Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb al contact gehad met Aeotec maar deze adviseerden mij alleen de Z-Wave Ontwaak Interval zo laag mogelijk te zetten.
Het probleem is dat de beweging-sensoren wel af gaan maar niet altijd uit gaan. Hierdoor blijven alle lampen branden.
De sensoren moeten na 120 seconden een un-trigger sturen, maar dat doen ze dus niet atlijd. Dit gaat vaak een paar dagen goed en dan gaat het weer fout. Ik heb screenshots bijgevoegd. Soms staan ze meer dan 17 uur aan.
Ik los het op door Homey opnieuw op te starten en te wachten tot de Z-Wave Ontwaak Interval (1800 seconden) ‘langskomt’. Pas dan zijn de sensoren weer ge-untrigged.
Gebruikte hardware
1x Homey Pro
9x Aeotec (Multisensor 7)
3x Aeotec (Trisensor 7)
Ik heb ook twee Aeotec Z-Wave Range Extenders 7 geplaatst. Dit hielp niets. Wat ook raar zou zijn want de lampen aanzetten is geen probleem.
Het is niet één sensor wat dit probleem heeft. Soms staat meer dan de helft in storing.
Wie kan mij helpen of heeft bijvoorbeeld ook dit probleem?
Groeten, Kees
Screenshot
Nu drie actief, waar al tijden niemand is geweest.
Ik heb (lang geleden) ook dit probleem gehad, maar met de Sensor 6. Volgens mij was de enige oplossing de sensor te verwijderen uit Homey en daarna weer toe te voegen.
Als deze later geïnstalleerd zijn dan de sensors, dan werken ze vaak alleen maar door de sensors eerst te ontkoppelen en daarna opnieuw aanmelden op de plaats waar ze gebruikt worden.
De sensoren gaan niet uit. Houdt dit in dat ze ook geen nieuwe beweging detecteren? (Als het goed is niet, maar als het wel zo is dan is er wel een workaround te bedenken)
Iedereen bedankt voor de reacties! Hieronder mijn reactie en een extra overzicht van z-wave.
Dit heb ik een paar weken geleden gedaan. Het ging weer even goed en dan na een paar dagen gaat het helaas weer mis.
Ze zijn inderdaad later geïnstalleerd. Dus dan zou ik alle sensoren opnieuw moeten aanmelden op de plek waar ze ook hangen? Is daar een bepaalde reden voor? Ik begrijp dus dat je een sensor dus niet kan ‘verhuizen’?
Zo detecteren inderdaad geen nieuwe beweging. De minuten/uren blijven oplopen.
You can learn more about extending the range and building a stable Zigbee network in this article.
Eigenlijk moet in een mesh-netwerk zoals zigbee, de meest optimale route door het netwerk zelf opgezocht en ingesteld worden, helaas werkt dat mechanisme met de Homey niet automatisch, dus heeft het een ‘beetje’ hulp nodig.