Ok, og takk for kjapt svar. Da er det bare å se når det er oppe og går igjen ![]()
Så det er ikke bare oss kunder Avfall Sør lager kluss for nei…. ![]()
Ok, og takk for kjapt svar. Da er det bare å se når det er oppe og går igjen ![]()
Så det er ikke bare oss kunder Avfall Sør lager kluss for nei…. ![]()
Versjon 1.2.0 er nå public.
Denne versjonen er det…
Dessverre vil det være nødvendig for de som bruker IRIS å slette devicen og legge til på nytt. Jeg håper å kunne gjøre en forbedring senere som fjerner nødvendigheten av slik i fremtiden.
Det er fortsatt drøyt ti kommuner som ikke er støttet, men det er kommuner hvor det tilsynelatende ikke er mulig å finne en tømmeplan direkte basert på adresseoppslag, og som ofte bruker PDF som også er vanskelig å plukke ut informasjon fra.
I dashboard widget er det slik at når man skal koble den mot en device, så får man velge mellom samtlige devices i Homey, og ikke bare devices fra samme app. Dette er ikke en bug i appen, men i Homey. I stedet for å lage en hacky workaround valgte jeg å la det være slik, så vil det fungere som det skal når Athom fikser buggen på sin side.
Jeg aner ikke hva mulighetene er når du lager apper til homey. Men hadde det gått an å fått til en slags pdf parser, eventuelt støtte for kalenderoppføringer for oss i kommuner som ikke støttes?
PDF-parser tror jeg dessverre blir vanskelig. Men det finnes i hvert fall én app for generell kalenderstøtte: IcalCalendar | Homey
Hvis du lager din egen google-kalender eller noe med alle tømmeoppføringene, og linker IcalCalendar-appen opp mot den, så vil jeg tro at du kan bruke den for å oppnå tilsvarende varsling. ![]()
Da kommer neste spm: er det aktuelt å lage integrasjon mot iCal fra din app?
Hvis den iCal-kalenderen hadde vært generert av kommunen fra adresseoppslag, så skulle jeg absolutt vurdert det. Men hvis tanken er at noen andre uoffisielle kilder skal lage en iCal-basert kalender fra tømmeplanene til Gjesdal, slik at den kalenderen igjen kan integreres inn i appen, så er nok ikke det aktuelt dessverre. Det blir for usikkert over tid og lite robust. Da er det mye bedre om du heller bruker en eksisterende Homey iCal-app som den jeg lenket til over og trigger basert på eventene du legger inn der.
Det skal også sies at akkurat Gjesdal har nok ett eller annet API i Gjesdalstråden-appen for å hente noe informasjon om tømmeplaner basert på manuelt rutevalg, siden de tilbyr push-varsling i appen. Men om det er et API som bare sjekker “er det tømming i morgen”, eller om det faktisk gir en tømmekalender i retur, det vet jeg ikke. Jeg har ikke klart å finne ut av hvordan det fungerer, og siden det ikke er basert på adresseoppslag ville det krevd noen andre endringer i appen også, som jeg er usikker på om er verdt det for å støtte en enkelt kommune.
Hei og takk for super app.
Jeg fikk et lite problem med varsling av avfallstype som jeg lurer på om det lar seg gjøre å fikse på. Flow kjører kl 2000 og hvis det er 1 dag til avfallshenting, så varsler den at det er henting av “typer” i morgen. Så kjører ny flow kl 0800 og hvis det er 0 dager til avfallshenting, så varsler den at det er henting av “typer” i dag. Dette fungerer supert.
Problemet kommer når det er henting to dager på rad. Når varslingen kl 2000 da skal varsle for dag 2 så kommer avfallstypene som ble hentet tidligere på samme dag.
Oppdatering av datoer og antall dager til henting i appen blir hos meg oppdatert kl 0105, er det mulig å få til to oppdateringer pr dag? Da oppdatering også kl 1305? Da har jo dagens avfallshenting allerede blitt gjennomført og da er det jo 1 dag til neste henting hvis det er tømming to dager på rad.
Eventuelt er det noe annet jeg kunne ha gjort med flowen?
Mvh Jan K
Skjønner hva du mener! Den mest nærliggende løsningen er nok å legge til lokale tokens i flow-kortet. Skal få sett på det så fort jeg har anledning. ![]()
Ser ut som jeg var litt rask der. OG-kort kan dessverre ikke returnere tokens. Å oppdatere flere ganger om dagen er heller ikke et alternativ, siden appen ikke aner når hentingen skjer hos deg. Selv om den oppdaterer igjen på ettermiddagen, eller til og med utpå kvelden, så kan den ikke vite om avfallet har blitt hentet enda.
Jeg skal tenke litt mer på det.
Jeg har sendt en feature-request på Athom sitt github-prosjekt for å få tokens i OG-kort, men selv om de går med på det, ser jeg ikke for meg at det kommer til å skje med det aller første. Jeg tror en grei mellomløsning er å definere et SÅ-kort som kun “tokenizer” hvilke avfallstyper som hentes om N dager, slik at den tokenen kan brukes videre i neste kort. Da vil flyten bli noe sånn som:
Klokken er XX → Henting om N dager → “Tokenize” avfallstyper om N dager → Push-varsel/tidslinje med token fra forrige kort.
Hvis du er enig i at det virker som en fornuftig løsning, så skal jeg prøve å få lagt det til ganske snart.
Det kan vel være verdt å prøve. Takk for at du sjekker muligheten!
Noen plan om å implementere ROAF? roaf.no
ROAF er allerede dekket. ![]()
Versjon 1.3.0 er nå public.
Endringer:
Versjon 1.3.1