[APP][Pro] SESSY Thuisbatterij (NL)

image
router info

Welk firmware level zit in je Sessy?
En wat krijg je te zien als je deze url opent (binnen je huis):
http://192.168.1.212/api/v1/power/status

image
versie 1.5.1

status ok

Dat ziet er allemaal normaal uit. Welke Homey hw versie en firmware gebruik je?

En voor de zekerheid toch maar je beide firmwares op je Sessy opnieuw installeren via

http://192.168.1.212/update.html

Homey Model - Homey Pro (Early 2019)
Versie - 10.0.1 (auto update staat aan)

Ik zie dat mijn wifi punten (Google mesh) wel een ander adres gebruiken 192.168.86.xx
Maar aangezien de PC op het bekabeld 192.168.1.xx tak zit zou dat geen probleem moeten zijn om de Sessy’s te vinden…

Sessy fireware update doe ik vanavond nog een keer via de URL.

Alls geupdate (P1 en Accu’s) stonden al op 1.5.1 versie
App van Homey verwijderd en overnieuw geinstalleerd
aparaten overnieuw proberen toe te voegen met zelfde naam en ww als via de url…
helaas zelfde melding

Ik heb nagenoeg de flow van de ROI overgenomen, ik denk alleen nog net een tikkeltje efficiënter aangezien hij nu niet perse beide (hoog en laag) prijzen hoeft te controleren in elke situatie.
Ik krijg alleen de hele tijd een dubbele push-notificatie. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen of eventueel optimaliseren?

De flow is als volgt:

1 Like

Dat komt omdat meestal een paar minuten na een prijstrigger de trigger nog een keer wordt gestuurd.

Nou het gaat niet zozeer om de prijstrigger. Ik krijg namelijk in mijn flow alleen een melding als de laadmodus verandert. En ik krijg er ook 2 binnen enkele seconden van elkaar of zelfs tegelijk.
Ook als ik gewoon zelf de sessy’s uitschakel, volgt de dubbele pushmelding binnen een paar seconden.

Ah, ook dat zou kunnen. Als Homey vanuit stilstand de opdracht geeft om te (ont)laden veranderd in Homey de laadmodus. Maar 10 seconden later rapporteerd Sessy weer aan Homey dat hij nog stilstaat, en dus veranderd de modus in Homey weer. En als Sessy weer wat later echt begint aan (ont)laden veranderd in Homey de status weer mee.

Wat omslachtig, maar dat heeft te maken met hoe de API op Sessy werkt.

1 Like

Dank voor de uitleg. Is hiervoor een work around / aanpassing te doen in mijn flow zodat ik wel gewoon 1 melding krijg?

Een ander puntje, ik heb vandaag de hele dag deze flow aanstaan en hij begon net ineens om 14.00 en 15.00 te laden, terwijl hij 13.00 oversloeg. En verder waren vandaag in de vroege uurtjes juist de goedkoopste te vinden, die hij gelukkig wel 2 uur lang meepakte. Enig idee waarom hij dat zou doen?

Na een tijdje de NOM van Sessy zelf gebruikt te hebben, hebben we sinds gisteren deze Homey ROI flow ingevoerd en in gebruik, ik heb alleen nog niet helemaal door welke laad/ontlaad schema’s er gemaakt worden.
Afgelopen nacht en vanmiddag heeft de Sessy zich volgeladen, afgelopen nacht tot 80%, vanmiddag tot 100%.
Tussendoor heeft ie een keer ontladen voor eenuurtje orzo.
Maar bv vanavond om 18.00 is ie niet gaan ontladen terwijl het op 1 na hoogste tarief van de dag is.
Duurt het een paar dagen voordat er een laadschema ingeregeld is, of kan dit ook een andere oorzaak hebben.

Update
Ik heb de Sessy’s aan Homey weten te koppelen…
door naast de bekabelde verbinding ook de Wifi verbinding actief te maken (192.168.86.xx)
Mijn idee / suggestie dat de APP wifi verbinding zoekt en niet bekabeld lijkt daarmee (helaas) correct.
image
Nu nog een leuke flow in elkaar zetten…

1 Like

@Wicher_koetsier
ik zou het bericht in je flow rechtstreeks aan de ANY hangen van het Laden en het Ontladen

1 Like

@DeKoetsier
ik ben zelf tamelijk nieuw en zeker geen expert
maar ik kwam een SysteemStatus tegen door via de URL naar je Sessy te gaan
http://192.168.1.120/sysinfo (vanuit Overzicht op de groene cirkel clicken)

Ga boven de cirkels in de tabel hangen voor extra info
kan zijn dat de Sessy dan geen cloud verbinding had…
is maar een idee van een nooby

@Marco_Nijenhuis

Dat had ik als eerste stap, maar dan krijg ik ze elk uur. Ik zou graag alleen mutaties ontvangen.

Ik ben ook aan het zoeken naar het veranderen van het gedrag van de Sessy wanneer de EV aan het laden is.
Op dit moment draait de Sessy op ROI strategie, dus daar heeft de EV geen last van, aangezien ze dan beide op het laagste tarief gaan laden.
Ik wil over een week of 2 gaan experimenteren met de Homey NOM strategie, en dan wil ik voorkomen dat het EV laden de Sessy leeg trekt.
Ik heb geprobeerd daar een flow voor te maken maar ik weet niet of ik op de goede weg ben, ik hoop dat er iemand mee kan kijken en evt tips kan geven.
Ik heb een Homey NOM flow aangemaakt
Ik heb een Homey ROI flow aangemaakt.
En als gevolg daarop heb ik de flow uit de bijlage gemaakt, met als uitgangspunt dat wanneer de EV aan het laden is, de Sessy overgaat op ROI, en wanneer de EV niet geladen wordt, dan NOM strategie.

Slim, ik zit ook te denken aan een slimme combi van NOM en ROI. De mix is lastig, maar zo kun je slim overschakelen en de flows puur houden.
Waarom doe je de trigger niet op het wijzigen van de laadstatus?

2 Likes

@Gruijter Jij ook al bezig met de nieuwe firmware 1.5.2? Kun je een tipje van de sluier oplichten over de nieuwe features die hier genoemd worden?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76683988

Is de P1 data uitbreiding genoeg om die als volledige p1 dongle te kunnen gebruiken (en dus evt andere p1 dongle te ontkoppelen)?

En die XOM modus? Is die ook aan te sturen vanuit homey (de X dynamisch instellen)?

In principe wel. Maar ik weet nog niet of/wanneer dat in de Homey app komt. De cloud versie wordt eerst over nagedacht.

Idem