gooien.

Boostladen. Moet je zo weg en ben je het vergeten? Eén tik: vol vermogen tot het doel gehaald is, daarna stopt hij vanzelf.

Je thuisbatterij weet ervan. Het laadplan gaat mee in de verbruiksvoorspelling, dus de batterijplanner ziet dat EV-blok van tevoren aankomen en plant eromheen. Kies je “batterij pauzeert tijdens EV-laden”, dan zet de planner die kwartieren nu ook echt op slot — zo raakt je accu z’n eigen goedkope laadvenster niet kwijt aan een uur waarin hij toch stilstaat.

Geen auto, geen plan. Hangt de kabel er niet aan, dan reserveert SlimLaden niets. Steek je 'm erin, dan staat het plan er binnen een paar minuten.

Inrichten in vijf korte vragen

Kies je merk en SlimLaden vult de rest zelf in. Voor een Alfen weten we precies hoe het werkt — inclusief het aantal fasen, dat we uit de paal zelf aflezen. Andere paal? Dan loopt de wizard je in vijf schermen langs de vier dingen die hij moet weten: hoe hij ziet dat er geladen wordt, hoe hij de paal aan- en uitzet, hoe hij het vermogen meet, en of hij het vermogen kan sturen. Elke stap toont de live waarde van je apparaat, zodat je ziet wat je aanwijst in plaats van te moeten raden.

Heb je een auto-app (Tesla, BMW, Enode…)? Wijs 'm aan en laad op percentage. Heb je die niet? Dan werkt het net zo goed op een vast aantal kWh.

Ampère-regeling

Kan je paal het laadvermogen instellen, dan gebruikt SlimLaden dat: zon-blokken volgen het overschot in stappen van jouw paal, tot aan de laadvloer waaronder een auto niet meer wil laden (6 A per fase). Daaronder pauzeert hij liever even dan dat je bijkoopt.

Waar vind je het?

In de web-app op slim-laden.app → menu → EV Laden (beta).

Beta

Het draait, maar het is nieuw. Werkt er iets niet zoals je verwacht, of doet je laadpaal iets wat wij niet voorzien hebben? Meld het via de backlog in de app; er zit meteen een volledige diagnose bij. Elk merk laadpaal praat weer net iets anders, en met jullie tickets wordt het beter.

@Wil_Ree Zou jij als hoofd-tester nog wat toelichting met plaatjes willen geven?

Wauw hoofd-tester. :grinning_face:

Helaas geen EV meer maar dit belooft heel veel potentie te hebben icm Slimladen!

Is inderdaad een geweldige toevoeging. Tilt SlimLaden naar een next level. Nu volwaardig EMS systeem.

Foto’s volgen nu erg druk met andere zaken die dit weekend zijn blijven liggen.

Maar als je al aan de gang wil, twijfel niet het meeste is vanzelfsprekend. Overigens is bij mij alles al gekoppeld dus heb niet de plaatjes van de nieuwe setup pagina. (Maar ik denk dat jullie daar wel uit komen)

Misschien ka je de elektrische fiets er ook mee managen. Dan kan je toch mee genieten van al dit moois

Ik gebruik nu de web app, omdat de ondersteuning van de andere ophoudt.

Draai dit op Android

Werk ik al jaren mee :zany_face:

Ik weet nog niet of ik de EV optie daadwerkelijk ga gebruiken, want op dit moment schakel ik ook mijn 3-Fase SMA zon-omvormers/dimmen icm SMA-energiemeter via de Modbus-app ism met de laadpaal-app icm P1-meter en een flink aantal ingewikkelde Advanced Flows.

Bij negatieve financiële opbrengst terugleveren dimt hij mijn zon-omvormers naar 0,1% (gem. 35W) op het Net-aansluitingspunt en bij auto opladen naar 1% (gem. 350W). Hierdoor gaat het opladen (stroom limiet) steeds 1 A hoger per 2 minuten (>450W via advanced flow) totdat de zonnestroom op is (<250W terugleveren P1 meter) ism de Chronograph-app. Langzamer laden gaat wel direct ivm inkoop stroom vermijden.

