Chat-GPT of andere AI implementatie binnen Homey

ik wil even een ideetje van me afschrijven:

in mijn dagelijkse werkzaamheden helpt Chat-gpt mij enorm met het bedenken van slimme oplossingen. Chat kent Homey ook en kan al redelijk goed ondersteunen met het opzetten van complexe flows. echter heb ik het idee dat de versie van de software van Homey een stuk of 6 achter loopt. waardoor ik vaak tegen een muur aanloop als ik complexe scriptjes wil koppelen aan variabelen simpelweg omdat de manier om dit soort dingen in te stellen een andere plek binnen Homey heeft gekregen of omdat de functionaliteit veranderd is, kaartjes veranderd zijn enzovoorts. Hoe vet zou het zijn als AI gewoon door Athom wordt geimplementeerd?

Voorbeeld:
Ik heb nu een scriptje lopen die op gezette tijden de opwek van mijn zonnepanelen inschat, op basis van de zonverwachting van die dag in mijn woonplaats én de daadwerkelijke opbrengsten in het verleden. het huis wat ik kocht had namelijk al zonnepanelen en ik heb geen idee welke panelen erop liggen en wat ze zouden moeten opbrengen. het mooiste vind ik dat hij elke dag een streepje nauwkeuriger wordt omdat hij alle data elke keer opnieuw uit laat rekenen door het gebruikte script.

dit is slechts een voorbeeld waar ik het voor gebruikt heb, maar ook bij automatiseringen die soms net niet deden wat ik wilde kan ik gewoon in mensentaal aan hem uitleggen met daarbij wat ik dan wel graag wil en hij bedenkt direct de meest geniale flows met kaartjes waar ik nooit aan zou denken.

ik ben benieuwd of ik de enige ben die hier een waardevolle toevoeging in ziet of dat er meer mensen zijn die dat wel een zinvolle toevoeging lijkt, wellicht kunnen we Athom er van overtuigen?

6 Likes

Hoe stel je je dat voor? Wat moet er dan gebeuren en hoeveel tijd kost dit.
En trouwens, als je je flows niet zelf schrijft, wie kan ze dan debuggen of nagaan dat ze doen wat ze moeten doen?

Mooi!
Kun je eens een voorbeeld laten zien van wat je vraagt aan Chat GPT, hoe je het terug krijgt en hoe je dat dan in homey verwerkt?

zeker dit was mijn eerste shittie prompt:
oké, ik wil graag een voorspelling van de verwachtte opbrengst van morgen zien in homey. hiervoor heb ik een excel gemaakt voor jou met de meetdata van de afgelopen tijd zodat je een berekening kunt maken. graag zou ik een stap voor stap uitleg willen hoe ik een tegel kan krijgen met daarin de verwachtte opbrengst van morgen, later zou ik nog een aantal tegels meer willen voor overmorgen, de dag daarna enz. maar nu eerst maar eens van alleen morgen. voor de berekening is het handig dat je weet waar ik woon: dat is [straatnaam woonplaat]. in de bijlage de meetgegevens uit de omvormer. ik heb per maand een apart tabblad gemaakt ik hoop dat je het zo kunt lezen.

nouja dat kon hij en toen kwam er een stap voor stap uitleg welk virtual device ik moest maken welke variabelen ik moest toevoegen met welke naam en in eerste instantie onderstaand script maar daar heb ik de wereld aan variabelen aan toe laten voegen dus die is ietwat lang geworden om hier te posten.

het leukste is dat ik Homeyscripts nog nooit gebruikt had en nu kan ik ineens hele krachtige scriptjes draaien zonder dat ik enige ervaring heb met die ongein;)
// Voorspelling zonnepanelen opbrengst op basis van zonuren in Hengelo

const API_KEY = ‘4136a6048d1e116bf0227dacaebad0da’;
const LAT = 52.2476;
const LON = 6.7928;
const PANELEN = 12;
const WP_PER_PANEEL = 370;
const EFFICIENCY = 0.85; // rendement (schatting)
const INSTALLATIE_KWP = (PANELEN * WP_PER_PANEEL) / 1000;

const url = https://api.openweathermap.org/data/2.5/forecast?lat=${LAT}&lon=${LON}&appid=${API_KEY}&units=metric;

let zonurenVandaag = 0;

try {
const response = await fetch(url);
const data = await response.json();

const now = new Date();
const vandaag = now.toISOString().substring(0, 10);

// Tel alle zonuren vandaag bij elkaar op
for (const entry of data.list) {
if (entry.dt_txt.startsWith(vandaag)) {
const clouds = entry.clouds.all; // percentage bewolking (0 = helder, 100 = zwaarbewolkt)
const zonFactor = 1 - (clouds / 100);
zonurenVandaag += zonFactor * 3; // elke 3-uursblok = 3 uur
}
}

// Bereken verwachte opbrengst in kWh
const opbrengst = zonurenVandaag * INSTALLATIE_KWP * EFFICIENCY;

// Opslaan in logica-tag
await setTagValue(“verwachte_opbrengst_vandaag”, { type: “number” }, Math.round(opbrengst * 10) / 10);

return Verwachte opbrengst: ${Math.round(opbrengst * 10) / 10} kWh (${zonurenVandaag.toFixed(1)} zonuren);
} catch (error) {
return Fout bij ophalen zonuren: ${error.message};
}

ik stel me een beetje voor zoals co-pilot in windows, het maakt niet uit wat je vraagt zolang het betrekking heeft op de software van homey kan hij helpen. het is niet zo dat hij mijn flow echt hoeft te maken maar kan wel een super efficiënte manier van flows voor je uitdenken, en juist het controleren van de werking van flows kan ai heel goed voor je doen. volgende projectje is de auto laten laden op de meest gunstige tijd met mijn domme laadpaal. de mogelijkheden zijn net zo eindeloos als je eigen visie.

2 Likes

Zeker een mooi idee, een LLM getraind op de officiele documentatie, geselecteeerde informatie vanaf het internet, het forum (misschien met een wegingsfactor per gebruiker?), discord, reddit.

En (misschien tricky) de implementatie van de gebruikers, (scripts, flows, devices), dat laatste zou ook vrijwillig kunnen. Maar het kan een hele specifiek getrainde vraagbaak worden.

Nadeel is dat vragen gesteld aan de bot, niet op het forum komen en het forum minder verkeer/nieuwe inzichten gaat krijgen. Alhoewel een bot de info op het forum kan ontsluiten / begrijpbaar maken.

AI agents zouden ingewikkelde logica in flows kunnen vervangen. ipv een moeilijke logica die het vermogen van het witgoed omzet, kan de ai zien dat de was/vaat klaar is en een notificatie versturen. Probleem is wel dat een AI agent veel meer Wh (energie) verbruikt.

Wat ik me vooral afvraag mbt dit onderwerp is het volgende..

AI wordt al veel toegepast bij het schrijven van code/software. Zou het daarmee in de nabije toekomst niet mogelijk zijn om apps voor homey door AI te laten schrijven?

Er zijn nog altijd een boel apparaten niet compatible met Homey. Zoals mijn dreame L10s ultra stofzuiger bijvoorbeeld.

De fabrikant wil er zelf geen app voor maken en vanuit de community is er ook niemand die er actief aan lijkt te werken.

Hoe vet zou het zijn dat je AI kunt vragen om een app te maken voor een dergelijk apparaat?

Ik heb zelf nog onvoldoende kennis in hoe ik code kan maken met AI. Maar ik weet dat het kan! Wellicht wordt het hierdoor straks super makkelijk om een apparaat request aan te vragen bij Athom, drukken zij op een knop en is het apparaat binnen no-time compatible met Homey.

2 Likes

Leuke vraag! ik zou zeggen, stel hem eens aan Chat wellicht kom je verder dan je nu denkt. én als dat zo is hoor ik het graag haha, wacht al 2 jaar tot iemand de moeite neemt om een energy clamp van Alie toevoegt wellicht moet ik die vraag zelf ook maar eens stellen

1 Like

je hebt me op een idee gebracht haha, ik heb de energy clamp besteld bij Alie, na wat vragen aan chat heeft ie me ervan overtuigd dat het niet al te ingewikkeld is, dus ik ga met 0,0 ervaring aan de gang. ik heb Chat al wel even aangegeven dat de Mqtt broker hem kent, blijkbaar heeft chat daar veel aan hij geeft aan dat hij met 99% zekerheid denkt dat we ‘samen’ ofwel een app kunnen maken of een pullrequest klaar kunnen zetten binnen de bestaande tuya app, zodat de ontwikkelaar 1 op 1 de code kan overnemen en implementeren. we gaan zien waar dit schip strand wordt vervolgd… eerst maar eens wachten op het pakketje uit china:)

