Advanced Flow 2 deuren en lamp, en flow 60 minuten voor zon ondergaat

Mag ik nog een andere optie in de groep gooien om je lamp en uur voor zonsondergang aan te laten gaan? Een waarbij je ook zelf kan bepalen vanaf wanneer die niet aan hoeft te gaan?

  1. maak een ja/nee variabele “WilIkEenLampjeInDeBadkamer” (of hoe je hem ook wilt noemen :wink:)
  2. ALS zijn onder gaat over 60 min, EN VAR = nee, DAN zet VAR naar ja
  3. maak ook zoiets in hem weer op je te zetten (bv 60 min na zonsopkomst?)
  4. ALS beweging, EN VAR = ja, DAN zet lamp aan

Geen geklier met een app waarvan je twijfelt over hoe die werkt. Zelfs geen extra app nodig, puur basis Homey functionaliteit.

Is even een gedachte hoor… Voordeel is, naar mijn idee, dat je de variabele voor meerdere doeleinden (bv andere verlichting) kunt gebruiken en vrijer bent in het regelen van de ja/nee waarde.

@JPe4619 dat is pre-order, als je standaard doet zijn ze uitverkocht.

1 Like

Voordat ik genoemde lightsensor had schakelde ik 1 uur voor zonsondergang twee lampjes in het donkerste deel van de huiskamer. 45 minuten de volgende 2. 30 minuten de volgende enz. enz.
Dat werkte prima bij helder weer. Bij somber weer schakelde e.e.a. te laat in en zit je in het ‘donker’.
Nu schakelen de eerste lampjes in als de helderheid onder 250 lux daalt. (En ‘s ochtends als de helderheid groter dan boven de 275 lux stijgt uit.)

(Ik heb de sensor buiten opgehangen zodanig dat er geen licht van buitenlampen opvalt en er geen regen opvalt)

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. ik zelf heb een flow gemaakt op basis van de lichtsterkte, in mijn geval werk ik met een sensor op het balkon, maar dit kan natuurlijk in de ruimte zelf.

Dank je @FKey, alleen bij deze app is dat niet helemaal waar.
Er is een parameter (in het kaartje) waarbij je kunt aangeven of de timer opnieuw gestart moet worden bij beweging als hij al aan is. Kan dus gewoon op de “beweging gedetecteerd” trigger.

De timer opnieuw starten gaat inderdaad wel goed.
Maar de “vorige status” van de lamp zal altijd “aan” zijn. Dus die funtie van de timer app is niet bruikbaar.

Yeah! Sensor is binnen, en hangt al. Nu wordt het weer stoeien met het aantal Lux voor het licht aan gaat.
Ik zie een paar keer 250 lux voorbij komen, dus hou ik dat ook maar even aan.
Ik vind het magneetje wel een beetje zwak, dus ik hoop dat hij het houd buiten.

Ik heb gemerkt dat de gemeten luxwaarde per locatie sterkt verschilt.
Dus het is echt even experimenteren

Maak even een flowkaartje aan met een pushmessage en dan een tag met de luxwaarde. Dan weet je een beetje wanneer ze triggeren.

Ik heb de waarde als constante in logic aangemaakt. Die constante gebruik ik in de flows.
Dan kan je makkelijk aanpassen zonder flows te openen.

Ik heb maar 1 luxgetal, de andere (voor uit) bereken ik met een faktor tov die waarde)
image

Bedenk je overigens ook dat in de winter het nog lang donker is. Dus je zult de lampen ook nog op een bepaalde tijd aan moeten zetten.

Daar heb ik toch die sensor voor dat dat juist niet meer hoef?
Of begrijp ik het verkeerd?

Voor jullie misschien heel simpel, maar ik kom er maar niet uit, zelfs met sensor niet.
Ik heb het volgende(zie plaatje) maar ik kan gaan dansen in de badkamer, maar het licht springt niet aan.
Die badkamer heeft wat :slight_smile:

Je moet het effe door krijgen, het is soms even wennen :wink:
Omdraaien in dit geval: De beweging is de trigger, de “helderheid is kleiner dan 250lx” is de voorwaarde bij ‘En’.

Een (buiten)lamp die gewoon aan moet gaan als het donker wordt kun je wel op een soortgelijke manier doen, zonder de beweging voorwaarde:
Als…
helderheid is kleiner dan xx lux
Dan…
doe lamp A aan.

Hoi Peter, bedankt voor je antwoord.
Ik kan bij En: alleen kiezen voor “De batterijwaarschuwing is aan”
Kies ik voor Dan: kan ik niks kiezen.
Bij Als: krijg ik een heel lijstje, dus dacht dat dit de weg was. Ik vind het wel vreemd dat er bij En: alleen maar dit stond.

De sensor werkt wel goed, hij hangt in de tuin, en als ik nu een lamp aan doet in de tuin schiet de lux waarde een stukje omhoog.

Ij de “EN” moet je een logic kaart gebruiken (en dus niet een kaartje van de xiaomi app)
Daar vergelijk je dan de waarde van een “tag” met de gewenste waarde.
(Zie ook de screenshot in mijn vorige post (ik heb daar een “betterlogic” app flowcard gebruikt maar dat werkt hetzelfde als een logic kaart

Ik ga het steeds beter begrijpen hoop ik, en hoe meer ik begrijp des te leuker het wordt.

2 Likes

Bedankt allemaal, het is dan eindelijk gelukt. Nu met licht sensor en Logic kaart.
Op naar een nieuwe uitdaging.

2 Likes

Je kunt ook bij de meeste sensors bij instellingen de alarmtijd op bv 5 minuten zetten, zolang je in zicht blijft van de sensor blijft de status aan.
5 minuten nadat je uit beeld bent geeft de sensor dan signaal uit. Heb ik gedaan bij een fibaro sensor (oogbolletje) en een multisensor6. Werkt prima. Geen timer app meer nodig.
twee scriptjes nodig sensor aan → lamp aan en sensor → uit → lamp uit. Simpel dus

Niet helemaal. De alarmtijd is een soort ‘hold’.

  • Sensor registreert beweging
  • Alarmtijd / blindtijd / hold gaat lopen x minuten
    • De sensor registreert dus niets gedurende deze tijd, maar in Homey blijft hij enkel op “beweging gezien” staan.
  • Is alarmtijd om, dan gaat bewegingsalarm uit;
    • Sta je er dan nog steeds voor te zwaaien, dán meldt hij opnieuw een beweging.

Ik herhaal jouw woorden :slight_smile: de blindtijd die jij noemt is de tweede regel bij instellingen van de Fibaro (oog )sensor. Deze geeft de tijd aan van de periode dat de sensor ongevoelig is voor nieuwe detectie.
De 5e regel Annuleringsperiode bepaalt de tijd dat het alarm aan blijft.

Bij multisensor6 lees ik in de omschrijving in de telefoon app, bij bewegingsalarm annulering; Tijd voor dat bewegingsdetectie alarm wordt uitgeschakeld na laatste beweging.

Klopt - maar met een zittend beroep werkt dat niet- je beweegt dan niet. Misschien dat de aankomende FP1 sensor van Aqara wel een oplossing is hiervoor.