AECC Thuisbatterij

Ik ben aan het oriënteren voor een thuisbatterij. Nu ben ik geïnteresseerd in de AccuMate vanwege de Nederlandse support. Er is een HomeAssistant intergratie maar kon hem niet vinden voor Homey. Voor de gevorderde app bouwers is de HomeAssistant intergratie denk niet moeilijk om om te zetten naar Homey? Zijn er mensen die hier ook iets in zien en deze app kunnen realiseren?

Ik heb het voor de gein aan ChatGPT gevraagd, die zegt het te kunnen, maar ik weet niet hoe betrouwbaar/goed dat dit werkt.

de volgende merken vallen onder het zelfde protocol:

Sunpura, Voltdeer, AEG Solarcube, AFERIY, AccuMate, JET, Oscal,

Zie bijgevoegd de link voor de HomeAssistant integratie;

Ik kan de Android app mogelijk reverse engineeren (ligt eraan of ze captcha’s of andere beveiliging gebruiken), dit gaat dan wel een cloud-based app worden.

Heb je al een thuisaccu van een van deze merken?

En verwijder het “[APP][Pro]” gedeelte van je topic naam, deze prefix is alleen bedoeld voor app topics (van apps die al in de App Store staan).

Op dit moment heb ik nog geen batterij, maar wel serieus aan het overwegen. Ik ben alleen op zoek naar de mogelijkheid om de batterij via lokale manier aan te sturen. En aangezien deze al beschikbaar is via homeassistant lijkt het mij relatief makkelijk om dit ook voor Homey te kunnen maken.

Aangezien er veel merken onder hetzelfde protocol vallen opent dit ook voor veel gebruikers mogelijkheden.

De keuze om de batterij aan te schaffen hangt voor mij o.a. af van de integratie mogelijkheden via Homey.

Ps. Heb de titel aangepast, bedankt voor je uitleg!

Ik kan er alleen een Homey app voor maken als je een account hebt met de batterij gekoppeld, en ook dan is het niet gegarandeerd (een fabrikant kan extra beveiliging zoals Captcha’s gebruiken om automatische verzoeken vanuit Homey en andere systemen te voorkomen). Ik heb geen ervaring met Python, dus ik kan geen Home Assistant integraties gebruiken hiervoor. Maar mogelijk zijn er andere ontwikkelaars die hiervoor een Homey app kunnen maken op basis van een Home Assistant integratie.

Ik zie echter dat Sunpura ook een demo account (gast login) heeft, waarmee je kan inloggen zonder zelf een batterij te hebben. Mogelijk kan deze gebruikt worden, dat moet ik nog onderzoeken. Als alle batterijen dezelfde backend/server gebruiken, kan de AEG Solarcube ook op deze manier worden toegevoegd.

Edit: Het lijkt er inderdaad op dat de accounts hetzelfde zijn (je kan ook vanuit de AEG app inloggen met het Sunpura demo account)

Bedankt voor het meedenken!
Ik zou liever een lokale TCP verbinding hebben dan een server gebaseerd systeem, omdat dit afhankelijk is van de internet verbinding en servers van de fabrikant. Lokale benadering geeft mijns inziens meer onafhankelijkheid.

Toevallig zat ik deze week zelf al na te denken over een Homey-port. Die Home Assistant integratie op GitHub is van mij, dus het lastige deel, het lokale protocol van deze batterijen uitpluizen, is al gedaan. Voor mij is het eigenlijk precies andersom: ik ben JS/TS-ontwikkelaar, dus Python was voor mij de drempel; een Homey app schrijven ligt me een stuk beter.

Ik zet deze week een Homey-omgeving op en begin zodra alles draait. Het wordt net als de HA-versie volledig lokaal (TCP), dus geen cloud-account nodig. Ik hou jullie hier op de hoogte.

Zoals beloofd: de app is af, de testversie staat live.

Volledig lokaal over TCP, geen cloud-account nodig. Je ziet live vermogen, laadniveau en de energietotalen in Homey Energie, en je stuurt laden en ontladen aan met één setpoint. Wisselen tussen de eigen AI van de batterij en besturing vanuit Homey kan op elk moment, en er zitten Flow-kaarten in voor laden, ontladen, stoppen en de laad- en ontlaadlimieten.

Eén ding om te weten: de batterij accepteert maar één lokale verbinding tegelijk. Draait de app van de fabrikant in lokale modus of een Home Assistant-integratie op dezelfde batterij, dan kan deze app er niet bij.

Ik kon hem alleen op een JET GreenARK Pro testen. Sunpura, Lunergy, Voltdeer, AEG Solarcube, AFERIY, AccuMate en Oscal draaien op hetzelfde platform en zouden moeten werken, maar bevestigd is dat nog niet. Heb je er een, laat dan even weten of het werkt, hier of via GitHub.

Hi,

In je app.json staan in de tags lijst:

"tags": {
    "en": [
      "battery",
      "home battery",
      "plug-in battery",
      "energy storage",
      "local",
      "AECC",
      "Sunpura",
      "Lunergy",
      "Voltdeer",
      "AEG",
      "Solarcube",
      "AFERIY",
      "AccuMate",
      "JET",
      "Oscal"
    ],
    "nl": [
      "batterij",
      "thuisbatterij",
      "stekkerbatterij",
      "energieopslag",
      "lokaal",
      "AECC",
      "Sunpura",
      "Lunergy",
      "Voltdeer",
      "AEG",
      "Solarcube",
      "AFERIY",
      "AccuMate",
      "JET",
      "Oscal"
    ]
  },

Wist je dat je niet voor elke taal alle tags hoeft toe te voegen? Alle tags in `en` worden ook bij het zoeken in het Nederlands gebruikt. De naam van je app wordt al gebruikt bij het zoeken, dus `AECC` is niet nodig in de tags lijst. Omdat “stekkerbatterij” ook al matcht als de gebruiker zoekt naar “batterij”, hoeft er dus niet extra “batterij” in de tags lijst te staan. “thuisbatterij” staat al in je app naam, dus daar is ook geen tag voor nodig. Je zou je tags lijst dus kunnen verkleinen tot:

"tags": {
    "en": [
      "home battery",
      "plug-in battery",
      "energy storage",
      "local",
      "Sunpura",
      "Lunergy",
      "Voltdeer",
      "AEG",
      "Solarcube",
      "AFERIY",
      "AccuMate",
      "JET",
      "Oscal"
    ],
    "nl": [
      "stekkerbatterij",
      "energieopslag",
      "lokaal",
    ]
  },

zonder dat je zoektermen verliest. Je huidige tags-lijst kan geen problemen veroorzaken, maar dit is misschien makkelijker te onderhouden (als je bv. een merk toevoegt, hoef je deze niet te kopieren naar alle talen in de tags lijst).

Dank, goede tip. Ik heb de tags teruggebracht zoals je voorstelt en meteen Fossibot toegevoegd, die is deze week op de Home Assistant-kant bevestigd. Zit in 1.0.1.

Voor wie meeleest: de AEG Solarcube is inmiddels ook op Homey bevestigd door een gebruiker. Wat niet kan, op geen enkel platform, is een master/slave-stack als geheel aansturen: de tweede batterij luistert alleen naar de cloud van de fabrikant en niet de lokale tcp verbinding. Staat nu ook duidelijk uitgelegd in de README: