Zone actief, afschakelen na x tijd

Ik gebruik Fibaro raam/deur sensoren. Als deze open staan wordt een ruime waar deze aan gekoppeld zijn op actief gezet.

Kan je ook instellen dat na x tijd actief weer afvalt ook al staat een raam/deur nog steeds open?

Voorzover ik weet kan dat niet. Een workaround is een sub zone maken, puur alleen voor die sensor, en betreffende sensor daarin verplaatsen. Bijvoorbeeld zone Woonkamer /subzone Voorraam. Zo wordt de woonkamer niet actief bij een geopend voorraam.
In flows kun je dan iets aansturen middels ALS subzone Voorraam is actief, DAN doe iets.
Heimdall e.d. blijven dan wel gewoon werken (uit mijn hoofd), die kijken naar de sensors, niet naar de zones ahgi.

Ah, dat zou jammer zijn. In de keuken heb ik een Fibaro bewegingsensor en deursensor. Gebruik nu het actief worden van de zone om het licht aan en uit te zetten. Maar dat zou dus beteken dat als ik van de zomer de deur open heb staan ook mijn licht blijft branden terwijl er niemand in de keuken is.

Kan natuurlijk drie flows maken om het zelfde te bereiken. Maar wat is dan de functie van het actief worden can een zone? Als behalve gebruiken voor alarm? :rotating_light:

Op de volgende manier kun je je deurcontact en bewegingssensor in de zone “Keuken” houden, en je lamp na x minuten uit laten gaan, en na beweging gezien, weer x minuten aan:

Ik wist nog niet dat het kon, maar je kunt je “lamp uitschakelen” flow starten met:
ALS zone is actief voor (X minuten) (dus i.p.v. ALS zone is inactief voor X minuten)
DAN doe keuken lamp uit.
Zo blijft de zone actief, want de deur staat nog open, maar je lamp gaat uit.
Alleen blijft de lamp uit, en de zone actief, zolang de deur nog open staat.
Dán zou je aan de bewegingssensor een extra flow moeten hangen:
ALS sensor beweging ziet
DAN (met de app “Timer”) doe lamp gedurende 5 minuten aan.
2 flows dan.

Hmm, ook niet ideaal. Want dan gaat het licht ook uit als ik nog wel in de keuken ben. Ik ga er eens op broeden hoe ik dit zo mooi mogelijk ga oplossen. Ideaal zou zijn deurcontact na x tijd uit.

De Timer app heeft een leuke functie daarvoor: start de timer, ook als deze al loopt. Zolang je blijft bewegen zeg maar blijft het licht ahgi aan…

Ah, daar ga ik mee aan de knutsel. Die app kon ik nog niet.

Hou wel in de gaten: start de timer om de lampen uit te doen als de beweging eindigt, en cancel die timer als de beweging kort erna toch weer start. Bij langdurige beweging ziet Homey vaak alleen maar de eerste start en triggert niet bij elke beweging. Met pech zit je dan dus alsnog tijdens druk bewegen in het donker als je de stimer start bij het begin van de beweging.

Met deursensoren is er geen zicht op de beweging. Dan heb je dus alleen de keuze: als na x tijd deur open het licht nog steeds brandt, doe het licht dan uit. Maar het effect daarvan is wel hetzelfde als wat je vroeg: of je nu de zone activity uitzet uitzet of de lamp rechtstreeks uitzet, het probleem blijft hetzelfde.

En als de deur open blijft staan dan zul je zelf het licht weer aan moeten doen, liefst met hetzelfde timertje. Bewegingssensoren werken dus i.h.a. beter dan reageren op de deur. En de deur open moeten houden om te zorgen dat het licht blijft branden doet ook wat vreemd aan. Niet aanbevolen voor het toilet :smile:

De zone activity is wel een makkelijk te realiseren oplossing, maar in het hierboven beschreven geval dus niet mijn favoriet. Ik kijk dus het liefst naar de sensoren zelf. Niet in het allerminst omdat mijn vaatwasserdeur de zone ook nog steeds activeert.

Ik vind het eigenlijk een programmeer denkfout. Als een deur/raam sensor een hele tijd uit of gemaakt blijft is er geen geen activiteit meer. Hier gaan alleen twee dingen elkaar in de weg zitten. Voor open/dicht wil je dat de sensor uit dan wel gemaakt blijft. Voor activiteit wil je dat deze na x tijd afvalt. Ik zou dus graag in de software van Homey willen zien dat je daar een x tijd kan instellen voor zone inactief.

Dat ben ik niet met je eens. Zone activiteit is een concept uit de beveiliging. Een zone waar een deur of raam open staat is voor je alarm niet minder erg als het al een tijdje het geval is.
Wat betreft mijn vaatwasser is wel een programmeerfout, tenzij de inbreker in mijn vaatwasser verstopt zat :scream:

Dat zou ik waarschijnlijk vinden als hij niet consequent is, dus een bewegingsalarm of een contact alarm is activiteit.
Gelukkig kun je met flows en variabelen echt oneindig variëren en naar eigen inzicht configureren. Zo deden we dat al voor de optie van zone activiteit geïntroduceerd werd met Countdown timers en variabelen.

