[APP][Pro] SESSY Thuisbatterij (NL)

Bedankt, was me nog niet opgevallen dat de startdatum niet gelijk waren.

Dit verklaart een hoop.

1 Like

Sinds enkele maanden is het mogelijk (vooralsnog alleen via Frank Energie) gebruik te maken van ā€˜onbalans’ tarieven (voor het (ont)laden van thuisbatterijen).
Heeft iemand een idee hoe je dat in flows mee kan nemen (de prachtige PBTH app beschikt volgens mij nog niet over de onbalans tarieven)?

Bij onbalans handel doet de Homey niets in de aansturing; die gebeurt dan namelijk door FrankEnergy. Homey logt dan alleen wat er gebeurd met de accu’s, en PBTH kan bijhouden wat de verrekening is met met de Day Ahead prijzen (=maandelijkse factuur obv je hoofdmeter).

Ik gebruik Homey op dit moment wel samen met FE onbalans om het maximale vermogen op de hoofdzekering in toom te houden. Die beveiliging zit namelijk nog niet in Sessy zelf.

1 Like

Het is mij (nog) niet gelukt om via PBTH bij ge houden wat de exacte kosten zijn bij FE op basis van day ahead prijzen, gezien het verschil van inkoop vergoeding bij inkoop en terugleveren. Hoe is dat het beste in te voeren in PBTH?

Ja, dat is wel een moeilijke. Weet nog niet of/hoe ik dat kan implementeren. Ik gebruik nu zelf een gemiddelde opslag.

2 Likes

Dus de hoogte van de onbalans vergoeding is niet beschikbaar in Homey? Of wordt die verwerkt in de actuele stroomprijs die via de app van Frank Energy wordt doorgegeven?

nee, want die bepaald Frank Energy op volstrekt ondoorzichtige wijze :wink:

2 Likes

Ik ben even in de ā€˜onbalans’ materie gedoken. Gaat grotendeels ā€˜boven m’n pet’, maar wellicht zijn de data die Tennet real time publiceert (als indicatie?) bruikbaar (voor toevoeging aan PBTH?; de ā€˜middel prijs’ wijzigt ieder kwartier en is mogelijk de prijs die bijv. Frank Energie gebruikt): https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/transparantie-nederland/balans-delta
API is beschikbaar: https://www.tennet.eu/registration-api-token (geen idee wat de voorwaarden zijn).

Je blijft zitten met de kosten/vergoedingen die FE gebruikt niet duidelijk zijn.
Tennet heeft z’n sturende data maar daar moet een FE dan nog weer op reageren, en wat men er aan heeft kunnen doen (vermogen) wordt achteraf berekend.

Als ik deze flow wil instellen krijg ik geen NOM maar:

iemand een idee welke ik moet hebben?

NOM heet al een tijdje XOM omdat je nu een offset kan instellen die niet nul hoeft te zijn.

Nieuwe versie 2.5.0 is klaar om getest te worden: Sessy App for Homey | Homey

• Added Homey total imported/exported energy capability.
  • Added Sessy inverter current capability (fw>=1.8.1).
  • API discovery endpoints update.

Hiermee worden nieuwe features van Sessy ontsloten, en is de app voorbereid op de aankomende nieuwe Homey Energy functionaliteit.

3 Likes

Nieuwe versie 2.6.0 is klaar om getest te worden: Sessy App for Homey | Homey

• Homey class migration to Battery/HomeBattery

Hiermee heeft Sessy de eerste app die al klaar is voor toekomstigeThuisbatterrij functionaliteiten binnen Homey Pro :tada:.

3 Likes

You’re welcome, Sessy! :wink:

Ik zie de Sessy niet verschijnen in het Energy tabje. Ik heb 2.6.0, en de app herstart.

Homey Energy moet nog ondersteuning gaan krijgen voor thuisbatterijen. Tot die tijd zijn ze verstopt in het overzichr.

1 Like

Ik heb vandaag de nieuwe beta geactiveerd om Homey Energy uit te proberen.
Mijn huis heeft zonnepanelen die met Enphase micro-inverters zijn uitgerust, en ik heb die tot dusver niet in Homey Pro kunnen opnemen. Ik heb echter ook een Sessy, en heb de 220V van mijn zonnepanelen hierop aangesloten omdat de Sessy hiervoor een interne P1 meter heeft. Mijn vraag is of de Sessy App zo uitgebreid / aangepast kan worden dat deze PV P1 energie meter gebruikt kan worden in Homey Energy als de meter voor de zonnepanelen?

Nee dat gaat helaas niet zonder de Sessy app flink te verbouwen. Normaal gesproken hebben je panelen hun eigen meter met bijbehorende Homey app.

Nee dat gaat helaas niet zonder de Sessy app flink te verbouwen. Normaal gesproken hebben je panelen hun eigen meter met bijbehorende Homey app.

Dat is jammer want het zou een extra voordeel van de Sessy zijn.
Enphase is een drama om in Homey te integreren; er is de Zonnepanelen app maar er al meer dan een jaar is er geen update meer en de ontwikkelaar geeft geen antwoord op vragen uit de community. Dus dat is een dood pad voor mij en vele met mij.
Ik zal gaan zoeken naar een andere oplossing met een power meter die eventueel wel te configureren is als zijnde de meter voor zonnepanelen.

1 Like

Misschien kun je iets doen met een virtueel device op Homey?

Ik heb het zelf niet geprobeerd, en het is wellicht wat complex om in te richten, maar je kunt bv naar deze apps kijken: