Er zijn heel veel wijzigingen onder de motorkap, dus het zou fijn zijn als wat mensen hem willen testen.
Zorg dat je de laatste firmware op Sessy en de P1 hebt geinstalleerd. Op dit moment is dat versie 1.5.3.
Je bestaande homey apparaten en flows worden gemigreerd. Maar mocht je een frisse start willen maken zodat toekomstige updates ook goed blijven werken, dan is dit het moment om je Sessy’s en P1 opnieuw te koppelen aan Homey.
Wijzigingen:
Nog eenvoudiger toevoegen van Sessy en P1 in Homey, en automatische discovery op basis van mDNS.
Gebruik van mDNS in je lokale netwerk. Het dongel serienummer kan nu worden gebruikt om wijziging van IP adres automatisch te verwerken. Vooral voor mensen die niet weten hoe ze hun Sessy of P1 dongel op een vast IP adres moeten zetten is dit een life saver
Ondersteuning van de nieuwe XOM instelling. Dit is alleen van toepassing als je de Sessy NOM/XOM besturingsmodus gebruikt, en dus niet als Homey in besturingsmodus staat.
Ondersteuning van de nieuwe, zeer uitgebreide slimme meter (P1) informatie.
Je kunt vanuit een flow nu een reboot commando geven aan de Sessy of P1 dongel. Kan soms handig zijn
Geinstaleerd, voor je test. We gaan het monitoren, zag reeds dat je in je flow kunt kiezen voor de dongel reboot (zowel van P1 als de Bat.
en op de P1 dongel de nieuwe XOM setting
Ah, komende donderdag komt mijn Sessy, mooie timing
Blijft de mogelijkheid voor ingeven IP-adres als de app niets vindt met mDNS? Ik weet niet zeker of de discovery goed werkt richting IOT-VLAN. Gaan we donderdag ontdekken vermoed ik , maar is vooraf goed te weten dat die fallback aanwezig is.
Vwb * Ondersteuning van de nieuwe XOM instelling. Dit is alleen van toepassing als je de Sessy NOM/XOM besturingsmodus gebruikt, en dus niet als Homey in besturingsmodus staat.
Heb je een voorbeeld flow hoe XOM het best tot zijn recht komt?
Hallo, heer Gruijter, sinds kort heb ik een Homey pro 2023. Ik had gelezen dat dit De applicatie was voor newbies. Ik heb inmiddels veel gelezen op dit forum en ik moet zeggen, ik voel me digibeet in plaats van newbie. Het duizelt mij en ik ben erg bang iets verkeerd te doen waardoor dingen niet meer of niet goed meer werken. Heb 3 Sessys laten installeren.
Maar wil er efficiënter gebruik van maken, ga 8 november naar een dynamisch contract (Zonneplan). Wil meer controle over de Sessy’s, dus laden op “voordeliger” tijden en gebruiken op momenten dat de stroom duur is. Heb verder een EV die ik liever niet wil laden op de Sessys. Mijn idee was zowel de Sessys als de EV laden op voordeligr tijden zonder dat de EV energie “snoept” van de Sessies. Zou u mij hierover advies kunnen geven? Heb de Sessy Homey app op mijn gsm geïnstalleerd, het P1 gedeelte nog niet omdat ik bang ben iets verkeerd te doen. Hoor graag van u.
Vrgr Aad van Breugel
De Sessy is geïnstalleerd. Werkt naar behoren (voor zover er iets te beleven valt met laden/ontladen met de huidige omstandigheden . Gelukkig scheen vanmiddag de zon nog even, dus even kunnen laden, en tijdens de dure uurtjes na 18:00 even kunnen ontladen (via NOM)).
Vanavond de Sessy dongles via vaste verbinding aan netwerk gehangen en naar IOT VLAN gebracht. Ze kunnen elkaar wel zien en hebben wel verbinding met de cloud/portaal van Charged (alles werkt). Ook vanuit normale LAN kan ik ze benaderen.
