Adlar Warmtepomp (local Tuya based) productie fase

Dat gaat uiteindelijk de app zelf voor je doen.
Het leest de stel temperatuur en externe binnen temperatuur waarmee. Gaat kijken of en hoe er gecorrigeerd kan worden op basis van de adaptieve temperatuur meting component, de machine learning component, eventueel COP sturing en eventuele stroom tarieven. Het zal een mix worden van comfort prio, effectiviteit prio en kosten prio. De verhouding is wederom instelbaar.

Dat is wat adaptieve regeling betreft wat ik aan het opzetten ben.

In de tussentijd heeft de App ook de mogelijkheid zelf een curve in te stellen voor binnen temperaturen naar aanvoer (stel temp) temperaturen conversie (advanced) Ook heeft de App nu een custom stooklijn kaartje zodat je internals van je WP niet meer in hoeft te stellen.

De stel temperatuur laat zich door je flow diagrammen zelf instellen mits je de verwarmingscurve in de Tuya app of via een Action flow kaartje op OFF (Sluiting in de Adlar app) hebt gewijzigd.

Ik hoop dat de Homey 2018 ten volle werkt, want ik heb de zelf de Homey 2023 en gebruik zoveel mogelijk de advanced flow mode.

Ik geloof dat ik het begrijp. Zodra de Verwarmingscurve op OFF wordt gezet, wordt de interpretatie van target_temperature dus “gewenste binnentemperatuur” (bijv 21 graden). Als de verwarmingscurve een stooklijn is, dan is interpretatie van target_temperature “af te geven temperatuur aanvoer water” (bij mij rond de 37 graden bij dit weer).

En klopt het dat ik hem eerst 24 uur moet laten inleren?

Tot nu toe heb ik prima resultaten met de Homey (Early 2018) en deze App!

Bijna, normaliter als je een eigen stookijn kiest zoals bijvoorbeeld H4 dan zet Aldar zelf de target temp, behorende bij een bepaalde temperatuur (in dit geval buitentemp). Echter target temp is ongelijk buitentemp. Zie de grafiekjes in de Adlar handleiding.
Wat ik wi is dat de target temp wordt gecorrigeerd met een delta waarde.
Scroll maar naar boven hoe Bernd dat doet. Met diverse flow kaartjes stuurt hij de WP ook al slim aan.

Ga het even testen! Net ingesteld. Tis nu alleen weer even wat te warm voor defrosts!

Meldingen stonden al aan inderdaad. Maar er werd eerder aangegeven dat er een fout zat in het defrost status kaartje

Heb het hier overigens al weken zeer stabiel in huis. Slechts enkele tienden variatie. Zeer tevreden met deze app en mijn eigen stooklijntje die ik met jullie voorbeelden heb gemaakt.

Probleem van defrost status afhanfdeling is inmiddels gefixt in versie 2 van de applicatie, die binnenkort uitkomt.

Op het moment dat de compressor draait, vermogen afneemt (mits vermogensmeting actief, via bijvoorbeeld KwH meter) er er sprake is van een defrost dan laat ik het afgenomen Wattage zien. Door de pieken te tellen had ik er die dag 8. In de tijd gezien duurt een enkele defrost enige minuten.

Hieronder de sensor weergave van een defrost in actie: via insights krijg je bovenstaande grafiek

1 Like

Versie 2 van de app is in aantocht. Hierbij al een kleine introductie.

De App heeft een aantal extra vormen van aansturing van de temperatuur gekregen. Het was al mogelijk om met tijdsblokken een nieuwe settemp te bepalen, naast het kunnen bepalen van de settemp op basis van calculatieregels. Zoals de volgende twee flow cards dat weergeven.

Een derde mogelijkheid is om de functionaliteit van de Adlar custom stooklijn te gebruiken met het volgende flow card.

Hiermee zijn we er nog niet. Wat nieuw is aan versie 2 is de mogelijkheid om een gewenste huis temperatuur aan te geven waarbij het systeem, gegeven de actuele huis temperatuur, zelfstandig probeert deze te benaderen. Deze vorm van aansturing heet de Adaptieve temperatuurregeling. Op basis van de gewenste huis temperatuur en de huidige stel temperatuur gaat het een stel-temperatuur advies berekenen.

De Adlar app leert nu zelf hoe de woning zich gedraagt en past automatisch de warmtepomp aan voor optimaal comfort én maximale besparing. De aspecten: Comfort, Efficiëntie en Kosten, worden daarbij in ogenschouw genomen. Je kunt zelf aangeven waar meer focus op moet komen op basis van een percentage verdeling in de advanced settings.

Met een flow kaartje kun je bijvoorbeeld deze gesimuleerde settemp uitvragen en zondodig doorvoeren (of bijstellen op basis van tijd - of calculatie kaartje)

In vervolg postings laat ik zien waaruit de Adapatieve regeling uit bestaat, wat je nodig hebt en wat er zoal nog in het vat zit.

