[APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️

Dat verschilt per installatie, bij mij was Solcast de slechtste. Maar goed, ik hou Solcast dan optioneel voor de liefhebber.

Solcast heeft even werk nodig om zo betrouwbaar mogelijk te krijgen. Het begint uiteraard met het invoeren van de ligging. Solcast zit in Australië. En daar liggen je panelen dus ideaal op het Noorden. (Andere kant van de evenaar) De kompasrichting kan dus een valkuil zijn omdat je de verkeerde kant zit op te rekenen. (Ik was er dus ingetrapt) Daarna is het een paar weken in de gaten houden wat Solcast voorspelt, en wat de werkelijke opbrengst was. En dat vervolgens de “Efficiency factor” aanpassen tot dat gemiddeld genomen de voorspellingen en werkelijke opbrengst zo goed mogelijk overeenkomen. Wat daarbij wel helpt is een Homewizard kilowattuurmeter tussen je omvormer. Deze is MID-gecertificeerd en geeft dus de werkelijke waarde. De data uit de omvormer zit er behoorlijk naast. (Althans bij de Solis omvormers waar ik bij kan wel)

Ik weet hoe het werkt ik zit hier nu al bijna 3 maanden mee te werken. :slight_smile:
Maar blind op Solcast vertrouwen doe ik niet bovendien bevalt mij de rate limit van 10x per dag niet. Deze gaat behoorlijk mis in de korte termijn bewolking waar we hier in Nederland mee te maken hebben. En precies dat is de zwakke plek van een paar uur vooruit “plannen” voor wel of niet op tijd de batterij laden of uitstellen.

Het blijft uiteraard een verwachting, en is geen keiharde waarheid. Dat is bij elke weersverwachting zo. KNMI geeft wel eens een code geel af, en dan zit je de hele dag in de zon. (En ik schrijf het uit voor de mensen die mee lezen)

In de tijd dat ik Solcast via een andere weg gebruikte haalde Homey net na middernacht data op. Dan vervolgens vlak voordat de zon opkomt. En dan de overige 8 beuren verdeeld over de rest van de dag. Meer in de ochtend dan de middag. De batterijen wil ik namelijk uiterlijk 17:00 vol hebben. Dus in de middag is de verwachting niet zo belangrijk. In de ochtend wordt er bepaald of ze stand-by kunnen, of dat elke Wattuur de batterij in moet.

Een weekje het systeem later leren. Bij mij en mijn moeder wordt in de nacht een hoog verbruik opgetekend. Terwijl het werkelijk rond de 240 en 127 Watt zit. Waar kan dat vandaan komen?

Ik gok vaatwasser. Maar leerproces gaat niet goed. Heb al bug gevonden.

Vaatwasser, wasmachine, Sunshower, er zijn inderdaad wel een paar dingen in huis die hem wel lusten. Maar die staan niet de hele nacht aan. En nu draaien ze overdag als de prijs het laagste is. Bugje dus. Ik wacht je update af. Alvast bedankt.

Grote update nu in test v3.17.0

• Experimentele Satelliet (Solcast achtig) feed (default uit, via settings battery policy)
  • “boven”-wind wolken detectie, op basis van locatie (long/lat). Via windrichting/snelheid wordt een verklikker station gebruikt om wolken samenstelling te zien, deze berekend dat wanneer dit dan de thuis lokatie aankomt zodat batterij eerder besluit te laden dan dat de planning op basis van Open-Meteo zou doen. Voorbeeld, thuis is Utrecht, wind is NNW dan zal de verklikker weerstation “Schilphol” pakken om de daar aanwezige wolken als te verwachten bewolking in de planning meenemen om bijvoorbeeld eerder te laden dan van te voren berekend.
  • Fallback van day-ahead prijzen. Populaire sites zijn regelmatig in de middag niet bijgewerkt met de prijzen van volgende dag (vorige week was dit erg laat).
  • Verbruik profiel correctie (bug fix), nacht verbruik was structureel hoger

Heb je een link naar de test versie? Ome Google heeft er wat moeite mee.

Op beide Homey’s geïnstalleerd.

PV correctie - ja
DP optimizer-ja

Bij mij Solcast aan met ongewogen mix - nee.
Systeem bij mijn moeder zonder Solcast (3 opstellingen)

Test/beta v3.17.2

• proxy server voor fallback ENTSO-E prijzen
  • Battery policy planning fix
  • “Boven winds” informatie bron probleem opgelost als er geen windsnelheid bekend is

test/beta (v3.17.4)

• cpu en memory verbeteringen
  • KNMI wolken correctie op Open Meteo bewolkingsverwachting die erg pessimistisch was

P1 connection lost

Hi,

It seems my P1 meter chaned IP address (automatically??)

It was set at 192.168.31.13 and it now changed to 192.168.31.245.

My Homey’s IP: 192.168.31.155. They are therefor both in the same range/network.

This is visible in the Homewizard app:

Changing the ip in Homewizard, doesn’t help. The P1 meter remains “unavailable”.

I already restarted the app and Homey itself. No change

Since I am not home right now, I cannot reset the P1 meter itself (right now).

What can I do to remedy this issue?

Thank you!!

BTW: same issue in HomeAssistant; no connection :thinking:

Herstart je access point waar je P1 mee verbonden is.
mDNS zal wel overhoop liggen. Dit is buiten mijn macht, app en Homey.
Tips in eerste post, zet je ip’s vast in de DHCP server van je router dan bespaar je je zelf deze ellende.

Zal ik proberen! Bedankt!

test/beta v3.17.6

• EMCWF model toegevoegd (oude variant was al verwijderd, nu vervangen door nieuwer model)
  • pv opwek werd gexporteerd in het goedkoopste slot (bug) terwijl later dit wel geladen werd (economisch niet gunst)
  • Batterij slijtage kosten worden nu meegerekend over all prijssloten

Ik heb hetzelfde probleem, het lijkt met de update niet te zijn veranderd. (Ook mijn verbruik zou rond de 150-250w moeten zitten ex vaatwasser etc)

ik heb de leerdata gereset maar dat lijkt ook niet uit te maken. Is het bij jou wel opgelost?

Verder echt een top app.

Ik zag ook geen verbetering na de update. Daarnaast is de batterij monitor voor mij niet de juiste oplossing. Dus ik heb het weer verwijderd.

Slim laden dynamisch sluit ook niet helemaal aan bij mijn visie. Dus ik zit nog te broeden op een aanpak. Ik denk bij voldoende zon verwachting mijn eigen flow. En bij onvoldoende zon over naar slim laden dynamisch.