Adlar Warmtepomp (local Tuya based) productie fase

Na een tijd de applicatie in test fase gehad te hebben, is binnenkort het moment aangebroken de app aanbieden ter certificering voor publieke release. De vooraankondiging van de beta destijds met wat screenshots staat nog hier vermeld. Liefhebbers voor de bron-code, deze staat op Github.

Binnenkort meer, nog eventjes geduld :slightly_smiling_face:

Voor de liefhebbers, de applicatie laat ook de (rolling) COP en SCOP waarden zien. Er zijn verschillende varianten om de COP waarde te bepalen. Zie de docu.

3 Likes

Eindelijk, de App staat in de public store!

1 Like

Proficiat!
Mooi werk. Wat een klus moet dat geweest zijn.

Ik heb de app gedownload.
Ben nu aan het proberen om de ID en keys vanaf de Tuya dev site te halen maar daar loop ik vast.
De website ziet er heel anders uit dan in het document van RayanKhan. Ik krijg de Subscribe pagina (om de trial versie te kiezen) niet op het scherm.
Wat doe ik fout?

Hoi Bernd,

Klopt het wel als je een account aangemaakt hebt dat je ondestaand scherm ziet?

Deze stap kun je overslaan (eventjes wachten/buiten de dialog box klikken)
Dan zou je onderstaand overzicht moeten zien.

Zo ja, dan is het mogelijk een project aan te maken.

Zoals onderstaand als voorbeeld:

Na creatie kun je via de [Device] tab de Tuya Smartlife app linken.

In de manual zie je verdere stappen.

Mocht je een HomeAssistant hebben en daar al wel de WP mee kunt aansturen dan kun je de daar bestaande apparaat credentials bemachten middels de terminal app.

De local_key staat in het bestand core_config_entries onder /root/homeassistant/.storage

Je kunt de local_key eenvoudig vinden via view core_config_enties waarbij je op de “/” klikt, zodat je kunt zoeken op de key (/local_key) waardoor de gegevens zichtbaar worden.

Dank voor je antwoord.
Het eerste scherm kreeg ik inderdaad, maar klikte op Individual Developer. Nu een nieuw account aangemaakt en dit scherm geskipped.

Ik heb de Adlar draaiend in de Official Tuya Homey app. Kijk ik naar de device info dan zie ik wel een ID staan (bfdd57c55238af……..) maar de local_key is redacted. Geen idee of die ergens binnen Homey opgeslagen is.

Wanneer je een cloud project aanmaakt, kies dan CENTRAL EUROPE DATA CENTER als Data Center.
Hier vind je waarom:

Na op “Create” geklikt te hebben krijg ik onderstaand scherm. Ik verander daar niets aan en klik op “Authorize”.

Ik kom dan in het Development Platform terecht, klik op de tab DEVICES, dan op de tab LINK APP ACCOUNT en dan rechts op het scherm op ADD APP ACCOUNT - Tuya App Account Authorization.

De QR-code lees ik met mijn SmartLife app (ga naar de tab “me” rechtsonder en klik op de scanner icon, het vierkantje met een streep in het midden, rechts bovenaan naast de Settings icon).

Als dat allemaal lukt krijg je jouw SmartLife of Tuya app-gegevens te zien.

Klik onder de kolom Operations (helemaal rechts) op “Manage devices” en daar komt je Apparaat ID (Device ID). Ctrl-C deze ID, heb je zo nodig. Sluit het “Manage Devices” scherm.

Houd nu de muis boven het woord Cloud helemaal links op je scherm, NIET klikken.
Kies “API explorer” en klik daarop.
Open de tab “Device Management” en klik dan op “Query Device Details i….”
Paste het apparaat ID (Ctrl-V) in het parameter veld in de 2e kolom, dan klik op “Submit Request” onderaan diezelfde kolom. Rechts verschijnt dan het resultaat inclusief de local key.

KLAAR!

Het document waarnaar verwezen wordt in Github is verouderd. Brengt mij in ieder geval flink in verwarring.

1 Like

Het apparaat “Adlar wp” heb ik kunnen toevoegen.
Er verschijnt echter een rood driehoekje met uitroepteken (apparaat onbeschikbaar).
Ook verschijnt er kort het volgende bericht:

Alles lijkt goed, maar toch ….
Heb protocol 3.3 3.4 EN 3.5 geprobeerd.

Kan dit komen doordat ik nog een andere Homey-app verbonden heb met de wp, de “officiële” versie?

EDIT: a restart of the app did solve the problem……

1 Like

Goed dat je dit allemaal zo netjes hebt weten recht te trekken, Bernd!

Zoals je zelf aangeeft: het is allesbehalve vanzelfsprekend om alle vereisten helder te krijgen voordat je de applicatie daadwerkelijk up-and-running hebt.

De stappen om mijn Home Assistant aan de praat te krijgen in combinatie met de Adlar — inclusief alle instellingen — waren destijds een mix van puzzelen, experimenteren en voortbouwen op wat anderen al hadden ontdekt. Onder mijn alter ego azaden heb ik toen op Tweakers een soort mini-howto geschreven over het achterhalen van de benodigde informatie uit de Tuya Cloud.

Wat ik echt waardeer, is dat jij met jouw feedback — inclusief je bevindingen, screenshots en toelichting — mij enorm helpt om van die oude howto een betere, actuele en duidelijkere handleiding te maken. Daarmee kunnen we toekomstige gebruikers veel eenvoudiger op weg helpen. :folded_hands:

1 Like

Tuya verandert de web-interface zo nu en dan en dan komen mensen als ik, die graag stap voor stap na-apen wat er staat, in de problemen. Gisteren de hele dag besteed om het te laten lukken, wel 5 Tuya-accounts aangemaakt (en verwijderd) om het probleem van de database-locatie te tackelen :sweat_smile: .