1 Like

Dat ziet er geweldig uit. Ga ik zeker uitproberen!

App ziet er mooi uit. Nu kan ik veel beter zien wat de WP doet.

Wat ik mijn afvraag kan ik het stroomverbruik van de WP zien is die aanwezig en zo ja kan ik die dan uitlezen?

Ik ben net gestart met Homey dus nog niet bekend met de mogelijkheden.

1 Like

De nieuwere Adlar Aurora’s hebben zelf een vermogensmeter in het apparaat. De oudere (zoals die van mij uit 2024) heeft dat niet. Daarom heb ik zelf een energiemeter (van Shelly) geplaatst die het vermogen (Watt) meet en de energie over de tijd (kWh) opslaat.

1 Like

What the F* ??

Alarmerend…..
Ik heb Homey Pro opnieuw opgestart (via de app op de Android telefoon), sindsdien geen foutmeldingen meer.
Wat kan dit veroorzaakt hebben?

Dank voor de info. Die van mij komt uit 2024 die zal ook wel geen vermogensmeting hebben.

Welke meting van Shelly gebruik jij. De Shellly plus pm mini?

Shelly Pro 3EM-3CT63

2 Likes

De Adaptieve temperatuur regeling bestaat uit een aantal onderdelen.

• PI-Regeling (comfort)
  • COP gestuurde optimalisatie (efficiency)
  • Energie verbruik optimalisatie (kostenbesparing)
  • Machine learning gestuurde gebouw simulator
  • gebouw Inzichten

PI-Regeling

De PI-regeling (Proportioneel-Integraal) is een feedbackmechanisme dat continu het verschil meet tussen de gewenste binnen temperatuur en de werkelijke temperatuur. Het vormt het hart van de adaptieve besturing omdat warmtepompen traag reageren — het duurt tijd voordat een aanpassing in watertemperatuur effect heeft op de ruimtetemperatuur.

De combinatie van snelle P-reactie en geduldige I-correctie zorgt voor stabiele temperatuurregeling zonder overreactie of permanente afwijkingen, wat essentieel is voor zowel comfort als energie-efficiëntie. De P-term reageert op het huidige verschil (de “fout”) tussen gewenste en werkelijke temperatuur. Hoe groter dit verschil, hoe sterker de correctie. De I-term kijkt naar de opgestapelde fout over tijd. Dit elimineert de “steady-state error” die een pure P-regeling niet kan oplossen.

De COP gestuurde optimalisatie

De COP-optimalisatie stuurt de warmtepomp aan om te werken op condities waar de COP het hoogst is. In de praktijk betekent dit: lagere watertemperaturen wanneer mogelijk. Een warmtepomp die water van 35°C produceert heeft een aanzienlijk hogere COP dan dezelfde WP die 55°C moet leveren. De adaptieve regeling berekent continu de laagste watertemperatuur die nog voldoende is om de gewenste ruimtetemperatuur te bereiken, en stuurt daar naartoe.

Van elke 2 graden wordt er een tabel van COP waarden opgeslagen. Wanneer de PI-regeling een aanvoertemperatuur wil instellen, raadpleegt de COP Optimizer deze tabel: “Bij de huidige buitentemperatuur van 5°C heb ik geleerd dat 33°C aanvoer de beste COP oplevert.” Als de huidige instelling daar significant van afwijkt, geeft de optimizer een correctie-aanbeveling.

Energie-optimalisatie

De energie-optimalisatie past het stookgedrag van de warmtepomp automatisch aan op basis van dynamische stroomprijzen. Het systeem ontvangt uurlijkse EPEX-spotprijzen via flow card en bepaalt op basis daarvan wanneer het slim is om meer of minder te verwarmen.

Het systeem categoriseert de actuele marktprijs in vijf niveaus (zeer laag → zeer hoog) waarop het een gewenste temperatuuraanpassing adviseert.

Prijscategorie Actie Temperatuuraanpassing
Zeer laag (<€0,04/kWh) Maximaal voorverwarmen +1,5°C
Laag (€0,04-0,06) Matig voorverwarmen +0,75°C
Normaal (€0,06-0,10) Handhaven 0°C
Hoog (€0,10-0,12) Matig reduceren -0,5°C
Zeer hoog (>€0,12/kWh) Maximaal reduceren -1,0°C

Het systeem kijkt elke 4 uur vooruit om te anticiperen op prijsveranderingen. Hoge tarieven bepalen mede de prio om zo te sturen op kostenbesparing ten gunste van de andere onderdelen.

De woning heeft thermische massa. De energie-optimalisatie benut dit als een gratis “warmtebatterij”. Deze opgeslagen warmte houdt het comfort op peil tijdens de piekuren wanneer stroom duur is en de warmtepomp juist minder draait.