Mocht er weinig zon zijn, maar wel overschot schakelt de laadpaal over van 3x8A naar 1-Fase 24A (inclusief bewaking Fase 1 <40A in mijn geval). Met de beperking van 1x per 5 minuten schakelen ism de Chronograph-app.

Oké. Even mijn ervaringen en hopelijk dat het jullie helpt bij het configureren. Wel vooraf alvast de opmerking dat ik alles handmatig geconfigureerd heb omdat ik alles ingesteld heb met een van de eerste beta versies. Gaandeweg heb ik met Roedi dit weekend getest en terugkoppeling gegeven, hebben we nog via Meet een en ander bekeken en weer nieuwe versies.
Er is nu een workflow die je stapsgewijs door het installatie proces leidt. Maar daar heb ik dus geen foto’s van omdat deze er nog niet was toen ik het geïnstalleerd heb.

In elk geval Els je in het ev menu kijkt kan je de installatie wizzard opstarten

Volg de stappen en als je een Alfen paal heb heb je mazzel, die staat er al in (deze instellingen werken voor de Alfen eve single pro uit 2019)
De paal moet dus wel al beschikbaar in homey zijn. Twijfel je over de gekoppelde capabilities, mij heeft developer tools van homey veel geholpen bij het inzicht.

Ook de auto kan gekoppeld worden. Wel zo mooi dan kan je SOC uitlezen en die gebruiken in je laadsessies.

Als alles gekoppeld is krijg je in de laatste stap zoiets. (Negeer het rode kruis, dat is inmiddels opgelost.)

Daarna kan je het volgende zien in je ev menu in de app.

Als je onderaan op de knop klikt voor de inrichting krijg je Zoiets
(Dit zijn de werkende instellingen voor de Alfen paal icm tesla model y)

Hier je laaddoel instellen in Soc percentage of aan te vullen kWh’s. Bij het streepje moet nog de huidige Soc komen te staan (staat er nu niet, is nog bug. Wellicht staat het er wel als je auto ingeplugd is maar kan ik nu niet testen

Hier kan je de tijd instellen wanneer klaar.
Als je op het pijltje onder klikt komt er een weekplanner.

Vul hier de tijden in dat je wilt dat het laden klaar moet zijn (negeer mijn invoer die ik gebruikt heb voor de test, gebruikelijk zijn dit ochtend tijden dat je naar werk gaat. Dus bv ma-vr 7:00 en weekend 10:00) het laadplan zal proberen voor deze tijden klaar te zijn

Nog twee knoppen die handig zijn
Boostladen (voor “oh shit auto is bijna leeg en ik moet ineens over een uur weg en slimme laden
Wil pas over over twee gaan laden, dus full speed laden naar het ingestelde laaddoel)

En de knop volgende vertrektijd. Daar kan je de planner mee overrulen. Soms wil ne niet om 7:00 de auto vol hebben maar al om 6:30. Dan kan je eenmalig de weekplanner overrulen. Daarna gaat de weekplanner weer bepalend zijn. Let op kan ook een later tijdstip zijn als de weekplanner aangeeft. Bijvoorbeeld normaal 7:00 naar werk, maar heb een dag vrij en auto pas nodig om 12:00. Dan kan de planner naar nog goedkoperei blokken kijken tussen 7:00 en 12:00.

Verder nog een wissen knop om de eenmalig ingevoerde klaar-voor-tijd te wissen

En dan nog wat zaken om de bijvoorbeeld de samenwerking met het laadplan voor je thuisaccu te regelen. (Vanzelfsprekend)

Ook het laadplan. Is bij mij nu Greg omdat de ev dus niet ingeplugd is. Laadplan wordt gemaakt zodra je inplugt.

Succes en deel je ervaringen

@Roedi_de_Lion Laadpaal verwijderen (apparaat monitor) vond ik eerst niet. Alleen toevoegen en bewerken.

Toch gevonden. Verwijderen staat helemaal onderin. Onder Profiel per kwartier.

Ik ga hem toch proberen, want hij regelt alleen de laadpaal aan/uit. Al mijn advanced flows blijven dus werken zoals ze afgelopen jaar al deden.

Info van/uit de EV’s zijn bij mij erg langzaam bij de opstart. Het zou mooi zijn als ook de tweede auto (andere soc-data koppeling, kleinere accu) herkend wordt. :upside_down_face:

Ah leuk!