De API is in Firmware v5 aangepast zodat ze de App kunnen updaten dat dit niet meer gebeurt.
̶N̶o̶g̶ ̶e̶v̶e̶n̶ ̶e̶e̶n̶ ̶k̶e̶e̶r̶ ̶e̶x̶t̶r̶a̶ ̶m̶e̶l̶d̶e̶n̶ ̶b̶i̶j̶ ̶s̶u̶p̶p̶o̶r̶t̶ ̶e̶n̶ ̶d̶a̶a̶r̶n̶a̶ ̶g̶e̶w̶o̶o̶n̶ ̶é̶é̶n̶ ̶s̶t̶e̶r̶ ̶g̶e̶v̶e̶n̶ ̶a̶l̶s̶ ̶d̶e̶ ̶f̶a̶b̶r̶i̶k̶a̶n̶t̶ ̶h̶e̶t̶ ̶b̶i̶j̶ ̶n̶u̶ ̶b̶i̶j̶ ̶d̶e̶ ̶v̶o̶l̶g̶e̶n̶d̶e̶ ̶m̶a̶j̶o̶r̶ ̶f̶i̶r̶m̶w̶a̶r̶e̶ ̶u̶p̶d̶a̶t̶e̶ ̶n̶o̶g̶ ̶s̶t̶e̶e̶d̶s̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶i̶n̶ ̶d̶e̶ ̶A̶p̶p̶ ̶o̶p̶g̶e̶l̶o̶s̶t̶ ̶h̶e̶e̶f̶t̶ :wink:

Capabilities
The capabilities alarm_contact and alarm_motion activate a zone when an alarm is triggered. As of Homey v5.0.0 it is possible to disable this behaviour by using the capability option "zoneActivity" , this option accepts a boolean and it defaults to true . This makes it possible to disable zone activity for these capabilities.

BTW net de Bosch-Siemens-Home-Connect geüpdatet naar 3.0.2 en daarin is dit voor mij wasmachine opgelost

Dacht ik bij mij ook, maar ik heb nu weer last, zelfs vaatwasser verwijderd en opnieuw toegevoegd om te kijken of dat hielp.

Als workaround voor de verlichting had ik tijdelijk die extra zone aangemaakt en daarmee kon ik het goed testen. Zojuist die zone opgeheven en de wasmachine terug verhuisd.
Op jouw melding dus nogmaals gecontroleerd. Bij mij is het met de Bosch-Siemens Home Connect App voor Homey | Homey App v3.0.2 met de Wasmaschine opgelost.

Ik heb er niet zo’n last van en het leek gek genoeg ook even te werken met 3.0.2. Ik zat nog wel op de test 3.0.2, ik zal eens kijken met de officiële, al zou die 100% hetzelfde moeten zijn. En feitelijk is het een open keuken, dus helemaal fout is het ook niet :slight_smile:

1 Like

Zo ga zo ik het nu ook doen. Op mijn werk gebruiken wij Beckhoff. Ik ben geen programeur, maar de logica kan ik wel bedenken. Trucjes met timers ed ben ik ook wel bekent mee. Dus ga inderdaad hier naar eens op broeden als het ik tijd heb. De grap is alleen dat je even door moet hebben hoe het met Homey bedacht is.

Even aan het stoeien geweest. (Heel simpel eigenlijk) Twee flows, één op de deur, de ander op de bewegingssensor. Op de deur werkt prima, maar op de beweging werkt het niet helemaal. Omdat het op de deur prima werkt moet het wel iets zijn met de bewegingssensor. Ik gebruik een Fibaro balletje, weet iemand de tijd die het duurt voordat deze een nieuwe “beweging” doorgeeft? Als ik het zo bekijk ongeveer een minuut. Dus dan zou je toch met een timer van 150 sec. Goed moeten zitten. Of moet ik het anders interpreteren?

Instellingen sensor:

De flow:

https://homey.app/f/rbVEaA

Hier staat een leuk voorbeeld van dat.

Ik had ook eerst even dit topic terug moeten lezen voor ik de flows ging maken. Had mij aflaten leiden door de timer. Deze kan aan/uit schakelen. Dus had het voor de beweging in één flow gestopt. Maar zoals Edwin_D dus al omschreef werkt dat niet met een bewegingssensor. Nu dus drie flows, zet het licht alleen aan op de deursensor. Immers van buiten naar binnen gaat eerst de deursensor aan en daarna de beweging. En van binnen naar buiten eerst de bewegingssensor en daarna de deur. Het afvallen van de bewegingssensor duurt echter langer dan ik nodig heb om naar buiten te lopen. Dus de timer wordt toch wel gestart. Plus als de deur open blijft gaat de timer ook lopen als de bewegingssensor afvalt.

de flows:

1 Like

Oeps :relaxed: toch nog een foutje. Om het licht uit te schakelen moet je natuurlijk ook even de voorwaarde voor helderheid toevoegen aan de flow. Anders gaat je licht midden op de dag toch nog even aan als de bewegingssensor afvalt.

1 Like