Wil toch even een lans breken voor de developers die hobbymatig hele mooie dingen maken. Homey drijft in sterke mate hierop en dus verdienen ze wat mij betreft alle respect. Zonder hun was de homey een middelmatig product dat nog niet de helft van het aantal apparaten ondersteunt dat het nu doet. Robin heeft een uitgebreide bijdrage geleverd in een aantal projecten en is voor dit Sessy/PBTH project onmisbaar. Hij is geenszins verplicht om ons op weg te helpen, dus respecteer zijn keuze hoe hij zijn tijd gebruikt.
@Ricardo_Frederiks Ik heb maar 1 Sessy, dus niet representatief voor jouw situatie. Klopt het dat je verbruik niet goed gemeten wordt? Of lig niet goed doorgezet naar de XOM flow. Dat lijkt me een issue met de koppeling van de hoofdmeter zoals eerder hierboven gesuggereerd. Zelf heb ik ervoor gekozen om de P1 meter van Sessy niet te gebruiken, omdat die minder goed data aanlevert dan mijn andere p1 meter van Homewizard.
Van dit soort opmerkingen raakt mijn energie direct op. Jammer. Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel (van mijn vrije!) tijd ik besteed om apps zoals PBTH gratis aan de community te leveren. En dat doe ik graag, zolang ik er positieve energie uit kan halen…
Als ik er 1 flow in laat staan werkt het prima, maar het werkt niet met de tweede flow voor de tweede batterij. Dus je zult zien als jij ook een tweede batterij hebt, werkt het niet meer. Dus lijkt me niets met de P1 koppeling mis toch?
Begrijp me niet verkeerd, was niet zo bedoeld. Robin moet het natuurlijk zelf weten, als hij er niet op wil reageren. Maar als je iets groots aankondigt, en vervolgens krijg je vragen omdat het bij anderen dus niet werkt,ben je niet meer thuis. Dat vind ik een beetje jammer. Lijkt me logisch dat mensen vragen stellen aan de ontwikkelaar in dit geval
Verder alle respect voor Robin uiteraard.
Ik ben gedwongen om voorlopig de Sessy XOM maar te gebruiken, beetje jammer want met 1 Sessy had ik juist alles perfect lopen via Homey
(Ik heb zelf maar één accu en gebruik deze nieuwe functionaliteit nog niet, dus kan je niet uit eigen ervaring verder helpen, maar wel even meedenken……(ondanks dat je niet zo aardig was tegen Robin ))
Dat zijn niet de actuele waardes toch? Alleen voorbeeld waardes.
Als ik een flow probeer te debuggen voeg ik wat meldingen naar de tijdlijn of mijn logging app toe. Dus zet parallel aan die power instellingen van de accu’s eens een logging en volg op die manier eens wat er gebeurd.
Welke #Power gebruik jij in je flow? Ik neem aan de tag #Power uit de bijbehorende triggerkaartjes? Kun je dit bij beide nogmaals controleren?
Weet je echt zeker dat er geen ander flows actief zijn die de power instellingen van de accu’s aanpast? Hoe heb je dat gecontroleerd?
Heb je de tweede accu al op een meer eenvoudige manier een paar dagen goed werkend gehad?
Vaak zit de oorzaak van een probleem op een heel andere (vaak knullige) plek dan je verwacht, vandaar dit soort check vragen.
Heb je bij de instellingen van de accu’s (in Homey of van de Sessy’s zelf) een andere minimale waarde voor laad en lever vermogen ingesteld?
Zie je foutmeldingen in de logging van de sessy’s zelf?
Bedankt voor je al je briljante werk @Gruijter. De afgelopen dagen met de nieuwe ROI modus gedraaid op de Sessy’s. In totaal 6 draaien hier, maar pakken het allemaal goed op.
Vanavond aan de gang gegaan met de XOM modus. En als ik het zo zie draait dat ook goed.
Binnenkort wat verder mee spullen. Maar alle sessy’s draaien goed mee met deze modus. De last wordt netjes verdeeld, maar volgens mij kijkt ie ook naar de SOC, want sommige accu’s die wat voller zitten geven ook meer vermogen af. Petje af hoor!
Ja met behulp van een kWh meter van Home wizard en daar ook power by the hour aan gekoppeld.
Kan dan op de verliezen wat bij houden.
