Goedendag, ik zou graag een Sessy thuisbatterij en een EvaPower thuisbatterij laten werken via Homey pro zonder dat ze elkaar opladen etc. of elkaar in de weg zitten.
Heeft iemand al ervaring om deze mbv flows zo in te regelen? Is dit überhaupt mogelijk?
Het eenvoudugste is denk ik om ze “na elkaar” te gebruiken:
Eerst de sessy opladen, als die vol is de Eva
En bij het ontladen hetzelfde recept:
Eerst de Eva leegladen dan de Sessy
Om ze een beetje gelijkmatig te gebruiken zou je het nog kunnen afwisselen op even/oneven dagen
Nadeel hiervan is dan wel dat je maar de helft van je capaciteit benut (als je meer opwekt dan de laadstroom van de batterij)
Ja dat is denk ik de enige mogelijkheid die ik ook kan bedenken. ‘s Winters als je op goedkope uren wilt laden zou het wel tegelijk kunnen omdat de relatief goedkope uren vaak maar 2 of 3 uren zijn.. Zomers zal het achter elkaar worden..
Bedenk me net nog iets. Zijn het 1fase laders?
Dan kan je ze op verschilllende fasen zetten, zien ze elkaar niet…
Ja klopt, helaas heb ik maar 1 fase.. 1 keer 35 ampere.
3fase aanvragen
Gaan je maandelijkse kosten nog eens omlaag ook (35A is duurder dan 25A). Denk dat je die eenmalige kosten van aanleg er zelfs snel uit hebt..
Hoi Henk en @FKey ,
Geen gek idee
Ik heb toevallig recentelijk een upgrade naar 3x25A aangevraagd (en de technicus komt volgende week “al”!).
Het kost 1-malig €338,- en de vaste kosten bij Liander zijn hetzelfde als bij een 1x35A aansluiting; niets terug te verdienen dus, maar ook geen hogere vaste lasten.
(Ik vermoed dat dat net zo werkt bij andere netbeheerders.)
Beheerkosten jaarafrekening 1x35A aansluiting:
Aanbod 3x25A:
In de tarieventabel (Liander in mijn geval) zie je dat 3x25A en t/m 1x40A in dezelfde tariefgroep vallen:
Extra kosten:
Je dient zelf te zorgen voor het plaatsen van een 4-polige hoofdschakelaar van min. 25A als deze niet in je groepenkast zit.
Na het bezoek van de technicus zul je de groepen nog moeten verdelen over de 3 fasen.
Dit kan ik gelukkig allemaal zelf, anders heb je nog extra kosten voor de installateur.
Sessy heeft een volledig open API waar je alles naar wens kunt instellen.
Kan dit met de Eva Power accu ook? Dat is denk ik de belangrijkste vraag.
Mocht Eva Power de zelfde mogelijkheden hebben als Sessy, dan kun je deze twee accu’s goed laten samen werken. Anders word het lastig en zal een 3 fase aansluiting ook niet helpen.
Klopt, daarom zit ik ook met smart te wachten om de EvaPower op de een of andere manier te kunnen aansturen..
Eva naar marktplaats en een Sessy erbij
Kan. Maar Sessie is op zich niet verkeerd. In elk geval wel te sturen via Homey Zal toch wel komen om 2 verschillende merken te kunnen sturen..