Ik heb probleem met een Homewizard en een Daikin WP met een Altherma 3F watertank. Ben ook voorzien van zonnepanelen.
Ik heb een Advanced Flow gemaakt als huidige vermogen is kleiner als -3000 W dan stel de temperatuur in op b.v. 50 graden. Dit doe ik om natuurlijk zoveel als mogelijk eigen energie te gebruiken. Zie onderstaande flow.
De flow was vrij simpel te maken maar stuit tegen een probleem aan want de temperatuur wordt bereikt door de 3F verwarmingselement in de watertank en niet eerst door de buitenunit.
Dit zal vast wel iemand meer hebben gedaan en ook tegen dit zelfde probleem aan zijn gelopen. Wie kan mij hier mee helpen?
P.s. heb nog een flow meer gemaakt dat na 17.00 uur de tanktemperatuur teruggezet moet worden na 45 graden.
De buitenunit komt niet in actie, dus nooit nu ik deze flow heb aangemaakt.
Ik weet uit ervaring dat de buitenunit tot 55 graden kan verwarmen en boven de 55 graden gaat het verwarmingselement bij verwarmen tot 60 graden.
Ik heb AI ook gevraagd en mogelijk geeft de flow aan dat het snel moet gebeuren en dat is dan automatisch het verwarmingselement. Maar snel is niet nodig.
Ik denk dat je op zoek moet naar instellingen op je warmtepomp en/of watertank hoe je de temperatuur kunt verhogen zonder de elektrische elementen te gebruiken. En dan die kennis in je flow gebruiken. Bv dat je de temperatuur in de flow op 54 graden zet, omdat vanaf 55 graden de elektrische elementen ingeschakeld worden.
ChatGPT zegt: Vanaf welke warmwatertemperatuur schakelt de Daikin Altherma 3 R F de elektrische elementen in?
Bij de Daikin Altherma 3 R F is er geen vaste warmwatertemperatuur waarbij de elektrische elementen (back-up heater) altijd inschakelen. Dat hangt af van de configuratie en de bedrijfsomstandigheden.
In de praktijk geldt het volgende:
** Voor sanitair warm water verwarmt de warmtepomp de boiler normaal zelf tot ongeveer 55 °C zonder elektrische bijverwarming. *
** Als een hogere boilertemperatuur wordt gevraagd, bijvoorbeeld 60 °C (voor extra comfort of een legionellacyclus), dan wordt de elektrische back-upverwarming meestal gebruikt om van ongeveer 55 naar 60 °C te gaan. *
** Tijdens de legionellacyclus worden de elektrische elementen doorgaans ook ingezet om de vereiste hoge temperatuur te bereiken. *
Voor ruimteverwarming geldt eveneens dat de elektrische elementen niet op basis van een vaste watertemperatuurinschakelen. Ze worden alleen gebruikt als:
** de gevraagde aanvoertemperatuur niet tijdig door de warmtepomp kan worden gehaald;*
** de buitentemperatuur zeer laag is;*
** de installateur de back-upverwarming daarvoor heeft geconfigureerd. *
Als je wilt voorkomen dat de elektrische elementen bij warm tapwater inschakelen:
** stel de SWW-temperatuur in op 50–55 °C;*
** schakel “Boost” of “Powerfull” uit;*
** laat alleen de periodieke legionellacyclus de elektrische elementen gebruiken.*
Als je het exacte model hebt (bijvoorbeeld EHVH08S18E6V, EHVX08S23E6V of een ander type) kan ik ook aangeven welke installateursparameter bepaalt wanneer de back-up heater mag inschakelen.