Ga nu Advanced Flows maken met deze app :flexed_biceps:

Mocht je een kwh meter zoals die van HomeWizard o.i.d. achter je pomp hebben zitten?
Voor een meest nauwkeurige COP calculatie, is deze flow integratie zeker interessant.

Ik heb inderdaad een kWh-meter in de stroomleiding naar de Adlar. Die gebruik ik momenteel om oa de COP te bepalen.

Maar jouw app werkt nog niet.
Zo gauw ik iets doe springt de rode driehoek aan. De kaart die ik in een AF gebruik is dan niet meer beschikbaar. Na een herstart is de kaart er weer (zie hieronder) maar als ik die laat lopen krijg ik een foutmelding.

Na actief te zijn geweest voor meerdere uren blijf ik dit zien:

Is dit een “conflict of interest” tussen deze aap en die van Athom zelf?

36ef7837-9243-4afc-ae72-71c0a71a502e

Ik zag op basis van de log volgende melding voorbij komen. Ansich een verklaring waarom er geen data te zien is bij de sensoren, wat dan weer een verklaring is waarom de token invalid is in een flow.

Vraag: is je IP-adres static?
Ben ook benieuwd of een nmap 192.168.178.18 ook iets bij jou oplevert.

Wat ik zelf tevens gemerkt heb is dat nmap faalt (host down) op het moment de WP door een app wordt bevraagd. Zou Adlar updates doorgevoerd hebben?

Tevens heb ik gemerkt dat er bij ons in de regio een fikse verstoring was van netwerk verkeer. Dus ik zit nu in het proces om de connectie ordentelijk te herstellen als gevolg hiervan.

2025-10-22T12:33:45.592Z [err] [ManagerDrivers] [Driver:intelligent-heat-pump] [Device:7270134f-a3d3-4f5a-aede-29c323cb1c97] Service initialization issues: { failedServices: [ ‘tuya’ ], errors: [ undefined ] }
2025-10-22T12:33:50.107Z [err] [ManagerDrivers] [Driver:intelligent-heat-pump] [Device:7270134f-a3d3-4f5a-aede-29c323cb1c97] Failed to reinitialize Tuya connection: {
type: ‘connection_failed’,
originalError: Error: connect ECONNREFUSED 192.168.178.18:6668
at TCPConnectWrap.afterConnect [as oncomplete] (node:net:1555:16) {
errno: -111,
code: ‘ECONNREFUSED’,
syscall: ‘connect’,
address: ‘192.168.178.18’,
port: 6668
},
context: ‘Tuya device connection’,
recoverable: true,
retryable: true,
userMessage: ‘Unable to connect to the heat pump. Check network connectivity.’,
recoveryActions: [
‘Verify device IP address is correct’,
‘Check network connectivity’,
‘Ensure device is on the same network’,
‘Restart the device if necessary’
]
}

Het werkt :face_with_peeking_eye: .
Oorzaak: typefout IP-adres (had IP-adres opgeschreven en zag de 9 voor een 1 aan). Hoe dom….

De verbinding verbreekt …..

4d4562ef-5501-46b9-8baa-d1b4b1aadeab

Het is nu 22:15 uur, dus al meer dan 12 uur geen updates meer.

Probeer deze versie aub:

Eventueel de app opnieuw opstarten (en de homey app op de telefoon, mocht je deze gebruiken heeft ook de onhebbelijkheid dat die geen refresh meer doet na een tijdlang de app op de achtergrond te hebben draaien).

Om een reconnect te forceren, er is een advanced setting beschikbaar om dit af te dwingen: “Forceer herverbinding met apparaat”

Mooie COP waarde heb je overigens :wink:

1 Like

Ik het het nu geïnstalleerd maar zie bij vermogen hele hoge waardes staan. Zo ook bij de spanning 2234 volt dat kan natuurlijk niet kloppen. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Hoi Stijn, graag meer context:

• Welke Adlar heb je, met welke versie protocol;
  • Welke Advanced settings eventueel aangepast;
  • Maak je ook gebruik van extern vermogen aanlevering met betrekking tot de COP berekening;
  • Heb je screenshots eventueel?

Hoi,
Hieronder antwoord op je vragen:

• adlar aurora II 6kw - protocol 3.4
  • Toon curve instelbediening: Ja
    vermogingsmeting capabilities inschakelen: Ja
    slider(water/power): Nee
    Intelligente energie tracking inschakelen: Ja
    Overige instellingen heb ik niet aangepast
  • Volgens mij niet tenminste heb dit niet ingesteld
  • Als er nog een screenshot nodig is hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor de hulp!

Mijn vermoeden is dat je Adlar (net zoals velen onder ons) geen, spanning/vermogen/ampere rapportage verstrekt, tenzij Adlar iets specifieks voor je geregeld heeft.

Via deze gerapporteerde issue, waarbij de persoon erachter kwam of hij protocol versie 3.3 of versie 3.4 had zijn ook de WP waarden direct in te zien. Lees tussen de regels door dit gaat. Let op de DPS waarden 14, 102 - 106, 109 - 112

Als je wilt graag aangeven welke waarden jij terugkrijgt.

image

bovenstaande staat in homey bij developer tools. In de tuya app kan ik wel gewoon een juiste waarde zien die logisch lijkt. Is dat wat je bedoelt? ik kan niet ergens dps waarden zien.

Probeer eerst maar eens deze test versie uit.