[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

@Dennis_Fokkema

Ik zie het ook nog niet. De Flow doet bij mij niet wat ie moet doen. Dan maar even terug naar Sessy’s eigen XOM. Die werkt direct goed

De Flow die ik eerder gebruikte werkte prima met 1 Sessy, maar met de tweede Sessy erbij en de nieuwe Flow werkt het gewoon niet.

We zullen wel wat over het hoofd zien, al lijkt de Flow niet heel moeilijk qua kans op fouten.

Gewoon geduld hebben. Het kost een paar minuten om bij te regelen. Als je in huis apparaten hebt die steeds aan- en uitgaan met veel vermogen (zoals een wasmachine, wasdroger, elektrische boiler) zal het onrustig blijven. Je kunt dan proberen de smoothing iets lager te zetten.

1 Like

Toch even benieuwd hoe ik de grafiek moet lezen, heb de ROI flow ingesteld met een verschil van 0,1 euro (10 cent).

Vervolgens zie ik dit als laadstrategie:

Is dit onderdeel van de geavanceerde berekening van de beste strategie? Maar dan zou er toch überhaupt nooit (maar) 4 cent verschil tussen laden en ontladen mogen zitten?

Wederom een mooie toevoeging Robin, de XOM flow werkt goed! Ik heb hem gelinkt aan de p1 meter van Homewizard. Heb de smoothing wat lager gezet (50) zodat hij iets sneller reageert. :+1: :+1: :+1:

2 Likes

Dat is niet de laadstrategie maar de prijzen van DAP. De ROI strategie zit in de batterij monitor (maar alleen voor HP2023)

1 Like

Thanks, ik merk dat ik nog niet helemaal scherp heb wat nou waar zit.

Al doende leert men (nou ja ik dan vooral) :+1:t2:

2 Likes

niewe test versie van PBTH 6.1.1: Power by the Hour | Homey

  • BAT: Improved XOM energy distribution over multiple batteries.
  • BAT: XOM smoothing defaults changed.
  • BAT: Max discharge default changed to 1550.

Voor zowel de ROI als NOM strategie moet de maximale ontlaad snelheid worden verlaagd. Het blijkt namelijk dat de gespecificeerde 1700 Watt aan de DC kant is, en daar maximaal 1550 Watt van overblijft aan de AC kant. Dat betekend dat de Sessy langzamer ontlaad dan waar in de algoritmes rekening mee is gehouden. Voor bestaande BAT apparaten moet je dit handmatig aanpassen in de instellingen. Voor nieuwe apparaten die je aan Homey toevoegd wordt de juiste waarde al ingevuld.

Verder wat XOM finetunings mbt vermogensverdeling als je meerdere Sessy’s hebt waarvan er 1 bijna vol/leeg is.

@Fred6

Heb jij ook meerdere batterijen dan!?

De nieuwe XOM flow blijft bij mij raar doen. Dan gaat de ene accu de andere opladen en ook nog eens terug leveren naar het net. Ook na een aantal minuten blijft dit zo :frowning:

@Gruijter

Met pbth 6.1.1 krijg ik dit… er is bijna geen vraag, toch leveren de batterijen en dus terug naar het net…

Goedemorgen, dank voor de update.
Klopt het dat het vermogen dan op 2 locaties aangepast dient te worden ?
In de Sessy zelf (in de Homey app) en in de ‘Thuisbatterij monitor’ (PBTH) ?

Welke #power variabele heb jij gebruikt in de flow? Kan daar mijn probleem zitten?

Weet je dit zeker? Ik heb dit een tijd geleden bij Sessy support nagevraagd en toen het antwoord gekregen dat het aan de AC kant is, het door Sessy gerapporteerde vermogen is dus ook het vermogen aan de AC kant. Dat komt ook overeen met de laad en ontlaad tijden (* vermogen = energie ingestopt = 6,1 kWh bij laden en 5,2 kWh bij ontladen). ( zie ook hier: Bekijk reactie - Het Sessy thuisaccu verzameltopic - Duurzame energie en installaties - GoT).

Het viel me al op dat je in het BAT device het efficiency verlies van het Sessy vermogen aftrok (hierdoor is het vermogen volgens mij niet juist en daarmee ook niet de “laden totaal” en “ontladen totaal” en geld berekeningen. (Ik heb daarvoor een 2e BAT-summarizer draaien zonder efficiency verliezen, die geeft netjes 83% efficiency (ontladen totaal / laden totaal)))

Dat klopt. Maar die komt bij mij nooit boven 1550Watt. Dus…

Bij mij 1650.

Maar doelvermogen is wel AC kant.

Blijft nog wel mijn constatering staan dat je het ingevoerde verlies aftrekt/optelt van het door Sessy gerapporteerde vermogen in je BAT device, wat volgens mij niet juist is…. :thinking:

@Gruijter

Zojuist de #power nogmaals gehangen in Sessy 1 en Sessy 2 flow.
Nu lijkt het iets beter te gaan echter net een test gedaan, ik vroeg 3kW vermogen, Sessy 1 leverde de maximaal ingestelde 1500W, Sessy 2 deed niets… terwijl ze beide ongeveer 26% zijn momenteel…

Waar kan ik nog zoeken?

Bij lage vermogens levert nu juist wel Sessy 2 (80W), terwijl Sessy 1 niets levert…

Ik dacht dat ik dat al had aangepast. Zal er nog eens naar kijken.

Raar. Onduidelijk voor mij hoe het nu zit met die vermogens. Als ik mijn sessy op 1700W zet, komt er maar 1550 uit (gemeten met een plug, en wordt ook zo door Sessy gerapporteerd).

Edit: ooknff op de Sessy portal gekeken:

Voor mij ook, daarom ook nagevraagd (t/m Twan aan toe, misschien kun jij dat via je contacten ook nog eens doen). Alleen doelvermogen 1700 ontladen haalt het bij mij (net) niet. Alle andere vermogens komt ingestelde doelvermogen en door Sessy geleverde vermogen overeen en geven qua berekeningen die ik er vervolgens op doe een goed beeld.

@Gruijter

Robin, ik zou het fijn vinden als je me toch wat kunt helpen. Volgens mij worden de waardes niet geupdate en daarom werkt het niet, alle waardes blijven zo staan zie onderstaande…

Hi Ricardo
Ik heb momenteel andere prioriteiten buiten mijn Homey hobby. Ik adviseer je om gewoon de standaard Sessy NOM aan te zetten als het je met Homey niet lukt.

Werkt de XOM flow ook de andere kant op? Dus als je bijv X W uit je panelen krijgt dat de Sessy wordt opgeladen met de beschikbare zonnestroom?

Oke jammer dat je zo reageert.

Laat maar zitten.

@Fred6 wellicht wil jij wel even met mij meedenken?