Gebouw simulator

Deze bouwt automatisch een thermisch model van je woning op door continu te observeren hoe de binnentemperatuur reageert op verwarming, buitentemperatuur en andere factoren. Het systeem leert letterlijk hoe jouw specifieke huis zich gedraagt. Op basis van een te kiezen gebouwprofiel bepaal je de startwaarden voor het model. Met behulp van ML (machine learning) leert en past het model zich aan.

Het model schat vijf kernparameters die het thermisch gedrag van je woning beschrijven:

Parameter Betekenis
UA (Warmteverlies) Hoe snel warmte weglekt per graad temperatuurverschil met buiten (kW/°C)
C (Thermische massa) Hoeveel energie je woning kan “opslaan” per graad (kWh/°C)
τ (Tijdsconstante) Hoe traag je woning reageert — de combinatie van UA en C (uren)
G (Zonnewinst) Hoeveel invloed zonnestraling heeft op de binnentemperatuur. Omdat de zonnewinst wijzigt gedurende de dag hanteren we een dag/nachtcurve.
Pint (Interne warmte) Basiswarmte van bewoners, apparaten en verlichting (kW), ook hier gebruikt gemaakt van

Deze waarden worden continu bijgewerkt via een forgetting factor (0.999), waardoor het model zich geleidelijk aanpast aan veranderende omstandigheden — bijvoorbeeld na isolatiewerkzaamheden of bij seizoenswisselingen.

Door het werkelijke thermische gedrag te leren, kan de PI-regeling voorspellen in plaats van alleen reageren. Het systeem weet bijvoorbeeld dat jouw woning 6 uur nodig heeft om 2°C op te warmen, en kan dus om 5:00 beginnen met voorverwarmen zodat het om 7:00 behaaglijk is. Zonder dit model zou de regeling pas om 7:00 constateren dat het te koud is — veel te laat voor een traag reagerend warmtepompsysteem.

Gebouw inzichten

Vertaalt de droge thermische parameters uit het gebouwmodel naar concrete, begrijpelijke aanbevelingen voor de gebruiker. Waar het gebouwmodel cijfers leert (UA = 0.15 kW/°C), maakt de Insights-service daar bruikbare adviezen van.

Bovendien detecteert de service wanneer de geleerde waarden afwijken van wat je zou verwachten bij het gekozen gebouwprofiel. Dit kan wijzen op verborgen problemen (slechte isolatie, tochtgaten) of simpelweg een verkeerd ingesteld profiel. Zo krijgt de gebruiker niet alleen een slimmere regeling, maar ook inzicht in de energetische kwaliteit van de woning — kennis die ook buiten de warmtepompregeling waardevol is.

In de volgende posting laat ik relevante nieuwe flowkaartjes zien en corresponderende Advanced Settings. Om de Adaptieve regeling ten volle te benutten zijn ook de nieuwe kaartjes voor het verkrijgen van externe stroomverbruik, externe binnen+buiten temperatuur en de koppeling van dynamische stroomtarieven van belang.

1 Like

Ik zou het je niet kunnen vertellen Bernd. Zag je het alleen bij de Adlar WP App?

Ja. De overige apps werkten normaal.

Wow, wat een duidelijk geschreven verhaal over de werking.
De zonne-warmte speelt een rol maar ook de windsnelheid.

Ik plus mijn setpoint 1 tot 2 graden op afhankelijk van de windsterkte en buitentemperatuur.
De vrij harde wind en zeer lage temperaturen van ruim 1 week geleden vroegen om een hogere setpoint want de binnentemperatuur zakte.
Nu anticipeer ik op een mogelijke daling van de kamertemperatuur door de windkracht (van het KNMI voor mijn woonplaats) direct mee te nemen. Ik wacht niet totdat de kamertemperatuur daadwerkelijk zakt want de massa is zo groot dat een reactie daarop (te) traag is.

Misschien een idee om dit ook (optioneel) in jouw regeling op te nemen?

Wel een goed idee om windsnelheid ook mee te nemen.
Ben benieuwd in jouw toepassing ervan.

Dit zijn de nieuwe flowkaartjes voor de Adaptieve temperatuur regeling. Gerangschikt als ALS/EN/DAN kaartjes.

Om de Adaptieve regeling ten volle te benutten zijn ook de (nieuwe) kaartjes voor het verkrijgen van (extern aangeleverd) stroomverbruik, externe binnen+buiten temperatuur en de koppeling van dynamische stroomtarieven van belang.

De diverse Advanced Settings voor het initiëren, inrichten en sturen van de Adaptieve regeling.

Hier een grafiek met gewenste versus actuele stel temperatuur, gesimuleerd.

1 Like

Ik heb inmiddels een Shelly energie meter geïnstalleerd en toegevoegd aan Homey. Hoe zorg ik dat de COP wordt berekend met externe energie meter.
Zou je (of iemand anders) dat kunnen uitleggen?