Nice! Je kunt wellicht kijken of er een Api is en of bijvoorbeeld Home assistant er al wel ondersteuning voor heeft. Wellicht kun je met AI de code dan converteren naar Homey ofzo. Ik zeg ook maar wat! :sweat_smile: Succes :ok_hand:

1 Like

Ja dat idee had ik ook, soort van..

Bij de betaalde versie van ChatGPT kan je je eigen GPT’s maken een daarvan zou een HomeyGPT kunnen zijn. deze zou getraind kunnen worden met alles gerelateerd aan Homey en zou dan je met dit alles moeten kunnen helpen.

Ik heb de generic ChatGPT ook hebruikt voor homeyscript ondanks dat ik zelf javascript kan schrijven is het gewoon een heel stuk sneller.

De integratie van bijvoorbeeld ChatGPT in homey zou wel heel cool zijn, maar ik denk dat het ook wel prijzig zou kunnen worden. Athom zou bijvoorbeeld een nieuw menu-item aan de linkerkant kunnen maken voor AI. Deze zou een chat-window openen aan de rechterkant waar je dus kan chatten met de GPT. de verbinding zou via een API geregeld zijn waardoor de GPT de data van je homey elke XX seconden ontvangt zodat het weet wat er aan de hand is.
Het probleem hier mee is dat je betaald per “token” een token kan een woord, gedeelte van een woord of een symbool zijn. Naar gelang welke GPT je gebruikt betaal je per batch van tokens.
Bijvoorbeeld voor GPT-4 Turbo betaal je :

• Invoer (prompt): $0.01 per 1.000 tokens
  • Uitvoer (antwoord): $0.03 per 1.000 tokens
    1.000 tokens = ongeveer 750 woorden.

Ik weet niet of je ooit de json output van homey bekeken hebt dat is best een lange lijst dus dat kost wel een paar cent per keer x 86400 seconden in een dag = een dure grap..

Maar het idee is leuk, misschien komt Athom (ooit) met een goed idee..

1 Like

Briljant idee, ben meteen een experiment gaan doen!

1 Like

Bedankt voor je reactie, verhelderend!
zo als dat wel vaker gaat, het idee is leuk de uitvoering prijzig haha.
ik ben daar verder niet bekend mee, ik heb een abonnementje op Chat, dus ik kan rammelen wat ik rammelen wil hij blijft me vriendelijk te woord staan, maar om nu een specifiek apart abonnement te moeten afsluiten voor alleen Homey lijkt me niet wenselijk en te veel niche. om Athom voor de kosten op te laten draaien lijkt me ook niet de juiste weg, zeker omdat veel gebruikers er nu nog geen/beperkt gebruik van zullen maken.
we gaan zien hoe de verdere ontwikkeling van ai gaat, tot noch toe vind ik dat hij al best veel kan en ik vermoed dat dat niet minder gaat worden dus wellicht is dit zo’n tussenfase waarbij we over 5 jaar zeggen och weet je nog toen.. (beetje zoals de reclame van KPN waarbij mensen het een idioot idee vonden om altijd mobiel bereikbaar te zijn ze hadden immers een huistelefoon, inmiddels worden er meer bekeuringen voor mobiel gebruik tijdens fietsen& autorijden uitgeschreven dan dat er abonnementen voor vaste telefonie wordt verkocht)

leuk als je een leuk resultaat hebt bereikt, is het wellicht leuk als je die deelt mede ter inspiratie voor andere gebruikers :grinning:

Het is geen apart abo, het is een “pay-as-you-go” oplossing waarbij je voor bijvoorbeeld 5 euro aan tokens koopt en de API deze gebruikt tot ze op zijn. Dan koop je weer 5 euro aan tokens etc.
Dus je betaald van te voren voor wat je verbruikt.

Aangezien je een ChatGPT abo hebt moet je eens na een prompt vragen hoeveel tokens de conversatie was, dan krijg je een gevoel van hoeveel tokens je verbruikt.