Heb ze nu 9 maanden ongeveer en 80-85% rendement gemeten met de kWh meter. Dat is dus inclusief standby van de Sessy’s. Voor 6 sessy’s is dat ongeveer 20-25 Watt standby.
Even tussendoor, hebben jullie ook dat de Sessy niet helemaal oplaad/ontlaad? Het laagste wat ik heb gezien is 9% en hoogste 97%. Ongeveer 4,5kW. Men schermde met 5kW bruikbare energie, maar daar valt dan wel wat aan af te dingen.
Verder laad hij bij mij niet aaneengesloten op, niet door het algoritme, maar omdat hij een overtemp van de inverter registreert. Raar, want hij hangt in een schuurtje waar de hoogste temp ongeveer 8 graden is en nu nog lager zelfs. Verder is er softwarematig geen vermogensbegrenzing ten aanzien van geluid. Na de vakantie gaan ze me helpen maar vroeg me af of iemand dit herkend?
Dit is de drift. Beloven ze bij Sessy al een half jaar op te lossen. Batterijen moet je een keer helemaal leeg trekken en dan weer vol, en dan is het tijdelijk weer even nauwkeurig.
Heeft te maken met de LFP accu. Die kan alleen leeg en vol goed aangeven als ze eens in de zoveel tijd dus ook echt leeg en vol gaan.
Ok! Hoe ontlaad ik hem dan volledig? Want hij stopt zelf zo rond de 10%. Opladen stopt ook vanzelf en dan is de status message: battery full.
Ik duik even in dat tweakers topic. Thx!
Overigens gebruik de (basic, HP16/19) ROI strategie en die ontlaad en laad een volledige cyclus. Afgelopen 2 dagen dan even niet vanwege te klein prijs verschil, maar normaal wel.
Iemand al een flow gemaakt die het laadproces triggered bij veel zonne-energie? Ik heb zelf een weerstation dat UVI en W/m2 registreert en denk erover om dat als trigger te gebruiken om laden te starten. Maar dan wel als hij minstens een paar minuten boven die waarde zit.
En voor ontladen iets tegenovergesteld
Het is gewoon een quick en dirty standaard flow, je kunt iets supers bedenken.
Maar dit werkt ook.
Als je start tijd in een paar voordelige uurtjes doet (als je dynamische tarief hebt) vaalt de test ook nog mee. Bij het ontladen wederom het tegen overgesteld.
Succes
10 procent is nu in jouw geval “leeg” en dus moet je nu opladen. Bij mij is het de ene keer bij 8 procent leeg, maar heb ook al wel eens 12 procent gezien.
Niet echt handig inderdaad. Zou ook graag gewoon van 0-100 procent hebben zoals het hoort!
Leg de klacht neer bij Sessy, ze doen er vooralsnog niets aan…
Dank! Ik denk dat ik het niet goed verwoord heb. Het probleem zit hem niet zozeer in de aansturing vanuit Homey. Ik kan gewoon handmatig hem op opladen zetten en de ROI flow disablen. Maarrrr het BMS grijpt dus in en schakelt het laden/ontladen zelf uit rond de 97% / 10%. Ik doelde op hoe laad/ontlaad ik volledig, zodat hij volledig benut wordt. Want naar ik nu begrijp zijn er ook gebruikers waarbij de batterij echt naar 100/nul gaat.
Wellicht is het handiger om over kWh te praten. De percentages zeggen niet veel als de startwaarde niet hetzelfde is. Het percentage is bij mij gekoppeld aan een waarde van 5,05kWh. Echter waarvan bruikbaar dus 4,39kWh als hij stopt op 97%/10%.
Ik ga sowieso met Sessy in conclaaf. Vind het ook raar dat hij niet constant kan opladen en tussenpozen neemt:
heb ik nagekeken, maar had ik al aangepast in mijn eigen alpha versie (als ik dat niet al had gepubliceerd komt dat dus met de volgende versie beschikbaar)
Volgens Twan is het maximale ontlaadvermogen aan de AC kant daadwerkelijk 1700Watt, maar kan het in sommige gevallen lager uitvallen. Ik heb de dagelijkse portal.sessy logs tot Juni 2023 teruggekeken, en bij mij komt het ontladen voor mijn beide Sessy’s niet boven 1550Watt (sporadisch haalt hij heel even 1590Watt). Ik zal daarom de default in PBTH weer op 1700Watt zetten, maar vul handmatig voor mijn eigen Sessy’s een waarde van 1600Watt in.