ANWB Dynamische Energietarieven (adv) Flow maken

Wat ik even niet snap, hoe haalt het systeem de prijzen van ANWB dan op?

De kale marktprijzen die door alle dynamische leveranciers worden gebruikt zijn openbaar beschikbaar (ENTSO-E). Alleen de BTW, energiebelasting en de vaste opslag per kWh die de leverancier rekent, komt er bovenop.

Oftwel: de tibber prijzen zijn hetzelfde als de ANWB prijzen op een heel klein margeverschil na.

Hey,

Ik krijg mijn vaatwasser flow niet werkend - ws om dat ik nog wat moet leren over Homey en advanced flows. Ik dacht slim te zijn door de logic (Dank, Gruijter, post: ANWB Dynamische Energietarieven (adv) Flow maken - #31 by Gruijter) hierboven te hergebruiken. Maar nee.

Kan iemand ff meekijken?

Mijn 'setup & equipment ':
De logic hierboven maakt -denk ik- gebruik van een smart vaatwasser, maar die van mij is handbediend (programma instellen en deur dicht doen is starten).
Ik heb er een smart plug tussen zitten die de stroom van de vaatwasser af kan halen en er weer op kan zetten. Dat werkt bij deze vaatwasser (Ikea) prima, na stroom onderbreking gaat die weer door alsof er niks gebeurd is.
Ik gebruik een een smart home knop om de flow te starten en een variabele op ‘ja’ te zetten dat de vaatwasser op laag tarief wacht.

In het gebruik is het dus als volgt:
-1- Er staat stroom op de vaatwasser zodat ik het programma kan instellen ( & zeepblokje erin :slight_smile: ) en de deur dicht doe;
-2- ik wacht totdat ik de vaatwasser hoor starten (spoelen of zo, geluid) en druk dan op de smart home knop;
-3- de vaatwasser gaat uit en hij wacht totdat de flow de smart plug weer aanzet en het programma kan dan doorlopen;
-4- De flow zet de smart home plug aan tijdens het moment van het laagste tarief;
-5- als de vaatwasser klaar is dan blijft de stroom erop staan, bij deze vaatwasser gaat de deur vanzelf open als hij klaar is.

Huidig resultaat:
Stappen 1 tm 3 gaan prima (Klaarzetten - Vaatwasser), inclusief bijbehorende melding.
Stap 4 (START - Vaatwasser) gebeurt dus NIET.

Hieronder de flow, inclusief in de flow hoe je een klaar gezette vaatwasser met de smart home knop weer terugzet als je je bedenkt (Geannuleerd - Vaatwasser)

Heeft iemand een idee wat ik hier fout doe? (ik zit bij ANWB energie)

Dank alvast!
Philip

2 Likes

Is wel off-topic, maar vooruit…
Het kaartje ‘vaatwasser is ingesteld’ heb je nu als trigger (ALS) staan. Maar dat is geen trigger, het is een voorwaarde (EN). Dus deze als EN kaart achter ‘de prijs is veranderd’ zetten.

1 Like

Dank voor je hulp - het werkt nu!
Groet,
Philip

1 Like

Heb je daar een voorbeeld flow van :pray:

Wil Sessy gebruiken om stroom op te slaan in de winter voor warmtepomp en hybride auto. Bij weinig zon van zonnepanelen dan stroom kopen afhankelijk van uurprijzen van anwb.
De opgeslagen stroom gebruiken als de stroom duurder is in de avond.
Wie kan mij zeggen of ik dit kan bereiken met de app Power by the hour app?
Of dat er nog stappen ontwikkeld moeten worden?
En wat heb ik daar voor nodig naast een Homey Pro?
En waar kan ik kennis opdoen om de Homey Pro te kunnen gebruiken en software te installeren en eventueel te programmeren?

Jazeker kan dat. Zie het speciale Sessy topic: [APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

1 Like

Hoi Henk, als je de flow bedoeld voor de vaatwasser op laag tarief, dit is de mijne, gebruik ik naar tevredenheid:

Groet, Philip

Wat een fantastisch initatief en app, heel blij met de potentie (die ik nog niet helemaal bevat, maargoed
Ik heb hier toch een vraag over

Zelf heb ik nextenergie, die ook rond de 0,17c totale markup zitten, als ik de netto en bruto prijs bepaal

Echter vind ik met geen mogelijkheid het daadwerkelijke bedrag. Ik heb het tweakerstopic "het grote day ahead price topic, Jou ook bekend, gezien je zelfs genoemd wordt, als bron gebruikt. Ik heb de waardes uit dat excelbestand genomen welke daar genoemd worden ingevuld, maar die komen zeker niet overeen met de actualiteit. Homey geeft nu minimaal 3ct per kwh te veel aan. Huidige prijs is 0,24437 homey zegt 0,2726

Ik mis duidelijk iets, maar ik wil ook kunnen begrijpen hoe die markup bepaald wordt, inkoopkosten voor nextenergie zijn volgens datzelfde bestand 0,022, maar ook dat klopt niet als ik het invul. Ik zie de waarde van jou hierboven overigens ook niet terug dus ik kon ook niet backwards engineeren. omdat ik de precieze inkoopprijs niet vind (alleen afgerond via prijsindex.nl) Next en prijsindex geven dezefde waarden dus ik doe zeker wat fout in mijn homey input. Kun jij (of iemand anders) helpen?

1 Like

De energiebelasting is € 0,13165, tel daar de markup van €0,022 bij op, dan krijg je € 0,15365. Vul dat in als vaste opslag per kWh en volgens mij is het dan correct….

Zie hier voor een mooi overzicht van alle leveranciers en hun tarieven: Energieleveranciers | Enever.nl

1 Like

Dankje, ik was inderdaad de energiebelasting vergeten, en in mijn hoofd was die nog rond de 15 cent.

Top site ook, thx!

1 Like

@Torch1969 ik heb die bedrag ingevuld. Op deze site
https://enever.nl/ is het 0.340 en op mijn homey is het 0.3137, bijna elke dag anders van die inkoop prijs btw staat gewoon op 21%

Als ik 0,1805 invul komt het bijna wel overeen. Hoe komt dat dan?

Verdeling schema staat nog op prijsplafond 2023 werkt dat nog?

Dankzij je voorbeeld flow en uitgebreide uitleg is mijn vaatwasser nu ook slim. Bedankt!

1 Like

Ja hoor. Wordt gebruikt om je verbruik tov budget in procenten weer te geven. Staat los van de prijs.

Even checkvraag, je hebt wel een contract met dynamisch (per uur wisselend) tarief toch? Geen variabel contract. Omdat je het hebt over dat de prijs elke dag anders is. Verwacht je elke dag dezelfde prijs?

Goeie vraag maar die heb ik inderdaad.

Stroom staat nou op 0,1804 en de prijs komt overeen met die website.
Gas heb ik op 0,7671
En per dag stroom €-0,34
Volgend jaar weer uitpluizen. Moeilijke centjes. Waarom geeft die anwb app niet gewoon eerlijke prijs😄

1 Like

Sessy heeft als minpunt dat je slechts max 1,7 kWh eruit kunt krijgen.
Een waterkoker of koffiezet apparaat verbruikt meestal 2kwh.

Ik heb 2 Sessy’s (op 1 fase), dus geen probleem om ruim 3kW te leveren. De PBTH app distribueert automatisch het vermogen over de 2 accu’s.