Daarna de homey app geïnstalleerd en de devices proberen te koppelen:
Met de productie versie (1.0.9) kon ik niet verbinden via IP-adres met de Sessy Dongle (foutmelding) en de P1 kon niet gevonden worden (ook geen mogelijkheid daarna voor ingeven IP-adres).
Daarna de nieuwe testversie (2.0.0) geïnstalleerd. De Sessy Dongle kan prima geïnstalleerd worden via IP-adres. De P1 dongle wordt niet automatisch gevonden, daarna netjes scherm voor ingeven IP-adres. Daarna volgt foutmelding (Error HTTP request failed Status code: 404). Zie diagnose rapport: 46f13cf0-957e-44b4-b570-c3a72774c6d4
@Gruijter hoop dat je daar wat aan hebt en nog een tip hebt of iets in de app kunt aanpassen
@Gruijter Laat maar, ik heb het al werkend. Op één of andere manier was de firmware op de P1 dongle weer terug op 1.5.0 .
Vanochtend na installatie van de Sessy de firmware op beide dongles toch echt een update gegeven naar 1.5.4. Maar dat was via WiFi. Vanavond de dongle via ethernet aangesloten en net stond de firmware weer op 1.5.0…Het zal toch niet dat je daardoor opnieuw de firmware moet bijwerken? Of dat de WiFi en ethernet een gescheiden systeem zijn met eigen firmware??
In ieder geval, de P1 dongle werkt zonder mDNS
Het zal ermee te maken hebben dat je app probeert de nieuwe P1 api te openen ( /api/v2 /p1/details). Die is pas beschikbaar vanaf firmware 1.5.2. Misschien kun je de foutmelding daarop aanpassen?
@A.C_van_Breugel Welkom!
Vrees niet als je het nu even niet ziet zitten . Zoals met alle nieuwe dingen moet je een leercurve door. Bij Homey gaat het leren gelukkig snel, en kun je in no-time dingen waar je blij van wordt. Maar je zult wel tijd moeten investeren. In dit Homey community forum staan diverse topics die beginners daarbij helpen.
Dus advies 1: gebruik de zoekfunctie in dit forum!
Maar mbt de Sessy app: Gezien je beginner status adviseer ik je simpel te beginnen. Ik zou een voorbeeld flow voor je kunnen maken voor wat je wilt bereiken:
Maar ieder huis / installatie is anders, dus mijn vraag aan jou is:
Is je EV lader al aan Homey gekoppeld? Zo ja, met welke app?
Heb je in Homey de beschikking over met hoeveel vermogen (Watt) je autolader aan het laden is?
Hallo Robin, dank voor de reply! Ik ga met zonneplan in zee en heb gekeken bij de apps voor de Homey, maar krijg de indruk dat deze alleen voor de zonneplan zonnepanelen is en die van mij liggen al bijna 12 jaar en zijn niet van zonneplan. Ik zie in de laadpaal app van Zonneplan dat als de auto laadt, dit met 3.7 kwh is, gisteravond stond deze op 4200 nog wat, dat was met het gebruik van het huis erbij. Ik heb 1 fase en dan is 3.7 kwh het hoogst haalbare om te laden. [Vindt dit niet erg, doe liever niet aan snel laden om de accu te sparen en 350 km bereik op 70% is voor mij meer dan voldoende.]
Overigens heb ik momenteel een probleem, de groep schakelaar van de pv installatie klapt er regelmatig uit resetten haalt niet veel uit. Afgelopen 12 dagen is dit niet gebeurd maar vandaag heb ik deze 5x gereset. Zal electricien bij moeten komen denk ik.
Nogmaals dank voor je antwoord en je aanbod om een flow te schrijven, [stel ik zeer op prijs].
Fijn weekend.
Aad van Breugel
Er was inderdaad geen S/N en/of wachtwoord ingevuld, ik had denk ik te snel gelezen dat dit alleen nodig zou zijn voor XOM.
Firmware is wel up-to-date
Ik ga nu S/N en wachtwoord invullen en Homey herstarten