Al een tijd speel ik met de gedachte om mijn gehele Homey Pro setup te besturen via een autonoom denkende AI engine. Ja, ik weet het, het is scary, maar het is een experiment.
Mijn droom is om een soort digitale butler te bouwen. Een goede butler geef je geen opdrachten, die anticipeert en voert proactief uit, nog voordat je het zelf bedacht hebt. Ik ben gewoon ultiem lui.
Ik heb mijn hele huis zoveel mogelijk in Homey Pro gekoppeld, circa 317 devices. Hue lampen, Tado thermostaten, keuken apparatuur, warmtepomp, energiemeters, gordijnen en markiezen, sensoren, ramen Sonos, tv’s, camera’s, etc, etc.
Mijn idee is het volgende:
- maak een API koppeling voor een externe AI om de status van alles in Homey Pro uit te lezen (iedere minuut).
- laat AI die analyseren en met aanbevelingen voor acties komen, in gewone tekst.
- laat een 2de AI die gewone tekst omzetten naar instructies voor Homey Pro
- voer die instructies uit via een api in Homeypro
Ik snap dat dit niet zonder risico is en dat dit de boel ernstig kan ontregelen. Maar dat is voor nu nog niet een issue. Als eerste stap heb ik 1. en 2. gemaakt in N8N die ik lokaal in een Docker container heb draaien. Op dit moment vraag ik alleen om de status van Devices en Zones. Ik gebruik nu (Google) Gemini-2.5-Flash als AI engine, maar dat kan makkelijk vervangen worden door iets anders.
De output is wat lastig lezen in een database. Maar als ik die even laat samenvatten krijg ik nu bijvoorbeeld dit advies voor acties:
“Kort gezegd raadt deze output het volgende aan (lekentaal):
- Zet lampen uit in de Zitkamer
-
Er staan ’s avonds laat heel veel lampen aan in de Zitkamer.
-
Advies: als er niemand is, zet ze uit (voorwaarde: geen aanwezigheid gedetecteerd in de Zitkamer).
- Vervang twee lege batterijen van Hue Tap Dial’s
-
Floortje – tap dial – rechts: batterij is kritiek (5%) → meteen vervangen.
-
Mijntje – tap dial – rechts: batterij is laag (15%) → snel vervangen.
- Check een niet-beschikbare lamp in de werkkamer
-
Werkkamer 1.5 verschijnt als “unavailable”.
-
Advies: controleer stroom/verbinding (is de lamp uit het netwerk, kapot, of schakelaar uit?).
- Temperatuur ’s avonds omlaag in meerdere kamers
-
Keuken, Floortje, Waskamer, Chillkamer, Badkamer 2de en Werkkamer zitten rond/boven 22,5 °C laat op de avond.
-
Advies: zet een nacht-setback (’s avonds/’s nachts wat lager) als er niemand aanwezig is → scheelt energie zonder comfortverlies.
Ultrakorte samenvatting:
• Onnodige lampen uit in de Zitkamer (bij geen aanwezigheid) • 2 x batterij vervangen (Floortje direct, Mijntje snel) • Probleemlamp in Werkkamer nalopen • Nacht-temperaturen in paar ruimtes wat lager zetten.”
Ik kan deze N8N workflow verder gaan optimaliseren (snelheid, “guardrails” aanbrengen, kosten reduceren van AI). Ik gebruik Gemini omdat ik vermoed (maar dat moet ik nog testen) dat het gebruik ervan goedkoper is dan OpenAI. Maar op termijn kan ik ook een lokale LLM draaien in bijvoorbeeld Ollama in een andere Docker container.
De mogelijkheden voor automatisering zijn oneindig. Je kan nu heel makkelijk een AI (Voice) Chatbot koppelen, of een AI home security bouwen, reports genereren, etc, etc. Ik heb werkelijk nog geen idee waar dit toe kan leiden. I’m just scratching the surface.
Hebben anderen hier ervaring met advanced AI en AI control in Homey Pro?