Aan/afwezigheid trigger flows niet tot actie

Hoi, ik heb dit issue al een paar keer gemeld bij de supportdesk maar helaas iedere keer zonder resultaat. Wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Eerste melding gedaan van dit issue 16 februari. Dit jaar. Dat dan weer wel. Hoop dat jullie nog ideeën hebben wat ik zou kunnen proberen. Heb voor mijn gevoel alles wel geprobeerd. Behalve de Homey terug zetten naar fabriekinstellingen.

Ik heb me suf gezocht op forum, of iemand het zelfde issue heeft gehad. Een hoop topics gevonden over de af/aanwezigheid maar geen enkele leek op mijn issue.

Wat is het probleem: de status aan/afwezigheid triggered de flows niet meer en dit van het ene op het andere moment. Het heeft dus wel goed gewerkt. Het maakt in deze niet uit of ik aan/afwezigheid handmatig activeer of dat homey de aan of afwezigheid zelf detecteert. Of dat ik via een flow de status op basis van “Markeer persoon X als weg”.

Het maakt ook niet uit of ik het met specifieke personen probeer of iemand.

De meest simpele flow werkt niet. Als de eerste persoon thuis komt dan (Simple Log) voeg melding toe aan de tijdlijn.

https://homey.app/f/ku7S7A

Heb via recovery modus een backup terug gezet. Helaas heeft dit ook niet tot een oplossing geleidt

Waar het niet aanligt (supportdesk dacht dat het hieraan kon liggen)
De mobiele telefoons. Want de status aan/afwezigheid veranderd als we weggaan.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben wat ik zou kunnen proberen.

Alvast dank voor de hulp.

Emiel.

Ik denk dat er een reden is dat veel Homey gebruikers de ingebouwde aan-/afwezigheidsdetectie niet meer gebruiken en in plaats daarvan naar alternatieven zijn overgestapt.

Ik lees inderdaad er erg veel klachten over. Alleen betreft dat in veel gevallen allemaal relatief oude topics. En wat mij vooral stoort is dat het goed heeft gewerkt. En snap eigenlijk ook niet wat er nou zo lastig is aan deze functie. Apple kan het, Google kan het, tado kan het, HUE kan het. Je zou toch zeggen dat het voor Homey een koud kunstje moet zijn om dit feilloos te laten werken. Het is toch een must have functie van thuis automatisering.

Voor jou wel, ja. Voor anderen niet. Het hoeft dus niet zo te zijn dat er iets werkends kapot gemaakt is, het kan ook zijn dat je voorheen gewoon mazzel hebt gehad dat het uberhaupt voor jou werkte.

Ik denk dat dat ook het probleem is: Athom krijgt er de vinger niet achter waarom het voor persoon A wel werkt en voor persoon B niet. En als Athom een situatie niet zelf kan reproduceren houdt het al snel op (“het werkt voor ons”).

Dat is vanuit Athom gezien, een te gemakkelijk uitgangspunt. Ik zie dit als een core functionaliteit. Wat bij iedereen zou moeten werken. Zo wordt het ook verkocht. En dus zouden ze hier of meer aandacht aan moeten schenken.

Of mij als gebruiker informeren, dat ze niet weten hoe ze het op moeten lossen. Dat heb ik dan nog liever, dan ze me aan het lijntje houden.

Bij mij werkt het prima, maar ik zie een kaartje van ‘simple log’ en het is natuurlijk ook mogelijk dat dat niet goed werkt. Gebruik de standaard Tijdlijn kaartjes als je zeker wilt weten wat er gebeurt.

1 Like

Ongelooflijk. Dat ik die niet eerder heb gezien. Daar heb ik dus vanaf dag 1 overheen gelezen. Thanks. Goeie tip.

Ik had dit probleem ongeveer ook. Met name het maken van een notificatie ging mis terwijl de rest van de DAN kaartjes wel gewoon werkten.

Een work around wat bij mij werkte is het notificatie kaartje 1sec vertraging te geven.

Wel gek dat het deels prima werkt (vergeet niet dat tevreden Homey’s bijna nooit een topic aanmaken met “Homey heeft deze week wederom probleemloos gefunctioneerd”
Ik weet niet of het aan de firmware ligt, maar op v4 werkte het wel, maar onbruikbaar. Na de 2e kop koffie ontdekte Homey “al” dat ik thuis was.
Op v5 heb ik het voor de gein weer eens ingeschakeld, en het werkt bij mij nu net zo goed en accuraat als Macrodroid geo & Owntracks.
Op v6 werkt het ook nog prima.
Ik meen dat Homey naast je (handmatig ingestelde!) locatie ook kijkt of de telefoon app via dezelfde wifi connect.
Kan niet misgaan zou je denken.
Ik weet niet of Android / iPhone van invloed is op de problematiek?

Die werkt erg goed idd. Zo jammer dat ze Athom geofence uit de API app hebben heeft gehaald.

Zit nog steeds in API, werkt bij mij via node-red als tussenstap nog prima voor 2 bewoners. Zit alleen niet meer in Tado app van Athom.

Via webhooks stuur ik dan de aanweizgheid in homey aan.

Owwww okee! Mijn gedachtengang was, daar geofencing sinds een tijdje een betaalde optie is bij een thermostaat, dat ze dit hadden gedisabled. Achteraf heb ik wel gehoord/gelezen over het feit dat het uit de app is verwijderd… Heb mn post aangepast.
Ik heb inmiddels drie goed werkende alternatieven, en ook nog beacons voor de zekerheid :sweat_smile: :joy:

Ik zit wel op een unlimited versie van Tado inderdaad (early adaptor profit), ik weet niet of de node-red route met free abonnement werk.

De node-red oplossing staat ergens op dit forum.

Ik gebruik hem nog met veel plezier:

Ik lees dat er meerdere problem zijn met de aan/afwezigheids functie. Maar dat is niet mijn probleem, geloof ik. Want dat doet homey goed. Hij detecteert of wij thuis of weg zijn. Alleen worden er geen flows getriggerd op basis van deze status.

Wat wel werkt, als test. Als ik via een flow. Als er verbinding wordt gemaakt met Wifi markeer persoon als thuis. En start vervolgens flow X op.

Ik heb de neiging om de Homey weer terug te zetten naar fabriekinstellingen. En dan een backup te restoren.

Of zeggen jullie bespaar je de moeite en koop een deur senssor. Dan ben je ervanaf. Dat werkt altijd.

Ik zal mijn flows even delen die op Homey Aan-/Afwezigheid schakelen.
Het werkt bij mij prima; dat zeg ik niet om flauw te doen, maar ter vergelijk. De flows die je hebt zouden moeten werken.
Wellicht Homey resetten naar de fabriekstoestand, en backup terugzetten?

Hoi Peter. Bedankt voor het delen. Fabriekinstellingen is het enige wat ik nog niet heb geprobeerd. Dit omdat ik links en rechts lees dat dat ook niet altijd even goed gaat. Denk dat ik dat toch maar eens ga proberen.

1 Like

Na drie weken durf ik wel te zeggen dat het probleem is opgelost. Homey terug gezet naar fabriekinstellingen. Vervolgens backup terug gezet. Alle bestaande flows met aanwezigheid verwijderd. En vervolgens heb ik de flows weer beetje voor beetje opgebouwd. Eerst een push bericht. Toen push bericht met 1 lamp. Vervolgens. Alleen lamp aan na zonsondergang. Etc etc… Nu 3 weken verder. Draaien alle flows weer zoals ze moeten draaien.

1 Like