Daar begint het gedonder al. (Ik dacht het al).
Heb je het werkend, willen ze hun fiets kunnen laden via ev-laden. Of een tweede auto, of een tweede laadpaal enzovoort enzovoorts

Maar zou zeggen eerst maar even de stabiliteit van de huidige mogelijkheden (en dat zijn er al heeeel veel) binnen de bèta analyseren lijkt mij.

Oja @Roedi_de_Lion. Er was nog een kanttekening als je je laadpaal als kritisch apparaat hebt geconfigureerd. Dat mag niet. Attendeert de installatie wizzard je daarop of moet dat nog vermeld worden (bij deze dan)

En even voor de record, ik heb mijn eerste 3 oplaad sessies gisteren volbracht :partying_face:

Heel mooie toevoeging, dat EV-laden! Heb het nog niet getest, en weet ook niet of het voor mijn use-case al direct goed gaan werken, maar de vingers jeuken. :wink:

Paar zaken die zo snel bij me opkomen;

1. Ik heb een Zappi laadpaal en die kun je niet puur aan-uit zetten, maar werkt met drie standen:
    a) OFF => Uit
    b) ECO => Dan laadt 'ie puur met overtollige zonne-energie, maar altijd minimaal met 1,4 kW
    c) ECO+ => Dan laadt 'ie puur met overtollige zonne-energie. Is er geen 1,4 kW over (dat is het minimale dat een auto nodig heeft), gaat 'ie dus uit.
    d) FAST => Op volle snelheid laden (11 kW)

Om de EV-laden optie geschikt te maken voor Zappi-laders zal deze besturing, die dus niet simpel aan/uit-is, ook ingebouwd moeten worden. Helemaal mooi zou zijn dat wanneer het algoritme met de ECO/ECO+ stand per kwartier nog slim kan bepalen of overtollige zonne-energie beter naar de auto-accu of thuisbatterij kan.

1. Wij hebben thuis twee elektrische auto’s. Via specifieke flows kan ik bepalen welk van beide thuis is aangesloten. Voor beiden is er een andere manier om de target SoC te bepalen. (En sterker nog, van één van beide kun je de live SoC uitlezen en dus stoppen bij dat percentage, de ander kun je niet live uitlezen en maak ik nu dus via flow berekeningen hoeveel kWh erin moet). De flows om exact te bepalen welke auto staat aangesloten, hoeveel kWh erbij moet, etc. zijn best complex en het lijkt me een paar bruggen te ver om dat gestandaardiseerd in de app te stoppen. Maar wellicht is het wel een mogelijkheid om live SoC en target SoC en target kWH via een flow te vullen. Dat kunnen mensen met twee elektrische auto’s er zelf wat logica omheen bedenken.

2. Ik zie dat je nu schema’s kunt maken. Bij ons is het qua thuis en op kantoorwerken wat onregelmatiger. Ik heb daar nu hetzelfde op bedacht: ik heb in de gang een knop en als ik die indruk zorgen flows ervoor dat de volgende dag de aangesloten auto om 6:00 vol is (geladen op de goedkoopste uren). Wellicht kun je zoiets nog overwegen, dat je met een flow het ingestelde tijdsschema kunt in- en uitschakelen?

Als ik op de een of andere manier kan helpen met meedenken of bepaalde eigenschappen van de Homey devices van de Zappi en mijn beide auto’s moet delen, laat maar weten!

Veel van dit soort zaken gaan eigelijk vanzelf als je de auto’s en paal kan benaderen via homey. Als je kan detecteren of de auto ingeplugd is, start het laadplan berekenen. Dan heb je dus geen knop in de gang nodig om te laden. En jouw laadpaal kan vast meer als dat je in de zappi app ziet. Je zou dat eens met developer tools van homey kunnen onderzoeken. (Of Claude)

Ook die van mij leek geen pauze stand te hebben. Maar wel een stroom sturing (ook niet beschikbaar in de Alfen app). Maar door de stroom op minimum te zetten gaat de auto vanzelf op pauze. Bij een andere paal zou dit wellicht een capability kunnen. Zijn die echt “pauze” aanstuurt. Maar dat is allemaal flexibel instelbaar binnen SlimLaden ev.

