Zone-verwarming hoe werkt dat?

Mijn verwarming is een zelf geknutseld zone systeem, waarbij Homey de spil vormt.

Ik heb een oud huis, waar in de loop der jaren twee vloerverwarming systemen in zijn gekomen. En, omdat er ook een douche is bijgekomen, kwam er ook een tweede CV ketel. Een centrale thermostaat die aanstuurt is nu niet mogelijk. De oorspronkelijke ThemoSmart is verwijderd.

In mijn geval heb ik:

  • in vrijwel alle ruimten temperatuur sensors (Aqara zigbee of Aeotec z-wave)
  • ik kan de vloerpompen aan/uit zetten met slimme stekkers
  • ik zet de cv’s aan/uit met een Fibaro FGS-222 z-wave relais
  • er zijn 4 Eurotronic Spirit z-wave thermostaatkranen voor radiatoren
  • als ‘overflow’ staan twee radiatoren altijd vol open.

Als Homey Apps gebruik ik:

Flows checken of er in een ruimte warmte behoefte is (geregeld door de App die tijdschema’s per ruimte heeft en ook rekening houdt met aanwezigheid). Als die er is, gaat de betreffende CV aan en eventueel een vloerverwarming pomp. Voor het gemak zijn er per ruimte virtuele thermostaten die een gebruiker handmatig kan aanpassen als die behoefte er is.

Als je dit als startsysteem zou aanschaffen, ben je niet veel extra geld kwijt. Immers, je hoeft geen slimme thermostaat te kopen, de kranen slim maken moest sowieso gebeuren en de (zigbee/aqara) temperatuur sensors zijn goedkoop. Duurste was eigenlijk de twee Fibaro FGS-222 relais die potentiaalvrij de ketel(s) schakelen. En Homey… :wink:
Omdat ik ‘ernaar toe gegroeid ben’ is het wel wat duurder uitgevallen…

2 Likes