Advanced flow: Chronograph/Timer of 'Wait' button?

Hallo, ik ben van 't weekend overgestapt van de ICS-200 (KaKu) naar Homey Pro. Met de ICS-2000 had ik, binnen de mogelijkheden van dit apparaat, alle verlichting volledig geautomatiseerd, maar met Homey ben ik dus een volledig nieuwe gebruiker.
Voordat ik aan de slag ben gegaan met automatiseringen in de Homey Pro heb ik diverse video’s bekeken en me op forums ingelezen. Het principe van de (Advanced) flow is me helder.

De casus: Ik heb een zone met 2 bewegingssensoren (nu nog 433Mhz KaKu maar ga ik vervangen met Zigbee producten) die 's avonds lampen in die zone moeten bedienen. dus Inschakelen bij beweging en uitschakelen bij (enige tijd) inactiviteit. In diverse onderwerpen lees ik dat de zone actief/inactief functie in Homey zelf niet 100% betrouwbaar is. Voor het inrichten van een flow met de sensoren zelf als triggers zie ik 2 opties terugkomen:

  1. De ingebakken “Wait” functie gebruiken
  2. De triggers van de sensor combineren met een Timer voor (vertraagde) uitschakeling

Mijn simpele vraag voor nu is: Maakt het veel uit welke optie ik gebruik?

Onderstaand heb ik beide varianten even uitgewerkt:

Variant met WAIT

Variant met TIMER
(NB: Met logica kaart zorg ik ervoor dat de lampen pas uitgaan als allebei de sensoren uit zijn)

Ik mag maar 1 foto uploaden, probeer die andere zo als reactie als dat lukt.

Variant Timer
(NB: Met logica kaart zorg ik ervoor dat de lampen pas uitgaan als allebei de sensoren uit zijn)

volgens mij maakt het niet uit welke variant je gebruikt beide werkt, echter bij de timer manier, reset die de timer elke keer als er beweging is. hierdoor gaat de lamp daadwerkelijk pas uit als er niks gezien meer word en daarna 3 minuten.

bij de eerste variant krijgen de lampen sws naar 3 minuten hun UIT commando. waardoor je dus (als hij even geen beweging ziet) in het donker staat.

ik zou hiervoor ook zeker voor de 2e variant gaan met de chronograph app

Bedankt voor je snelle reactie.

Bij Variant 1 is na de 3min geen commando maar de EN als controle of de bewegingsmelder inmiddels geen activiteit meer ziet. Dus als 1 van beide uit is maar de andere nog niet dan wordt niet voldaan aan de ALL en gaan de lampen niet uit. Als de andere (daarna) uit gaat is de eerste al uit en wordt wel voldaan aan ALL.

Maakt dat je keuze nog anders of nog steeds de Chronograph app variant?

klopt wat je zegt, wellicht had ik het anders moeten verwoorden. de 3 minuten loop tijd blijft altijd doorgaan en word nooit onderbroken. dit heb je nu ondervangen door een EN kaart te pakken met daarin de voorwaarde dat de PIR uit is. dit is al snel het geval, ik vermoed dat je weet dat een PIR alleen op warmte verschil reageert en als je dus stil staat ( bijvoorbeeld in een gang) dat hij dan geen verschil meer meet en dus geen beweging meer ziet. hierin is dus ook aannemelijk dat hij jou EN voorwaarde meestal zal zien als true omdat je niet of heel weinig beweegt. mocht op dat moment nou net de 3 minuten om zijn dan gaat hij dus door en zet hij de lampen uit.

ik heb zelf in de keuken veel geëxperimenteerd met PIR en de eerste variant. Echter telkens gingen toch net op het verkeerde moment de lampen uit, (ik had wel een korte wachttijd) de 2e variant welke je hebt gemaakt werkte in mijn geval vele male beter aangezien hij niet door blijft lopen, maar elke keer weer opnieuw de timer start.

De 2e manier/flow is m.i. ook de beste manier.
Zone activity zelf is wel betrouwbaar, maar ik vind de ‘inactiviteit’ functie niet altijd betrouwbaar (stond ineens in het donker te douchen :rofl: ), vandaar het gebruik van een timer i.p.v. de inactiviteit functie en dat werkt perfect.
Voordelen van zone activity:
Je kunt, zonder je flows te hoeven aanpassen:

  • (virtuele) sensoren toevoegen of weghalen (behalve de laatste uiteraard)
  • een kapotte sensor vervangen, door dezelfde, maar ook door een ander model / merk

Voorbeeld met zone activiteit:

.

De allerbeste manier is een zg. mmWave Occupancy of Presence sensor te gebruiken. Dan heb je in theorie de timer niet nodig. Én ze kunnen door glas en gemetselde muren / gipswandjes heen ‘kijken’. Handig voor detectie achter de glazen douchewand. Dat kan ook nadelen hebben, daarom kun je het bereik en gevoeligheid instellen.

Toch heb ik dezelfde flows ook met Occupancy sensors in gebruik, omdat er soms een ‘hickup’ is, en de lampen, zonder de timer, tóch, zij het eventjes, uit gaan. Dat staat gewoon stom, en je schrikt toch wel hahaha.

2 Likes

Bedankt voor de reacties, ik ben overtuigd om de optie met timer te gaan gebruiken :slight_smile: .

Adviseren jullie nog om de logica-tag ‘gang-verlichting’ dagelijks (overdag want dan stopt de flow bij EN) te laten instellen op 0?
Het proces is in principe goed, als een sensor +1 veroorzaakt dan zal deze daarna ook weer -1 doen, maar hoe groot is de kans dat dit een keer niet perfect loopt?

Als sensor 1 uitgaat zou ik testen of sensor 2 uit staat en andersom, alvorens het licht uit te doen. Dan kan het niet mis gaan.

Bedoel je zoals onderstaand?

Ja, om het nog mooier te maken zou je de test “het is nacht” bij de flows gestart door door “bewegingsmelder gaat uit” weg kunnen laten en dan voordat je alle lichten uitzet testen of ze niet al allemaal uit staan.
Mochten dan de lampen aan gaan en het juist dag worden, gaan ze toch weer uit :grin:

Dat zou kunnen, maar als ik overdag handmatig daar een lamp aanzet om bijv. werklicht te hebben dan wordt door deze flow de lamp uitgezet na de timer als de bewegingsmelders uit zijn gegaan, denk dat ik dat ook niet altijd wil. De timer start dan namelijk ook overdag.
In een andere flow laat ik alle lampen al uitschakelen als het dag wordt. Ik ga dit overigens allemaal nog inrichten met (bewegings- &) lichtsensoren maar het principe blijft hetzelfde.

Bedankt voor de tip over de aanpassing van de flow met de check of de andere melder uit staat, lijkt prima te werken!

1 Like

Als je ook een slimme schakelaar gebruikt, kan je ook nog op de status van die schakelaar testen. Dan blijft je werklicht ook s’avonds aan.

Helaas nog niet, iets voor de toekomst :slight_smile:

Dan de lamp niet aanzetten door op de postzegel te drukken, maar via een virtuele schakelaar, die kost niets :grin:.