Zone op inactief zetten

Ik wil mijn toilet automatiseren met een bewegingsmelder en een deurcontact. Het deurcontact dient er dan voor om de zone direct inactief te maken zodat het licht meteen uit kan maar als er dan nog iemand op de wc zit dan overruled de bewegingsmelder. Het aan en uitzetten met de zone activiteit is geen probleem alleen het onderscheid maken tussen het uitgaan via het deurcontact (eigenlijk bijna meteen uit) en de sensor ( bijv 2 minuten) lukt mij niet. Iemand een idee?

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Something like zis?

(Als timer gebruik ik Chronograph)

Flow1
ALS beweging wc
DAN start timer wc 15s
EN DAN schakel flow3 uit
EN DAN doe lamp wc aan

Flow2
ALS timer wc is afgelopen
EN deurcontact wc is uit (deur=dicht)
DAN schakel flow3 in

Flow3
ALS deurcontact wc gaat uit (deur gaat dicht)
EN lamp wc is aan
(OF zone wc is actief)
DAN doe lamp wc uit

Flow4 (als deurcontact nog aan staat, deur is niet goed dichtgedaan)
ALS zone wc is inactief na 5min
DAN doe lamp wc uit

EDIT:
Het deurcontact hangt niet in “zone WC”, de bewegingsmelder activeert alleen de zone.

Hoi Peter,

Bedankt voor de input. Uiteindelijk heb ik het nu werkend op een iets andere manier.


Aan via een zone omdat hij dan eerst mijn deurcontact pakt.


Daarna nog een keer geschakeld via de bewegingssensor omdat hij anders niet aan ging als de deur al open was.

image
en timer gezet voor het deurcontact als de lamp aan is.

image
Als de zandloper op is en de bewegingsmelder is nog uit dan mag al het licht uit.

image


Verder had ik nog een zandloper gemaakt voor als er geen activiteit meer in de badkamer is. Dit had ik eerst met als badkamer inactief dan doe alle lampen uit maar als de deur open blijft staat dat staat het contact alarm van de deur sensor aan en gaat de zone dus niet op inactief.

Bedankt iig voor jouw input.

1 Like

Mooi dat het gelukt is. Ik had het deurcontact niet in “zone WC” staan, in mijn gedachten, de bewegingsmelder activeert alleen de zone.
Dat had ik er even bij moeten vermelden :upside_down_face:

1 Like