Wat wel een overweging voor de toekomst kan zijn is de auto besturen. Je kan eigelijk ook alles doen zonder de paal te intergreren in homey. Als je de paal alleen aan zet dan kan je start/pauze/stop en laadvermogen in de auto capabilities instellen. Maar mijn ervaring is dat dit minder mooi werkt als via de laadpaal.

Let wel op met de laadpaal. Een adertje
Onder het gras:
Als je de paal op moet starten met een laadpas dan start je daar dus een laadsessie mee. Als je dan in je besturing een capabilitie koppelt die “stop” stuurt eindigt de laadsessie. (Opnieuw opstarten vereist dan weer de laadpas) daar moet je dus een “pauze” capababilitie status kunnen instellen. Dat kon ik bij mij niet vinden dus heb ik het door stroomstoring gedaan. Bij een minimale laadstroom stopt de Tesla met laden (onder de 3500watt) en gaat hij ook in pauze.

Laden

pauze

(Geeft 5A aan maar in werkelijkheid 0A)

Let op de blauwe kabel deze geeft aan in blauw dat er gepauzeerd wordt)

Vol (laatste stukje is met 3x8A gegaan, vandaar de laadstroom instelling 8A aangeeft) In mijn geval volgt de auto dus wat de laadpaal geeft. En gaat de laadpaal onder de 5A dan gaat de auto vanzelf op pauze en pauzeert de laadsessie

Met andere worden, gewoon mee aan de slag gaan, ik denk dat er meer kan met deze app op het geniet van ev laden als je in eerste instantie denkt. Zeker als je auto’s laadpaal binnen homey toegankelijk zijn

Heb ook Claude nog even geraadpleegd. En zie dat de capabilities wel wat beperkt zijn voor de zappi. (Met name de read and write capabilities)

De capabilities van de Zappi laadpaal binnen Homey laten zich opsplitsen in Alleen lezen (Read-only) en Lezen & Schrijven (Read-Write).

1. Lezen & Schrijven (Read-Write / Bestuurbaar)

Deze capabilities kun je uitlezen, maar kun je ook via een Homey Flow of de Homey app direct aanpassen:
Capability / Instelling
Lezen (Status)
Schrijven (Mogelijke instelwaarden)
Laadmodus (Charging Mode)
Leest de actieve modus
Off, Fast, Eco, Eco+
Minimum Green Level
Leest het ingestelde % zonnestroom
0% tot 100% (per 5%)
Boost Status / Acties
Leest actieve boost status
Start Manual Boost (kWh/tijd), Start Smart Boost (kWh + tijd), Stop Boost
Vergrendeling (Lock Status)
Leest of de lader op slot zit
Locked, Unlocked
Maximale Laadstroom (Max Current)
Leest de huidige limiet
6A tot 32A
Fase-schakeling (Phase Mode) (Zappi v2.1)
Leest huidige fase-instelling
1-phase, 3-phase, Auto

2. Alleen Lezen (Read-Only / Sensoren)

Deze capabilities geven uitsluitend de actuele status en meetwaarden van de laadpaal door. Je kunt ze niet handmatig veranderen, maar wel gebruiken in Homey als Triggers (“ALS…”) of Condities (“EN…”):
Capability
Wat het meet / Mogelijke statuswaarden
Laadstatus (State)
Starting, Paused, Charging, Completed, Waiting for EV, Stopped, Fault
Kabel aangesloten (Plug Status)
true (Ingeplugd) / false (Losgekoppeld)
Actueel Laadvermogen (Power)
Vermogen in kW of W (bijv. 0.0 kW – 22.0 kW)
Stroom per fase (Current L1 / L2 / L3)
Amperage per fase in A (bijv. 16 A)
Spanning (Voltage L1 / L2 / L3)
Netspanning per fase in V (bijv. 230 V)
Totale Energiemeter (Total Energy)
Totaal geladen energie sinds ingebruikname in kWh
Sessie-energie (Session Energy)
Geladen energie in de huidige laadsessie in kWh
Groene stroom percentage
Percentage zonne-/windenergie in de huidige sessie (0% tot 100%)